Lietuvos muitinė žengia drąsų žingsnį diegdama dirbtinį intelektą (DI) geležinkelio transporto patikrai. Tai gali būti pirmasis toks bandymas Europoje, siekiant pasitelkti DI kontrabandos paieškai traukiniuose. Apie šią iniciatyvą pranešė Muitinės kriminalinė tarnyba (MKT).
Dar 2023 m. pabaigoje MKT pradėjo projektą, kurio tikslas – sukurti DI įrankį, galintį analizuoti rentgeno nuotraukas ir padėti pareigūnams aptikti nelegalų krovinį geležinkelio transporte. Šis įrankis pavadintas DIRVA (Dirbtinis Intelektas Rentgeno Vaizdų Analizei).
Šiuo metu muitinės DI algoritmai jau testuojami, analizuojant dviejų skirtingų tipų traukinių vagonų nuotraukas. DIRVA nuolat tobulinama, siekiant, kad sistema galėtų įvertinti ir kitų tipų vagonų rentgeno vaizdus. Ateityje planuojama šį įrankį pritaikyti ir automobilių patikrai.
„Kiekvieną traukinio sąstatą sudaro apie 80 vagonų, o jų rentgeno nuotraukų peržiūrai turime vos pusvalandį, – teigia MKT Rizikos valdymo skyriaus viršininkė Ilona Rožėnienė. – Per parą tenka peržiūrėti iki 300 vagonų. Muitinė planuoja įsigyti naujas rentgeno kontrolės sistemas, todėl analitinio darbo apimtys tik didės.“
Pasak MKT, vienas svarbiausių DIRVA uždavinių – tiksliai identifikuoti vagono numerį, kad kilus įtarimui būtų galima atkabinti būtent tą vagoną patikrinimui. Antrame etape nustatomas vagono tipas, kad sistema galėtų parinkti tinkamą patikros algoritmą. Trečiajame etape įvertinama rentgeno nuotraukos kokybė ir tikimybė, kad konkrečiame vagone gali būti kažkas paslėpta. Muitinės teigimu, kuriama priemonė yra daugiau nei paprastas vaizdo atpažinimo įrankis.
Šiuo metu DIRVA dar trūksta patirties, kuri įgyjama tik išanalizavus milijonus nuotraukų. Todėl bendradarbiaujama su kitų šalių kolegomis, tačiau vaizdų vis dar trūksta.
Projekto metu paaiškėjo, kad kiekvienam traukinio vagono tipui reikės sukurti atskirą algoritmą, nes kitaip DI skirtumus tarp vagonų traktuotų kaip rizikos faktorių.
Muitinės pareigūnai ne kartą išbandė DI, įterpdami nuotraukas su žinomais kontrabandos atvejais tarp daugelio kitų vaizdų. Programa visus šiuos testus įveikė sėkmingai.
Didžiausia DIRVA nauda – žmonių išlaisvinimas nuo rutininio darbo. Tikimasi, kad DI sugebės atrinkti kelis įtartinus vagonus iš viso sąstato, taip palengvindamas pareigūnų darbą. Ateityje DI gebės kaupti ir analizuoti ne tik vaizdą, bet ir visos patikrinimo procedūros eigą.
DIRVA kūrimas vyksta kaip projekto „Muitinės rizikos valdymo modernizavimas“ dalis, kurį įgyvendina IT paslaugų įmonių grupė „Novian System“. Darbai finansuojami Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės ir Lietuvos biudžeto lėšomis. Projekto vertė – 2,231 mln. eurų, o darbai turėtų būti baigti iki šių metų pabaigos.