Lietuvos moksleiviai žengia į dirbtinio intelekto (DI) erą: nauja edukacinė programa pasieks dešimtis tūkstančių mokinių.
Šalyje startuoja ambicinga iniciatyva – edukacinė programa „Experience AI (Pažink DI klasėje)“, kurios tikslas – supažindinti 11–18 metų moksleivius ir jų mokytojus su dirbtinio intelekto ir mašininio mokymosi pagrindais. Per artimiausius dvejus metus planuojama, kad daugiau nei 40 000 šalies 5–12 klasių mokinių įgis pradinių DI kūrimo įgūdžių.
Programa „Experience AI (Pažink DI klasėje)“ yra sukurta „Raspberry Pi Foundation“ ir „Google DeepMind“ ir sėkmingai naudojama jau 22 pasaulio šalyse. Mokomoji medžiaga parengta remiantis naujausiais moksliniais tyrimais ir apima pamokų planus, skaidrių rinkinius, vaizdo įrašus bei užduotis mokiniams. Taip pat integruoti nauji ištekliai, skirti DI saugumui, duomenų apsaugai ir dezinformacijos prevencijai internete, teigiama Ekonomikos ir inovacijų ministerijos pranešime žiniasklaidai.
Šią edukacinę programą Lietuvoje įgyvendins švietimo startuolis „Vedliai“, glaudžiai bendradarbiaudamas su „Raspberry Pi Foundation“ ir sulaukdamas finansinės paramos iš „Google.org“. Programa suteiks mokytojams galimybę integruoti su DI susijusias temas į savo pamokas, o mokiniams – kritiškai vertinti DI technologijas.
Investicija į jaunimo ateitį – būtini įgūdžiai
„Google“ užsakymu atliktas „Implement Consulting Group“ tyrimas atskleidė, kad plačiai pritaikius generatyvinį dirbtinį intelektą ekonominėje veikloje, Lietuvos BVP per ateinantį dešimtmetį galėtų padidėti net 4 milijardais eurų. „Tačiau, norint užtikrinti, kad DI teikiamos galimybės būtų prieinamos visiems, turime bendradarbiauti, siekdami, kad šalies gyventojai įgytų naujų įgūdžių“, – teigia „Google“ vadovas Baltijos šalims Vytautas Kubilius. Jis taip pat pridūrė, kad „Google.org“ siekia remti organizacijas, kurios skatina DI raštingumą tarp jaunų Lietuvos gyventojų ir padeda ugdyti įgūdžius, reikalingus efektyviam DI naudojimui.
Tyrimo rezultatai taip pat prognozuoja, kad per ateinantį dešimtmetį net 62 procentai specialistų savo darbe pasitelks DI sprendimus. Tai reiškia, kad Lietuva privalo ugdyti talentus, kurie ne tik gebės naudotis DI kasdienėje veikloje, bet ir kūrybiškai prisidės prie šios technologijos plėtros.
Reaguojant į mokinių ir mokytojų poreikius, inovatyvi edukacinė programa „Experience AI (Pažink DI klasėje)“ siekia suteikti 5–12 klasių mokiniams ir jų mokytojams ne tik teorinių žinių apie DI, bet ir praktinių įgūdžių, kurie bus būtini ateities darbo rinkoje.
Ekonomikos ir inovacijų ministras Lukas Savickas, iniciatyvos globėjas, pabrėžia, kad dirbtinio intelekto integracija į švietimo sistemą padės jaunajai kartai įgyti esminių technologinių įgūdžių ir sustiprins Lietuvos konkurencingumą ateities darbo rinkoje.
„Ši programa – unikali galimybė Lietuvos moksleiviams susipažinti su dirbtiniu intelektu, kuris jau šiandien tampa nepakeičiamu įrankiu tiek darbe, tiek sprendžiant įvairias problemas. Lietuva siekia ugdyti talentus, pasirengusius ateities iššūkiams“, – teigia ministras.
Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Jonas Petkevičius džiaugiasi, kad ši pažangi pasaulinė programa pasieks Lietuvos mokyklas. „Labai sveikintina iniciatyva pristatyti programą „Experience AI (Pažink DI klasėje)“ švietimo bendruomenei ir dėkojame už bendradarbiavimą. DI, be abejonės, praplečia mokinių mokymosi galimybes. Mokiniai, būdami imliausi naujausioms technologijoms, pirmieji jas išbando. Dėl to mokytojams būtina išmanyti DI įrankius ir mokėti suvaldyti riziką. Ši programa, siūlanti inovatyvias mokymosi priemones ir apimanti saugaus bei etiško naudojimo aspektus, yra labai naudinga mokykloms, patraukli mokiniams, kurie dabar ir ateityje susidurs su įvairiomis DI galimybėmis“, – sako jis.
Lietuvos startuolių asociacija „Unicorns Lithuania“, vienijanti daugiau nei 120 Lietuvos technologijų sektoriaus įmonių, siekia, kad Lietuva taptų Europos informacinių ir komunikacinių technologijų (IKT) sektoriaus lydere, talentų ir kapitalo traukos centru. Tačiau, norint tai pasiekti, būtini pokyčiai, pirmiausia – ugdyti talentus, pasirengusius dirbti inovatyvioje, technologijomis pagrįstoje darbo rinkoje, ir aprūpinti mokytojus įrankiais, kaip juos mokyti.
Mokymai, skirti suteikti pedagogams pasitikėjimo savimi mokant apie DI
Pirmąsias „Experience AI (Pažink DI klasėje)“ dirbtuves „Vedliai“ organizuoja kovo 7 d., konferencijos „Švietimo kodas“ metu Kaune. Mokytojams bus parodyta, kaip naudoti nemokamų klasės išteklių rinkinį, kad padėtų jaunimui ugdyti žinias, kaip atsakingai naudoti DI įrankius. Vėliau vyks 8 sesijų nuotolinis kursas.
Dirbtuves ves „Vedliai“, edukacinis startuolis, kuris pritaikė programoje naudojamą mokomąją medžiagą specialiai Lietuvos auditorijai, bendradarbiaudamas su „Raspberry Pi Foundation“.
„Vedlių“ vadovė Monika Katkutė-Gelžinė teigia, kad programos tikslas – padrąsinti mokytojus integruoti dirbtinio intelekto kūrimo įgūdžius į bendrojo ugdymo praktikas.
„Džiaugiamės, kad tapome vienais iš dešimties partnerių Europoje, kurie įgyvendins „Experience AI (Pažink DI klasėje)“ programą. O ir laikas puikus – DI įgūdžiai nuo praėjusių mokslo metų yra informatikos ugdymo plano dalis. Tikimės, kad ši programa taps didele pagalba mokytojams, kurie ugdymo procese galės pasitelkti aktualias, praktiškas edukologų bei mokslininkų paruoštas pamokas“, – teigia ji.
Norint sėkmingai dalyvauti programoje „Experience AI (Pažink DI klasėje)“, išankstinis pasiruošimas nereikalingas – prie programos gali prisijungti visi mokytojai ir ugdytojai.