## „Bohema” Kaune: meilės ilgesio opera atgimsta scenoje
Kauno valstybinis muzikinis teatras kviečia į jaudinančią premjerą – Giacomo Puccini operą „Bohema“, kuri įvyks lapkričio 23 dieną. Šis pastatymas skirtas paminėti kompozitoriaus 100-ąsias mirties metines.
„Į „Bohemą“ sudėjau visą savo sielą, be galo ją pamilau, o operos personažus myliu labiau nei galiu išreikšti žodžiais“, – po premjeros, kuri įvyko 1896 m. vasario 1 d. Turino Karališkajame teatre, rašė G. Puccini. Publika iškart pajuto ryšį su kūriniu – tragiška Rudolfo ir Mimi meilės istorija suvirpino klausytojų širdis. Todėl nenuostabu, kad „Bohema“ greitai triumfavo ne tik Europos, bet ir kitų žemynų operos teatruose.
Net ir po 130 metų „Bohema“ išlieka vienu populiariausių operinės literatūros šedevrų, turinčiu turtingą ir spalvingą pastatymų istoriją, įskaitant ir Lietuvą. Kauno scenoje opera buvo pastatyta 1927 ir 1936 metais (Valstybės teatras), o 1962 metais – diriguojant Juozui Indrai, režisuojant Rostislavui Andrejevui ir scenografiją kuriant Mykolui Labuckui (Kauno valstybinis muzikinis teatras).
Šį kartą „Bohema“ Kauno scenoje atgimsta Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro įkūrėjo ir vadovo, Maestro Gintaro Rinkevičiaus dėka, jam talkina dirigentas Julius Geniušas. Savitą šios jautrios meilės istorijos interpretaciją žiūrovams pateiks viena iškiliausių Lietuvos teatro menininkių, režisierė ir choreografė Anželika Cholina.
Vizualinius spektaklio sprendimus kuria ilgalaikiai jos kūrybos partneriai: įspūdingo produktyvumo scenografas Marijus Jacovskis, kuriam šis spektaklis – jau 150-asis, ir garsi mados stilistė, kostiumų bei grimo dailininkė Olga Filatova-Kontrimienė.
Spektaklyje vaidmenis atliks teatro ir kviestiniai solistai. Poeto Rudolfo įvaizdį įkūnys patyrę operos profesionalai Egidijus Bavikinas, Tomas Pavilionis, taip pat ir jaunasis tenoras Karolis Kašiuba, sparčiai pelnantis publikos simpatijas.
Tragišką Mimi personažą įkūnys Gabrielė Bukinė, Ieva Barbora Juozapaitytė, Raminta Vaicekauskaitė. Kituose vaidmenyse pasirodys Marija Arutiunova, Ingrida Kažemėkaitė, Viktorija Zeilikovičiūtė, Andrius Apšega, Laimonas Pautienius, Raimondas Baranauskas, Ramūnas Urbietis, Žygimantas Galinis, Joris Rubinovas ir kiti teatro solistai, dalyvaus choro dainininkai (vadovė Rasa Vaitkevičiūtė) bei berniukų chorinio dainavimo mokyklos „Varpelis“ mokiniai.
Nors dažnai manoma, kad pagrindinė operos „Bohema“ tema yra jaudinanti skurdžių Paryžiaus palėpėse gyvenančių jaunuolių meilės istorija, režisierė A. Cholina atskleidžia savo interpretacijos esmę, teigdama, kad ši opera yra ne tiek apie meilę, kiek apie begalinį meilės ilgesį. „Visi personažai čia pasmerkti gyventi nepritekliuje ir skurde, todėl jų mintyse ir jausmuose nuolat tvyro mylimo žmogaus paieška, kuris galėtų išgelbėti sielą, suteikti ramybę. Šių vienišų, jaunų žmonių gyvenimas – tai tik buvimas dabartyje, kuriant vienas kitam meilės iliuziją, kuria nuoširdžiai tikima, suvokiant, kad amžinas būties nestabilumas niekada neleis meilei išsipildyti“, – sako A. Cholina.
Režisierė pabrėžia, kad jai svarbiausia paversti operą jaudinančiu, gyvu spektakliu, perkeliant kūrinio partitūroje užkoduotą veiksmą į tokį sceninį vaizdą, kurio estetika derėtų su muzika.
Pagrindinį Mimi personažą įkūnijanti solistė Gabrielė Bukinė teigia: „Įsikūnyti į paprastą, žemišką personažą kaip Mimi gali pasirodyti lengva, tačiau kai veikėjas toks populiarus ir pažįstamas, kyla iššūkis suprasti, koks jis yra iš tikrųjų. Man labai pasisekė, kad su režisiere A. Cholina gilinamės į Mimi vidinius motyvus ir priežastis – analizavome, kas nepasakyta, vengdamos paviršutiniškumo ar paprasto įsivaizdavimo, kaip bet kuris kitas žmogus, o gal net aš pati, elgtųsi tam tikrose situacijose.“
Nors teko matyti nemažai „Bohemos“ pastatymų, G. Bukinė stengiasi išlaikyti atstumą, kad ankstesni įspūdžiai kuo mažiau paveiktų jos interpretaciją. Ji džiaugiasi, kad režisierė žvelgia į Mimi ne tik kaip į atgijusį, nors ir laikiną meilės „žiedą“, bet akcentuoja bendrystės, ryšio ir tapatumo paiešką.
Pasak Ievos Barboros Juozapaitytės, daugelis garsių pasaulinio garso solisčių yra sukūrusios nepamirštamas Mimi interpretacijas, ir jų svorį jaučia viso šio vaidmens kūrėjos. „Tačiau kiekviena solistė yra savita ir ypatinga, todėl reikia nesidairyti į kitų interpretacijas, o ieškoti savosios Mimi, todėl stengiuosi vaidmeniui suteikti savos patirties, kurioje būta ir jautrių, ir skausmingų išgyvenimų.
Siekiu, kad manoji Mimi būtų ne tik romantiška, bet ir labai tikra, žmogiška, tokia, kurią žiūrovai galėtų pajusti artimą sau. Tiek režisierė A. Cholina, tiek dirigentai Gintaras Rinkevičius ir Julius Geniušas keliais paprastais žodžiais ir patarimais labai taikliai nurodo kryptį ir veda kūrybinės tiesos keliu, kuriame atrandu naujų galių ir jėgų virsti Mimi, talpinančia visą meilės pasaulį ir žmogiškojo gyvenimo prasmę“, – sako solistė.
Mimi vaidmenį kurianti solistė Raminta Vaicekauskaitė, turinti didelę profesinę patirtį, teigia, kad atlikdama Mimi vaidmenį didelių iššūkių nejaučia. „Lygiai dėmesio ir susikaupimo skiriu dainavimo tobulinimui ir vaidmens kūrimui. Dainininkams ruošiant naujas partijas yra žymiai lengviau nei dramos teatro aktoriams, nes didžiąją dalį vaidmens galime „perskaityti“ muzikoje. Gerbdami kompozitorių, turime išpildyti jo norus, užfiksuotus partitūroje“, – atvirauja ji.
Rudolfo partiją ruošiantis solistas Tomas Pavilionis pasakoja apie kūrybos procesą: „Ruošiantis Rudolfo vaidmeniui, neabejotinai kilo iššūkių. Šis personažas, kaip ir daugelis operos partijų, reikalauja preciziško vokalinio pasiruošimo, tačiau dar svarbiau tinkamai perteikti jauno ir aistringo kūrėjo, menininko charakterį.
Repeticijų procese režisierė atskleidė naujų Rudolfo spalvų, anksčiau nepastebėtų niuansų, tokių kaip jo – menininko polėkis, sumišęs su racionalumu. Jo meilę ir aistrą kuriu tikroviškiau, kai perteikiu ją per savo vidines patirtis bei išgyvenimus – tai primena mano paties, kaip menininko, kelionę.“
Operos solistas Egidijus Bavikinas pripažįsta, kad Rudolfo vaidmuo bus išskirtinis jo kūrybinėje biografijoje: „Didelis džiaugsmas prisiliesti prie savo mėgstamiausio operų kūrėjo Puccini! Tačiau tai ne tik didelis malonumas, bet ir iššūkis – šis vaidmuo man ko gero didžiausias muzikine apimtimi! Išskirtiniai statytojai, nuostabūs partneriai ir muzika, muzika, muzika!!! Bohemiškas gyvenimas, kurio visi menininkai kažkiek paragaujame, kurį romantizuojame ir galbūt šiek tiek ilgimės, šiuo pastatymu sugrąžina mus į studentiškų laikų prisiminimus!“
Karolis Kašiuba teigia, kad operinis Rudolfo personažas jam artimas tik jautrumu, o charakteriu, emociniu intelektu, tam tikrais moraliniais sprendimais, skiriasi praktiškai viskuo. Todėl, kūną ir balsą atidavęs šio spektaklio kūrėjams, nuo savęs beveik nieko neprideda.
Giacomo Puccini operos „Bohema“ premjera įvyks 2024 m. lapkričio 23 d. Kauno valstybiniame muzikiniame teatre.