Aviacijos pradininkui Jurgiui Dobkevičiui – 125 metai!
Prieš 125 metus, 1900 metų kovo 23 dieną, Sankt Peterburge gimė Jurgis Dobkevičius, išskirtinis aviacijos asmuo. Būdamas talentingas pilotas ir novatoriškas konstruktorius, jis pasižymėjo drąsa ir atkaklumu, visada siekdamas jaunatviško entuziazmo ir adrenalino. Jau vaikystėje kurdamas lėktuvų modelius, jis visą savo gyvenimą skyrė aviacijai ir orlaivių kūrimui. Deja, jo gyvenimas buvo tragiškai trumpas – vyresnysis leitenantas Jurgis Dobkevičius žuvo 1926 m. rugpjūčio 31 d., bandydamas savo paties suprojektuotą lėktuvą „Dobi III“. Nors jam tebuvo 26 metai, J. Dobkevičius paliko gilų įspaudą Lietuvos aviacijos istorijoje.
Minint šią sukaktį, Vytauto Didžiojo karo muziejus dalijasi įdomiais faktais apie Jurgio Dobkevičiaus gyvenimą:
1. 1920 m. lapkričio 26 d. J. Dobkevičius pasiekė Lietuvos aukščio rekordą su lėktuvu LVG C.VI, pakildamas į 5600 metrų aukštį.
2. Praėjus vos kelioms savaitėms po šio pasiekimo, jis dar kartą įėjo į istoriją su Fokker D-VII, atlikdamas mirties kilpą – pirmasis Lietuvoje.
3. Nepriklausomybės kovų metu J. Dobkevičius atliko 21 kovinį skrydį: 16 žvalgybinių, 3 bombardavimo ir 2 naikinimo. Iš viso jis atliko apie 600 skrydžių.
4. J. Dobkevičius studijavo prestižinėje Paryžiaus aukštojoje aeronautikos mokykloje ir tapo pirmuoju lietuviu, įgijusiu aviacijos inžinieriaus diplomą. Grįžęs buvo paskirtas Karo aviacijos dirbtuvių jaunesniuoju inžinieriumi.
5. 1921–1924 m. jis suprojektavo ir išbandė pirmuosius lietuviškos konstrukcijos lėktuvus „DOBI-I“ ir „DOBI-II“, o 1926 m. – ir „DOBI-III“. Įdomu, kad „DOBI-I“ iš pradžių buvo vadintas „Jud“.
6. Vokiečių spauda, aprašydama „DOBI-III“, dėl prasto matomumo ir neįprastos konstrukcijos praminė jį „akla karve“. J. Dobkevičiaus sprendimai konstruojant lėktuvus leido pasiekti didesnį greitį, didesnį nuotolį ir aukštesnį pakilimą, tačiau tai buvo pasiekta matomumo sąskaita.
7. Iš pradžių lakūnas galėjo vadintis Jurgiu Dauku, tačiau jo tėvas, ekonomistas Jonas Dobkevičius, 1885 m. pakeitė pavardę.
8. Augęs ne lietuviškoje aplinkoje, J. Dobkevičius mokėjo įvairias kalbas, bet ne lietuvių. Atvykęs į Lietuvą, jis kalbėjo rusiškai, prancūziškai, angliškai ir vokiškai, o lietuvių kalbos išmoko Karo aviacijos mokykloje, padedamas kambarioko Simo Stanaičio.
9. Kaip ir ANBO kūrėjas Antanas Gustaitis, J. Dobkevičius mėgo šachmatus, tenisą, futbolą ir boksą. 1924 m. jis buvo paskirtas Lietuvos olimpinės delegacijos įgaliotuoju atašė Paryžiaus žaidynėse.
10. Savo sukurtų „DOBI“ lėktuvų J. Dobkevičius nepatikėdavo niekam, išskyrus lakūną Joną Mikėną.