Lietuvos gyventojai, mėgstantys greitą maistą, pastebėjo nemalonų pokytį – populiarių restoranų tinklų „McDonald’s“ ir „Hesburger“ kainos šoktelėjo aukštyn. Nors kainų augimas stebimas visame maitinimo sektoriuje, greitojo maisto mėgėjams šis pokytis ypač pastebimas. Ar turėsime mokėti dar daugiau kitąmet? Kol kas atsakymo nėra.
Remiantis „Google“ atsiliepimais, „McDonald’s“ restorane, įsikūrusiame Vilniaus prekybos centre „Panorama“, „Big Mac“ mėsainio kaina per mažiau nei metus išaugo nuo 3,85 iki 4,10 euro. Kompleksinis meniu, į kurį įeina mėsainis, bulvytės ir gėrimas, pabrango nuo 5,99 iki 6,50 euro. Kiti populiarūs produktai, tokie kaip dvigubas mėsainis su sūriu, „Filet-o-Fish“ ir „McChicken“, taip pat pabrango nuo 3,75 iki 3,99 euro. Už kompleksinius meniu dabar prašoma atitinkamai 6,50 ir 7,20 euro.
„Numbeo“ duomenimis, Lietuvoje „McMeal“ kompleksas, susidedantis iš mėsainio, bulvyčių ir gėrimo, išlieka vienu pigiausių Europos Sąjungoje ir kainuoja apie 7 eurus. Latvijoje tokio paties rinkinio kaina siekia 7 eurus, o Estijoje – apie 9 eurus. Brangiausiai greitu maistu reikėtų mėgautis Danijoje (12,87 euro) ir Liuksemburge (12 eurų). Nyderlanduose, Maltoje, Italijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Suomijoje, Belgijoje ir Austrijoje šis kompleksas kainuoja apie 10 eurų. Pigiausiai pavalgyti „McDonald’s“ restoranuose galima Lenkijoje (6,91 euro) ir Rumunijoje (6,03 euro).
Neatsilieka ir suomių tinklas „Hesburger“. Vilniaus Vokiečių gatvėje esančiame restorane „Hesburger“ mėsainio kaina pakilo nuo 3,80 iki 4 eurų. Kompleksinio meniu kaina išaugo nuo 5,80 iki 6,20 euro, o didelio komplekso – nuo 6,80 iki 7,20 euro. „Megos“ mėsainis pabrango nuo 5,50 iki 5,70 euro, o kompleksiniai meniu dabar kainuoja 7,90 ir 8,90 euro (anksčiau – 7,50 ir 8,50 euro). Tuo tarpu mėsainio su sūriu kaina išliko nepakitusi – 1,50 euro, o kompleksiniai meniu kainuoja 3 ir 4 eurus. Mėsainio su šonine kaina pakilo nuo 5,50 iki 5,70 euro, o kompleksiniai meniu kainuoja 7,90 ir 8,90 euro (anksčiau – 7,50 ir 8,50 euro).
„McDonald’s“ atstovai teigė, kad paskutinis kainų pokytis įvyko spalio 15 dieną, tačiau neatskleidė, kiek kartų šiais metais buvo priimti sprendimai didinti kainas. „Hesburger“ tarptautinės plėtros direktorė Ieva Salmela patvirtino, kad kainos Lietuvoje buvo padidintos lapkričio 5 dieną. Prieš tai kainos buvo didintos 2023 metų sausio pradžioje.
„Hesburger“ atstovė teigė, kad dėl kainų kitais metais dar nenuspręsta: „Žaliavų rinkoje vyksta pokyčiai, kurie lemia kainų augimą. Vis dėlto šiuo metu dar nesame nusprendę, ar kitais metais didinsime kainas. Tikimės, kad pastarojo kainų padidinimo pakaks ir kitiems metams, tačiau to garantuoti negalime.“ Panašią poziciją išsakė ir „McDonald’s“ atstovai: „Artimiausiu metu neplanuojame daugiau didinti kainų, tačiau toliau stebime rinkos situaciją, kad užtikrintume, jog išlaikytume kokybę ir vertę, kurios tikisi mūsų svečiai.“
Įdomu tai, kad mėsainio kaina naudojama net ekonominiams reiškiniams paaiškinti. „The Economist“ nuo 1986 metų naudoja „Big Mac“ indeksą, kuris padeda iliustruoti realius valiutų kursus. Šis indeksas pagrįstas „Big Mac“ mėsainio kaina JAV doleriais. „Swedbank“ teigimu, pavertus vietinę valiutą į dolerius, galima palyginti, kurių šalių pinigai yra pervertinti, o kurių – nuvertinti. Šiais metais aukščiausia „Big Mac“ kaina yra Šveicarijoje (6,71 JAV dolerio), o tai rodo, kad Šveicarijos frankas yra pervertintas JAV dolerio atžvilgiu. Nors atskiros valstybės pagal šį indeksą neišskiriamos, jis rodo, kad euras JAV dolerio atžvilgiu yra nuvertintas.