## „Kauno autobusai“ sulaukia kaltinimų mobingu: vairuotojai skundžiasi dėl nesąžiningų darbo sąlygų
Anoniminis „Kauno autobusų“ vairuotojas kreipėsi į naujienų portalą „Kas vyksta Kaune“, teigdamas, kad įmonėje klesti mobingas ir korupcija. Vairuotojas skundžiasi dėl nesąžiningai sudaromų darbo grafikų, mažesnių nei žadėta atlyginimų ir nuolatinio buvimo rezerve. Tuo tarpu įmonės atstovai ir profesinė sąjunga neigia sistemingus pažeidimus, bet žada išnagrinėti konkrečius skundus.
Laiške portalui vairuotojas, nenorėjęs atskleisti savo tapatybės, teigė, kad įmonėje jaučiasi kaip 1990-aisiais. Jis tvirtino, kad darbo grafikai sudaromi pagal simpatijas arba antipatijas konkrečiam darbuotojui. Vairuotojo teigimu, darbuotojai neša dovanas už tvarkaraščių sudarymą atsakingai darbuotojai, kad užsitikrintų palankesnį darbo grafiką.
„Yra tokia ponia („Juodasis kardinolas“), kuri spendžia tavo darbą „Kauno autobusuose“, sudarinėdama grafikus, laiką kaip dirbsi. Niekas jos nekontroliuoja, ji gali grafiką sudėti taip, kaip jai patogu. Ji pati sau viršininkė. Yra geri vairuotojai ir blogi. Geri tie, kurie nepamiršta užeiti į kabinetą, o blogi tie, kurie neužeina, arba užsitraukė jos nemalonę.
Poniai mokama pinigais, šokoladais, buteliukais ir t. t. Ponia neima į rankas, žinodama pasekmės ir maloniai šypsodamasi sako: ačiū nereikia, kam čia. Tiesiog viskas paliekama ant stalo. Vairuotojai eina kiekvieną dieną pamaloninti ponios, nes nuo jos sudarytų darbo grafikų priklauso darbo užmokestis“, – rašė vairuotojas.
Skaitytojas taip pat teigė, kad labiau įtikę vairuotojai gauna didesnį atlyginimą, nes mažiau laiko praleidžia rezerve. Jo teigimu, niekas nekontroliuoja, kiek kas praleidžia valandų rezerve, o tai tiesiogiai veikia atlyginimą, nes rezerve esantys vairuotojai negauna 30 proc. kintamosios atlyginimo dalies.
„Geresni gaus mažiau rezervų, nes sėdėdamas rezerve, negauni 30 proc. kintamosios atlyginimo dalies.
Niekas nekontroliuoja, kiek kas praleidžia valandų rezerve. Vieni porą dienų, kiti daug daugiau. Labai aiškiai matosi mėnesiniuose grafikuose“, – dėstė vairuotojas.
Vairuotojas taip pat apgailestavo, kad realus atlyginimas neatitinka to, kas buvo žadėta įsidarbinant. Jis teigė, kad po įsidarbinimo tikėjosi uždirbti 1400-2000 eurų į rankas, tačiau realiai gauna tik apie 1200 eurų, o pažadėtojo atlyginimo taip ir nepavyko pasiekti.
**„Kauno autobusai“ komentuoja situaciją**
Naujienų portalas „Kas vyksta Kaune“ kreipėsi į UAB „Kauno autobusai“ dėl situacijos komentaro. Įmonės viešųjų ryšių specialistė Ramunė Tarandė patvirtino, kad darbo grafikus sudaro planuotojos, tačiau neigė, kad tai daroma be jokios kontrolės ar įtraukiant kitas šalis.
R. Tarandė paaiškino, kad sudaryti vairuotojų darbo grafikai prieš 8 kalendorines dienas teikiami derinti darbo tarybos funkcijas vykdančios profesinės sąjungos pirmininkui, o vėliau – tvirtinti padalinių vadovams. Ji taip pat pridūrė, kad darbo grafikai gali būti keičiami tik dėl svarbių priežasčių, tokių kaip transporto priemonių gedimai, vairuotojo ligos ar eismo pakeitimai.
„Darbo grafikai gali būti keičiami tik nuo darbdavio valios nepriklausančiais atvejais, įspėjus darbuotoją prieš dvi darbo dienas. Patvirtintas ir suderintas vairuotojų mėnesio darbo grafikas ir pagal jį sudaromos kasdienės paskyros negali būti keičiamos be svarbios priežasties.
Svarbios priežastys – transporto priemonių gedimai, vairuotojo ligos ar neatvykimai į darbą, miesto eismo pakeitimai ir kt., ko nebuvo galima numatyti grafiko sudarymo metu“, – teigė R. Tarandė.
Įmonės atstovė taip pat pabrėžė, kad vairuotojų rezervas yra būtinas įmonei, siekiant užtikrinti sklandų darbą. Ji tikino, kad kiekvieno vairuotojo mėnesiniame darbo plane numatytas darbo laikas rezerve ne daugiau 4–5 kartų per mėnesį.
Kalbėdama apie atlyginimus, R. Tarandė teigė, kad dirbant pilną etatą, vairuotojas turėtų uždirbti mažiausiai 1400 eurų į rankas. Ji pažymėjo, kad atlyginimo dydis priklauso nuo įvairių priedų, tokių kaip priedai už darbą poilsio ar švenčių dienomis, naktinį darbą, pailginto autobuso vairavimą ir bilietų pardavimą keleiviams.
„Vairuotojams yra mokamas valandinis darbo atlygis, vidutinis vairuotojo atlyginimas už vidutinę mėnesio normą valandų (170 val. per mėn.) yra 1400 eurų į rankas, tačiau realiai atlyginimo žirklės – nuo 1400 iki 2000 eurų į rankas, nes atlyginimo dydį sudaro Darbo kodekse ir Kolektyvinėje sutartyje numatyti atlygio priedai (pvz., už darbą poilsio ar švenčių dienomis, naktinį darbą, pailginto autobuso vairavimą, bilietų pardavimą keleiviams ir kt.)“, – sakė R. Tarandė.
Rezerve esantis vairuotojas gauna valandinį tarifinį atlyginimą be kintamosios atlyginimo dalies, kuri priklauso nuo bendrovės nustatytų darbo kokybės vertinimo kriterijų. Tai sudaro maždaug 1 proc. vairuotojų.
**Profesinė sąjunga pripažįsta gandus, bet reikalauja įrodymų**
UAB „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinės sąjungos vadovas Bronius Bučelis teigė girdėjęs gandų apie darbuotojų nešamas dovanas administracijai, tačiau tvirtino, kad nėra gavęs jokių konkretesnių pranešimų ar įrodymų apie tokius atvejus. Jis pabrėžė, kad profesinė sąjunga atstovauja daugiau nei 400 įmonės darbuotojų, todėl, jei problema būtų dažna, jau būtų tekę susidurti su faktiniais įrodymais.
B. Bučelis paragino vairuotoją ir kitus darbuotojus, manančius, kad susidūrė su neteisybe, kreiptis į profesinę sąjungą ir pateikti raštiškus nusiskundimus, nurodant įvykių aplinkybes ir susijusių darbuotojų pavardes. Jis patikino, kad profesinė sąjunga tikrai tirs visus gautus nusiskundimus.
Paklausus, ar darbuotojas iš tiesų galėjo uždirbti tik 1200 eurų, B. Bučelis atsakė, jog teoriškai tai yra įmanoma, jei darbuotojas praleido daug laiko rezerve arba dirba ne pilnu etatu.
Anot profsąjungos vadovo, šiuo metu įmonei netrūksta autobuso vairuotojų, tačiau vis dar jaučiamas troleibusų vairuotojų trūkumas. Kadangi į portalą besikreipęs skaitytojas vairuoja autobusą, yra didesnė tikimybė, jog jam teks praleisti daugiau laiko rezerve.
Tačiau B. Bučelis pabrėžė, jog lyginant atlyginimus, Kauno autobusų parkas yra antroje vietoje šalies mastu, atsilikdamas tik nuo Vilniaus.
**Darbo inspekcija atliko patikrinimus**
Valstybinės darbo inspekcijos atstovė Jolanta Bielskienė informavo portalą „Kas vyksta Kaune“, kad 2024-2025 m. laikotarpiu VDI inspektoriai atliko tris patikrinimus UAB „Kauno autobusai“. Pasak jos, 2024 m. pagal skundą atliktas tyrimas neišvykstant į įvykio vietą, o 2025 m. sausį atliktas planinis DSS patikrinimas ir informacijos tyrimas ūkio subjekte. Taip pat buvo tiriami 4 profesinių ligų atvejai. J. Bielskienė pažymėjo, kad kai kurie 2024 metais fiksuoti pažeidimai kartojasi ir 2025 metais.