Kauno senamiesčio atgimimas: lengvatos kurjeriams ir pavežėjams – ar tai išgelbėjimas verslui?
Kauno miesto savivaldybės taryba netrukus spręs klausimą, kuris gali iš esmės pakeisti verslo sąlygas senamiestyje. Planuojama įvesti lengvatas, kurios leis kurjeriams, pavežėjams ir taksi vairuotojams nemokėti 2 eurų tranzito mokesčio, galiojančio Sumažintos taršos zonoje (STZ).
Nuo rugpjūčio 1 d. įsigaliojusi STZ apmokestino įvažiavimą į senamiesčio gatveles ir Rotušės aikštę. Savivaldybė šį sprendimą argumentavo siekiu sumažinti transporto srautą istoriniame miesto centre. Jau rugpjūčio pabaigoje buvo skelbta apie 30 proc. sumažėjusį automobilių tranzitą.
Vis dėlto, šis sprendimas sulaukė kritikos iš verslo atstovų. Lietuvos verslo konfederacija dar liepą įspėjo, kad nepritaikius išimčių, verslas ir gyventojai patirs nuostolių dėl išaugusių pristatymo kainų ir ilgesnio pristatymo laiko. Spalį maisto pristatymo įmonės pranešė apie sumažėjusius užsakymus senamiesčio zonoje.
„Wolt Baltics“ operacijų vadovas Julius Kalvaitis teigė, kad, esant dabartinėms tendencijoms, šaltuoju metų laiku užsakymų skaičius gali sumažėti net iki trijų kartų, lyginant su praėjusiais metais. „Bolt Food“ generalinis vadovas Lietuvoje Jaagupas Jalakasas prognozavo, kad įmonė gali įvykdyti 70 proc. mažiau užsakymų iš restoranų, esančių STZ.
Kauno savivaldybė siūlo išeitį – lengvatas kurjeriams ir pavežėjams.
Artimiausiame tarybos posėdyje, lapkričio 12 d., bus svarstomas projektas TR-954, kuriuo siūloma atleisti nuo rinkliavos asmenis, užsiimančius keleivių vežimu lengvaisiais automobiliais, taksi, pagal užsakymą, arba maisto kurjerių veikla. Taip pat siūloma pratęsti rinkliavos mokėjimo terminą nuo 7 iki 30 kalendorinių dienų.
Martynas Matusevičius, Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas, pabrėžė, kad įmonėms bus lengviau atsiskaityti kartą per mėnesį. Jis paaiškino, kad įmonės turės informuoti „Parkavimas Kaune“ sistemą apie įvažiuojančio automobilio registracijos numerį, kuris bus automatiškai išbraukiamas iš rinkliavos sąrašo. „Mūsų tikslas yra toks, kad įmonė, kurioje darbuojasi žmogus ir gauna užsakymą, informuotų per „Parkavimas Kaune“ sistemą ir automatiškai būtų anuliuojamas numeris iš rinkliavos“, – teigė M. Matusevičius.
Ar tai – sąžininga konkurencija?
Nors projektas turėtų būti palankiai įvertintas taryboje, išlieka klausimas dėl konkurencijos sąlygų. Nors lengvatos teoriškai prieinamos tiek didelėms, tiek mažoms įmonėms, kyla abejonių, ar smulkusis verslas turės pakankamai išteklių informuoti „Parkavimas Kaune“ apie kiekvieną įvažiuojantį automobilį.
Savivaldybė siekia užtikrinti, kad lengvatos būtų taikomos tik vykdant užsakymą, o ne važinėjant po senamiestį be tikslo. Būtent dėl to reikės informuoti apie kiekvieną įvažiavimą, nepaisant galimų nepatogumų mažoms įmonėms ar asmenims, dirbantiems ne per pavežėjų platformas.