Kauno miesto savivaldybės tarybos Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcija antradienį, per miesto tarybos posėdį, demonstratyviai atsisakė balsuoti, protestuodama prieš, jų teigimu, įsisenėjusią ir ydingą praktiką svarstant bei tvirtinant 2025 metų miesto biudžetą. Frakcijos atstovai teigia, kad tokia praktika pažeidžia savivaldos principus ir riboja tarybos narių galimybes teikti įtaką biudžeto formavimui.
Posėdžio pabaigoje LVŽS Kauno skyriaus pirmininkė ir tarybos narė Vaida Pranarauskaitė perskaitė oficialų frakcijos pareiškimą, kuriame išdėstė pagrindinius nesutikimo argumentus.
„Išanalizavę 2025-ųjų metų Kauno miesto savivaldybės biudžeto projektą ir jo svarstymo eigą Ekonomikos ir finansų komitete, atkreipėme dėmesį į, mūsų nuomone, ydingą praktiką, taikomą pasiūlymų biudžeto projektui svarstymo procedūrai“, – teigiama pareiškime.
LVŽS frakcija remiasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 12 punktu, kuris numato, kad savivaldybės taryba turi išimtinę kompetenciją tvirtinti biudžeto pajamas ir asignavimų paskirstymą. Jie pabrėžia, kad ši kompetencija yra imperatyvi pareiga, kurios taryba negali perleisti nei merui, nei administracijos specialistams.
Frakcijos teigimu, Kauno miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamentas taip pat numato biudžeto projekto pateikimo svarstymui ir svarstymo procedūrą. Tačiau, atsižvelgiant į gautą savivaldybės administracijos raštą dėl 2025 metų biudžeto projekto, LVŽS frakcija teikė keturis pasiūlymus papildyti biudžetą naujomis priemonėmis.
Vasario 14 d. vykusiame Ekonomikos ir finansų komiteto posėdyje šie bei kitų teikti biudžeto pasiūlymai buvo svarstomi. Tačiau, pasak LVŽS atstovų, komiteto posėdyje buvo pažeistas tarybos veiklos reglamento 176.4 punktas, nes komitetas svarstė ne frakcijų pateiktus siūlymus, o savivaldybės administracijos darbuotojos parengtą apibendrintą siūlymų sąrašą su išvadomis dėl jų priimtinumo.
„Savivaldybės tarybos veiklos reglamentas nenumato administracijai teisės vertinti tarybos narių ar frakcijų siūlymų biudžeto projektui. Tokia teisė ir pareiga numatyta savivaldybės tarybos komitetams, o pagrindinę išvadą dėl pasiūlymų priimtinumo teikia Ekonomikos ir finansų komitetas po svarstymo posėdžio metu“, – aiškina frakcijos atstovai.
Jų nuomone, praktika, kai savivaldybės administracijos specialistams suteikiama teisė vertinti atstovaujamosios valdžios atstovų teikiamus projektus, yra grubus kišimasis į tarybos narių pareigų vykdymą ir pažeidžia valdžių atskyrimo principą. LVŽS frakcija tai vertina kaip tiesioginį poveikį komiteto nariams ir jų savarankiškos nuomonės varžymą, įtakojant pasiūlymų svarstymą ir balsavimą.
Frakcijos teigimu, savivaldybės administracijai suteikta tik prievolė apibendrinti gautus gyventojų ir juridinių asmenų pasiūlymus ir pateikti juos Ekonomikos ir finansų komitetui, bet ne teisė teikti išvadas dėl jų. Be to, toks apibendrinimas turėtų apimti tik iš gyventojų bei juridinių asmenų gautus pasiūlymus, o ne savivaldybės tarybos narių ar frakcijų teikiamus siūlymus.
LVŽS atkreipia dėmesį ir į tai, kaip formuluojamas balsavimui teikiamo klausimo turinys. Pasak jų, komiteto nariai balsavo ne už tarybos narių ar frakcijų pateiktus siūlymus, bet už jau parengto biudžeto projekto papriemonių finansavimo eilučių keitimą. Tokia situacija, kai svarbiausiu faktoriumi tampa „teisingos“ išlaidų eilutės įvardijimas, o ne naujo pasiūlymo efektyvumas ir naudingumas miestiečiams, iškreipia pačių pasiūlymų biudžeto projektui esmę.
„Tai neatliepia nei Biudžeto sandaros įstatymo, nei Vietos savivaldos įstatymo nuostatų ir reglamentuotos tarybos nario teisės teikti pasiūlymus savivaldybės tarybai teikiamų sprendimų projektams, nes Kauno miesto savivaldybės atveju, tokie tarybos nario siūlymai net neteikiami balsavimui“, – pabrėžia LVŽS atstovai.
Frakcija taip pat atkreipia dėmesį į tai, kad 2024 m. lapkričio 12 d. Kauno miesto savivaldybė priėmė sprendimą „Dėl Kauno miesto savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“. Šio sprendimo priede patvirtintų taisyklių 5 punktas numato, kad biudžeto projekto rengimas organizuojamas mero nustatyta tvarka. Tačiau, pasak LVŽS, tokios tvarkos iki šiol nėra, o tai leidžia interpretuoti biudžeto rengimo procesą ir net bandyti uzurpuoti atstovaujamos valdžios įgaliojimus.
LVŽS frakcija išreiškė viltį, kad jų pastabos atkreips savivaldybės tarybos kolegų dėmesį ir meras, kaip vykdomosios valdžios atstovas, padarys išvadas ir priims reikalingus sprendimus, užtikrinsiančius teisėtą ir atsakingą Kauno miesto savivaldybės veiklą.
Šį pareiškimą pasirašė Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos seniūnas Kazimieras Rimeikis. Pareiškimas skirtas Kauno miesto savivaldybės merui, tarybai bei Vyriausybės atstovui Kauno ir Marijampolės apskrityse.
Primename, kad Kauno miesto savivaldybės Ekonomikos ir finansų komiteto posėdyje buvo svarstomi savivaldybės tarybos frakcijų, bendruomenių ir gyventojų pasiūlymai dėl 2025 m. biudžeto ir 2026-2027 m. planuojamų pajamų ir asignavimų koregavimo. Tačiau nei vienas opozicijos pasiūlymas „Vieningo Kauno“ daugumai neįtiko.
Kauno miesto savivaldybės taryba patvirtino 2025 metų miesto biudžetą, kuriame numatoma surinkti 663,5 mln. eurų pajamų ir paskirstyti 748,4 mln. eurų. Biudžetas buvo priimtas 26 tarybos nariams balsavus „už“ ir septyniems susilaikius.