Kauno gyventojai sunerimę stebi žemėjantį Nemuno vandens lygį. Ar tai sutrikdys ką tik prasidėjusį laivybos sezoną? Vidaus vandens kelių direkcija (VVKD) kovo 20 dieną paskelbė apie navigacijos sezono pradžią Nemuno upėje ir Kuršių mariose, atkarpą nuo Kauno iki Klaipėdos.
VVKD atstovė Justina Juozaponė teigė, kad nors vandens lygis šiuo metu yra sumažėjęs visoje Lietuvoje, jis vis dar yra aukštesnis už minimalų, reikalingą laivybai. Direkcija glaudžiai bendradarbiauja su Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba (LHMT), kuri kol kas nėra paskelbusi hidrologinės sausros jokioje šalies dalyje. Atsižvelgiant į nuolat kintančią hidrometeorologinę situaciją, prognozuoti vandens lygį visą vasarą yra sudėtinga.
J. Juozaponė, komentuodama praėjusius metus, pažymėjo, kad krovininė laivyba dėl žemo vandens lygio nebuvo sustabdyta nė karto. Tiesa, trumpais periodais, kai vandens lygis sumažėdavo labiau, būdavo mažinamas krovinio tonažas. Per visus praėjusius metus Nemunu ir Kuršių mariomis buvo pervežta apie 44 tūkst. tonų krovinių. Upe plaukiojo du sąstatai: du laivai ir dvi baržos.
VVKD nuolat stebi vandens lygį Nemune, Kuršių mariose ir kituose vidaus vandens keliuose, reguliariai atnaujindama informaciją. Laivų kapitonams rekomenduojama naudotis interaktyviais vidaus vandenų žemėlapiais. Gegužės 14 dienos duomenimis, Nemuno gylis Kauno Senojo uosto zonoje siekė 268 cm, o ties Santaka, Marvelės atkarpoje – tik 128 cm. Svarbu atkreipti dėmesį, kad minimalus laivybinis gylis Nemune priklauso nuo konkretaus ruožo, bet pagrindiniuose vidaus vandens keliuose dažniausiai taikomas 1,2 metro (120 cm) minimalus gylis.
Laivavedžiams palengvinti darbą skirta programėlė „WAVE“, leidžianti sudaryti vandens kelių maršrutus ir matyti gylius realiu laiku, t. y. gauti naujausią informaciją apie laivybos sąlygas konkrečiuose keliuose, teigė J. Juozaponė.
Šiais metais eksploatuojamų vidaus vandenų kelių ilgis padidėjo 20 km ir siekia 500 km. Lietuvoje registruotų laivų skaičius per metus išaugo 500 ir dabar siekia 28 tūkstančius.
Naujajame sezone eksploatuojamos atkarpos Kuršių mariose, Nemuno upėje nuo Kauno iki žiočių, Nemuno aukštupyje Kauno mariose, Alytuje ir Druskininkuose, Minijoje, Karaliaus Vilhelmo kanale, Pakalnėje-Rusnaitėje, Neryje Vilniuje. Su pilnu sąrašu galima susipažinti VVKD internetinėje svetainėje.
J. Juozaponė pabrėžė, kad VVKD nuo navigacijos sezono pradžios nuosekliai vykdo Nemuno upės laivakelio tvarkymo darbus. Laivakeliai yra pažymėti navigaciniais ženklais, nuolat tikrinama jų padėtis, siekiant užtikrinti saugią laivybą. Taip pat atliekami seklumų šalinimo darbai.
Šiuo metu laivus degalais galima papildyti degalinėse Kaune, Jurbarke, Svencelėje ir Nidoje. Šiose degalinėse 2024 metais laivavedžiai įsipylė daugiau nei 100 tūkst. litrų degalų. Degalinėse įrengti išsiliejimo prevencijos mechanizmai, kurie sumažina kuro išsiliejimo į vandenį riziką bei aplinkos taršą, todėl šis būdas yra nepalyginamai saugesnis nei kuro pylimas iš kanistrų.