Seimo nariai inicijuoja diskusijas dėl griežtesnio mobiliųjų telefonų naudojimo reguliavimo mokyklose. Siūloma uždrausti mokiniams iki 11 klasės naudotis mobiliaisiais įrenginiais pamokų ir pertraukų metu, siekiant pagerinti jų emocinę sveikatą ir mokymosi rezultatus.
Iniciatyvą pristatė Seimo narė Daiva Ulbinaitė kartu su kolegomis Radvile Morkūnaite-Mikulėniene, Liutauru Kazlavicku ir Sauliumi Čaplinsku. Jie parengė Švietimo įstatymo pataisas, kurios numatytų draudimą naudotis mobiliaisiais telefonais ir kitais išmaniaisiais įrenginiais pirmų dešimties klasių mokiniams ugdymo proceso metu. Išimtys būtų taikomos tik specialiais atvejais, kuriuos nustatytų Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
„Siūlome pirmų–dešimtų klasių mokiniams ugdymo proceso metu, tai yra pamokų ir pertraukų metu, neleisti naudotis asmeniniais mobiliaisiais įrenginiais, išskyrus specialius atvejus, kuriuos nustatytų Švietimo ir mokslo ministerija“, – teigė D. Ulbinaitė spaudos konferencijoje Seime.
Vyresniems, 11–12 klasių mokiniams, išmaniųjų įrenginių naudojimo ribojimas būtų rekomendacinio pobūdžio. L. Kazlavickas paaiškino, kad mokyklos, įgyvendinančios 11–12 klasių ugdymo programas, galėtų riboti asmeninių mobiliųjų telefonų, planšetinių kompiuterių, išmaniųjų laikrodžių ir kitų išmaniųjų įrenginių naudojimą, jei tokia tvarka būtų nustatyta mokyklos vadovo, remiantis Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos rekomendacijomis.
Konservatorius L. Kazlavickas pabrėžė, kad pataisa užtikrintų galimybę mokiniams atsinešti telefonus į mokyklas, tačiau būtų numatytos specialios vietos, kur įrenginiai būtų laikomi. „Tad (galimybė – BNS) išlaikyti ryšį prieš mokyklą, einant į mokyklą arba po mokyklos su tėvais yra užtikrinama. Tokia praktika naudojama daugelyje mokyklų, kurios visiškai uždraudusios arba apribojusios telefonų naudojimą. Tą situaciją tikrai galima labai tvarkingai reglamentuoti“, – sakė L. Kazlavickas.
D. Ulbinaitė citavo profesorių Dainių Pūrą, teigdama, kad šiuo atveju negalima delsti, nes ant svarstyklių – vaikų emocinė sveikata. Pasak jos, mokslininkai teigia, kad neribotas telefonų naudojimas ugdymo metu gali sukelti vaikų depresiją, atminties ir dėmesingumo sutrikimus, smurtą bei patyčias, neigiamai paveikti jų emocinę, psichinę sveikatą ir mokymosi rezultatus.
„O mokytojai sako, kad vaikai nebegali po pertraukų susirinkę sutelkti dėmesio, susiduria su sunkumais suvokiant skaitomus tekstus, su iššūkiais bendraujant su bendraamžiais, nes realybė skiriasi nuo to, kuo jie gyvena telefonuose“, – teigė D. Ulbinaitė.
Pataisos parengtos reaguojant į pilietinę iniciatyvą „Iš telefonų – į mokyklą“, kurią palaiko apie 200 visuomeninių organizacijų, apie 100 mokyklų ir beveik 4 tūkst. gyventojų. Taip pat įvertinta psichiatrų ir mokslininkų informacija, išklausytos mokyklos, ribojančios ir neribojančios mobiliųjų telefonų naudojimą, diskusijoje Seime išklausyti mokinių ir jų tėvų atstovai, išanalizuota draudimą taikančių šalių praktika.
Skaitmeninės etikos centro steigėja Renata Gaudinskaitė atkreipė dėmesį į Pasaulio sveikatos organizacijos tyrimus, rodančius, kad 30 proc. paauglių yra probleminiai interneto naudotojai. „Jie (tyrimai – BNS) sako, kad Lietuvoje turime kas antrą paauglį, kuris problemiškai naudoja socialinius tinklus, o vienas iš aštuonių patiria didžiulę priklausomybės nuo socialinių tinklų riziką“, – sakė R. Gaudinskaitė.
Pasak specialistės, vaikai prie išmaniųjų įrenginių praleidžia keturias–septynias valandas ir ilgiau, o didelės rizikos grupėje yra tie, kurie gali išmaniaisiais įrenginiais naudotis laisvai, kiek nori, tiek namuose, tiek mokykloje. „Mokymosi aplinkoje, kur dėmesio sutelkimas ir protinis įsitraukimas yra labai svarbus, nuolatinis telefonų keliamas blaškymas labai trukdo pilnavertiškai įsisavinti informaciją. (…) Delsdami mes tiesiog auginame pacientus psichikos sveikatos specialistams“, – tvirtino R. Gaudinskaitė.
Vilniaus universiteto Psichiatrijos klinikos vadovė Sigita Lesinskienė teigė, kad technologijos į gyvenimą atėjo taip greitai, kad moksliniai tyrimai nespėja įvertinti jų poveikio vaikams ir paaugliams. Ji ragino politikus užtikrinti moksleivių užimtumą per pertraukas, planuojant įvesti išmaniųjų įrenginių ribojimą. „Labai svarbu, ką kita tas jaunuolis ar jaunuolė veikia, ir kaip per pertraukas mes užimame moksleivius“, – sakė S. Lesinskienė.
Seimo vicepirmininkė R. Morkūnaitė-Mikulėnienė teigė, kad projektas „su laipsnišku įsigaliojimu“ Seimui galėtų būti pateiktas pavasario sesijoje. Politikė nurodė, jog šią Švietimo įstatymo pataisą „jau pasirašė ne vienos partijos atstovai“, o centralizuoto ribojimo reikia dėl aiškumo ir lengvesnio sprendimų priėmimo visiems nustačius vienodas taisykles.
Švietimo, sporto ir mokslo ministerija ketvirtadienį rengia diskusiją apie mobiliųjų telefonų naudojimą mokyklose. Joje dalyvaus ministrė Raminta Popovienė, Lietuvos moksleivių sąjungos prezidentas Jonas Trumpa, taip pat Sveikatos apsaugos ministerijos, mokyklų ir mokytojų, nevyriausybinių organizacijų atstovai.