Seime kilo diskusijos dėl lytiškumo ugdymo mokyklose, kai Seimo nariai pasiūlė leisti tėvams patiems spręsti, ar jų vaikams iki 16 metų reikia lytiškumo ugdymo pamokų. Tačiau Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) griežtai pasisakė prieš tokias pataisas, argumentuodama, kad šios temos yra neatsiejamos nuo šiuolaikinio pasaulio ir būtinos jauno žmogaus asmenybės formavimuisi. Ministrė Raminta Popovienė pabrėžė, kad ministerija nepritaria iniciatyvai leisti tėvams nuspręsti dėl privalomų lytiškumo ugdymo pamokų. Kartu su pataisomis dėl lytiškumo ugdymo siūloma atsisakyti patikrinimų atostogų metu.
Seimo narys Ignas Vėgėlė, inicijavęs pataisas, teigia, kad siekiama užtikrinti pusiausvyrą tarp tėvų konstitucinės teisės ugdyti vaikus pagal savo įsitikinimus ir valstybės įsipareigojimų švietimo srityje. Jis argumentuoja, kad lytiškumo ugdymas yra pasaulėžiūros klausimas, todėl negali būti primetamas be tėvų žinios ir sutikimo. „Gera pedagoginė praktika reikalauja dėl lytiškumo ugdymo mokykloje tartis su tėvais, kaip pirminiais ugdytojais, juos informuojant apie siūlomą lytiškumo ugdymo turinį, sudarant galimybę parinkti savo vaikams lytiškumo ugdymo įgyvendinimo formą ir būdą, galiausiai apskritai nuspręsti, ar jo vaikui apskritai reikia lytiškumo ugdymo mokykloje“, – teigiama aiškinamajame rašte.
Aiškinamajame rašte taip pat primenama, kad 2016 metais priimta Sveikatos, lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programa numatė bendradarbiavimo principą, leidžiantį mokyklos bendruomenei susitarti dėl reikalingo lytiškumo ugdymo, o tėvams – parinkti savo vaikams šeimos pasaulėžiūrą atitinkančią programą. Tačiau, pasak politiko, 2022 metais pakeitus programą į Gyvenimo įgūdžių bendrąją programą, šis bendradarbiavimo principas buvo panaikintas. Pataisų iniciatoriai teigia, kad dabartinis teisinis reguliavimas neatitinka proporcingumo principo, įpareigojančio nevaržyti teisinių santykių subjektų daugiau, negu reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti.
Švietimo ministerija savo ruožtu pabrėžia, kad Gyvenimo įgūdžių programą dėstantys mokytojai turi kompetencijų pateikti mokiniams jų amžiaus tarpsnius atitinkančią informaciją, ir teigia, jog iki šiol nesulaukta jokių skundų. „Lytiškumo ugdymo pamokos sklandžiai vyksta jau antrus metus, ministerija dėl jų negauna nusiskundimų nei iš mokinių, nei iš tėvų, nei iš pedagogų“, – teigiama ministerijos komentare. Ministerija tvirtina, kad lytiškumo ugdymas turi būti kompleksinis ir nuoseklus, apimantis kognityvinių ir socialinių, emocinių įgūdžių ugdymą, atsižvelgiant į vaikų raidą ir pasitelkiant specialistus bei amžių atitinkančią medžiagą.
Ugdymo proceso metu apimamas platus temų spektras, skiriant didelį dėmesį savęs pažinimui, santykių kūrimui ir išlaikymui, įvairovės priėmimui, pagalbos ieškojimui ir suteikimui, gebėjimams priimti atsakingus sprendimus sudėtingose situacijose ir kitiems įgūdžiams. Švietimo ir mokslo komiteto narys, socialdemokratas Darius Jakavičius taip pat išreiškė nepritarimą siūlomoms pataisoms, teigdamas, kad vaikams turi būti suteiktas visapusiškas išsilavinimas. „Valstybė investuodama į mūsų vaikus (turi – BNS) suteikti visapusišką išsilavinimą, tai lytiškumas taip pat yra išsilavinimo dalis. Nes kitu atveju mes galim prieiti prie tokio dalyko, kad paneigti Čarlzo Darvino teoriją, kaip kai kuriose yra JAV valstijose. (…) Nuo šitos evoliucijos teorijos galim nueiti iki kreacionistinės teorijos, kad Dievas sukūrė pasaulį ir taip toliau“, – sakė politikas.
Pataisomis taip pat siūloma uždrausti pasiekimų patikrinimus organizuoti mokinių atostogų metu, siekiant užtikrinti galimybes vaikams pailsėti nuo mokslų. Iniciatoriai teigia, kad mokinių pasiekimų vertinimas yra ugdymo proceso dalis, todėl neturėtų būti organizuojami poilsiui skirtu laikotarpiu. Šį siūlymą švietimo ministerija ruošiasi svarstyti, pabrėždama, kad būtina išklausyti visus argumentus, kad sprendimas neišbalansuotų visos sistemos. Tuo metu D. Jakavičius teigė, kad tai „dar viena skaudi tema“, nes jei patikrinimai rengiami pamokų metu, nukenčia kiti moksleiviai. Pataisų iniciatoriai pabrėžia, kad jei egzaminai organizuojami ne pirmąją atostogų dieną, mokinys jai ruošiasi ir kitomis dienomis, tačiau kompensuojama yra tik atsiskaitymo diena, todėl mokinys netenka dalies atostogų.