Kauno rajono Lapių seniūnijos gyventojai pasipiktinę nauju greičio ribojimu Dvaro gatvėje – maksimalus leistinas greitis sumažintas nuo 50 iki 30 km/h. Savivaldybė aiškina, kad tai padaryta siekiant sumažinti triukšmą, tačiau gyventojai tokiais argumentais abejoja ir jaučiasi neįsiklausyti.
Portalas „Kas vyksta Kaune“ sulaukė ne vieno pasipiktinusio Lapių seniūnijos gyventojo laiško dėl Dvaro gatvėje įvesto greičio apribojimo. Anot gyventojų, be keturių naujų kelio ženklų, informuojančių apie sumažintą greitį, planuojama įrengti ir du greitį mažinančius kalnelius. Šis savivaldybės sprendimas sukėlė didelį atgarsį ir socialiniuose tinkluose, kur gyventojai reiškia abejones dėl tokio ribojimo pagrįstumo.
„Nenorėjo net diskutuoti, nors mes neprieštaraujame saugiam eismui. Mes norime, kad Dvaro gatvėje, kaip ir kitose miestelio gatvėse, būtų galima važiuoti 50 km/h, bet imantis priemonių, kad greitis nebūtų viršijamas“, – rašė vienas gyventojas, pabrėždamas, jog gyventojai yra pasiryžę bendradarbiauti dėl saugumo užtikrinimo, tačiau mano, kad drastiškas greičio mažinimas nėra tinkamiausias sprendimas.
Taip pat pasigirdo nuogąstavimų, kad greitis sumažintas dėl to, jog šioje vietoje dažnai stovi greitį matuojantis trikojis, taip siekiant surinkti daugiau baudų. „Kokiu pagrindu sumažintas greitis iki 30 km/h, taip ir nesužinojau, tik išgirdau, kad „trikojis“ čia gerai uždirba“, – teigė kitas gyventojas.
Vis dėlto, verta paminėti, kad Europos Komisijos judumo mieste ekspertų grupė (EGUM) yra rekomendavusi gyvenvietėse maksimalų leistiną greitį mažinti iki 30 km/h. Anksčiau tokios diskusijos vyko ir Kauno miesto savivaldybės eismo saugumo komisijoje, o kai kuriose mažesnio intensyvumo gatvėse toks greitis jau yra nustatytas.
Kauno rajono savivaldybė, atsakydama į portalo „Kas vyksta Kaune“ klausimus, nurodė, kad sprendimas sumažinti greitį priimtas gavus Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos raštą dėl triukšmo lygio viršijimo Dvaro gatvėje.
Laboratorijos specialistai 2024 m. rugpjūčio 13 d. atliko kelio ruožo patikrinimą ir nustatė, kad triukšmo lygis viršija leistiną normą 5 dBA. „Kauno rajono savivaldybės saugaus eismo komisija 2024-09-25 svarstė galimybes Dvaro gatvėje įrengti greičio ribojimo priemones. Siekiant sumažinti triukšmo lygį ir užtikrinti saugų eismą, nutarta apriboti greitį ir įrengti kelio ženklus 30km/h“, – teigiama savivaldybės atsakyme.
Savivaldybės atstovai taip pat pabrėžė, kad planuojami greičio mažinimo kalneliai taip pat prisidės prie triukšmo mažinimo. Šis klausimas buvo svarstomas savivaldybės Saugaus eismo komisijoje, kuri, remdamasi LR susisiekimo ministro įsakyme patvirtintomis rekomendacijomis, pasiūlė įrengti du kalnelius.
Vienas Lapių seniūnijos gyventojas, pageidavęs likti anonimu, teigė, kad savivaldybės argumentai dėl triukšmo yra neįtikinami. „Jeigu žiūrint Visuomenės sveikatos centro ataskaitą, tai taip, toje vietoje ale viršija triukšmo normą. Bet jei buvo matuota nuo Barsūniškio gatvės iki Rytmečio gatvės, tai kodėl būtent ties vienu namu veiksmas verda? Ar kitur gyvena ne žmonės?“, – stebėjosi vyras.
Pašnekovas taip pat kritikavo savivaldybės komunikaciją su gyventojais, teigdamas, kad apie sumažintą greitį jie sužinojo tik tada, kai jau buvo įrenginėjami kelio ženklai. „Žiauriai prastai komunikuoja. Atvežė ženklus, mums tas ženklas buvo kaip perkūnas iš giedro dangaus. Kodėl pastatė? Todėl, kad gavo nurodymą. Kieno nurodymą, kokį nurodymą? Niekas nieko neaiškino“, – piktinosi gyventojas.
Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad buvo surinkti 155 seniūnijos gyventojų parašai, pasisakant prieš naująjį greičio ribojimą. Savivaldybės atstovas E. Mališauskas teigė, kad šis klausimas dar bus aptariamas seniūnaičių sueigoje ir saugaus eismo komisijoje.
„Problema buvo aptarta su Lapių seniūnijos seniūnaičiais ir Dvaro gatvės gyventojais, o sprendimai priimti remiantis galiojančiais teisės aktais. Lapių seniūnė Gita Kaminskienė informavo, kad kovo 20 dieną šį klausimą dar kartą aptars seniūnaičių sueigoje. Kauno r. saugaus eismo komisijos pirmininkas Giedrius Orliukas taip pat patvirtino, kad kovo 26 d. numatytas komisijos posėdis, kuriame bus ieškoma įvairias interesų grupes tenkinančių sprendimų“, – teigė E. Mališauskas.
Šiuo klausimu susidomėjo ir opozicijos tarybos nariai. Tarybos narė Gintarė Grybauskaitė Kaminskienė savo „Facebook“ paskyroje rašė, kad jos taip pat neįtikina savivaldybės argumentai dėl keliamo triukšmo. „Argumentas visam tam greičio ribojimui? Nes pernelyg didelis triukšmas! Bet jei bent kiek fizikos mokeisi: kuo mažesnis greitis – tuo aukštesnis greitį ribojantis kalnelis – tuo triukšmas didesnis“, – rašė tarybos narė, pridurdama, kad šiuo atveju trūksta skaidrumo, nes savivaldybė neteikia atsakymų į gyventojų klausimus.
„Miglotai dangstomasi triukšmo lygio mažinimu ties kažkokiais dviem konkrečiais namais ir mistinėmis visuomenės sveikatos biuro rekomendacijomis. Sakoma, kad yra ataskaita, bet… jos niekas nėra regėjęs. Gyventojai, aš – tarybos narė – palikta durniaus vietoje. Klausimai siunčiami, atsakymų – nulis. Administracijos direktorius ramina saldžiu laišku, kad viską gausiu įstatymų numatyta tvarka (per 20 d. d.). Bet štai praėjo terminai – ir nieko. Kaip negavau, taip negavau“, – teigė konservatorė, pabrėždama, jog savivaldybei pateikė 15 klausimų, susijusių su įvestu greičio apribojimu.