Šokio spektaklis „Saikas“: intymi kelionė santykių labirintais
Du talentingi atlikėjai, valanda laiko ir nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis ant pusiausvyros ribos – tokią patirtį žada naujausias šokio trupės „Nuepiko“ spektaklis „Saikas“. Šiame kūrinyje žiūrovai išvys charizmatišką šokėjų, pedagogų ir choreografų duetą – Marių Pinigį ir Oksaną Griaznovą.
Spektaklio kūrėjai provokuoja klausimą: „Ar šiandien, vartotojiškos kultūros ir nuolatinio skubėjimo laikais, mes dar sugebame pajusti saiko svarbą – tiek santykyje su savimi, tiek su kitu?“
Marius Pinigis, vienas iš idėjos autorių, pabrėžia, kad spektaklis gilinasi į žmogaus psichologiją. „Tai nėra tradicinis siužetinis spektaklis, veikiau – nuolatinis veiksmas, kuriuo siekiame per fizinę patirtį suvokti, kas iš tiesų yra saikas. Viso spektaklio metu būsime susikibę rankomis, bandydami išlaikyti pusiausvyrą šiame artimame kontakte. Stenkimės nei vienas nedominuoti. Kiek esame pasirengę atsiduoti kitam ir kiek norime pasilikti sau? Šokdami mes tyrinėjame, ką reiškia būti intymiai arti kito žmogaus, tapti pažeidžiamu ir išmokti paleisti“, – aiškina M. Pinigis.
Spektaklis nagrinėja dviejų žmonių santykius, kurie nuolat transformuojasi. Pusiausvyra čia vaidina esminį vaidmenį. Nors ryšiai yra gyvybiškai svarbūs, kai kurie iš jų gali tapti toksiški ir destruktyvūs. Bet kuri sistema funkcionuoja optimaliai tik tada, kai visos jos dalys yra subalansuotos. Komponento perteklius ar trūkumas gali apsunkinti ar net padaryti neįmanomą išgyvenimą. Tačiau kartais mes vis tiek įsikimbame į dalykus, įsisukame į uždarą ratą be pradžios ir pabaigos. Ne tik santykiuose, bet ir darbe ar kitose gyvenimo srityse peržengiame ribas, o tai tampa liguistu prieraišumu. „Saikas“ – tai spektaklis apie sunkumus paleidžiant“, – papildo O. Griaznova.
Muziką šiam šokio spektakliui sukūrė kompozitorius Arūnas Periokas. „Mane, kaip muzikos autorių, saiko tema įkvėpė ieškoti paprastų priemonių, tyrinėti aplinką ir įsiklausyti į jos garsus. Pagrindu pasirinkau objektų garsus, persipynusius su foniniu garsovaizdžiu, kurie savo daugiasluoksniškumu ir gyliu sukuria savitą, pulsuojančią ir organišką visumą. Su Oksana ir Mariumi nuolat bendraujame, dalijamės idėjomis ir improvizuojame. Savo surinkta medžiaga siekiu užmegzti dialogą, atliepti jų pasirinktai judesio formai ir kuriamoms nuotaikoms“, – teigia A. Periokas.
Repeticijų procese – viena griežta taisyklė
Kūrybinis duetas pradėjo repetuoti šį spektaklį, pradėtą kurti 2022 m., šią vasarą. Šokėjai neslepia, kad pasiruošimas yra itin intensyvus, ir jie laikosi vienos svarbios taisyklės.
„Juokaujame, kad „Saiko“ repeticijos yra tarsi psichoterapijos seansas. Esame nusistatę griežtus rėmus – kad ir kas nutiktų, turime išbūti kartu visą valandą, tiek, kiek trunka spektaklis, net jei kažkas neveikia. Visos repeticijos metu esame nepaprastai arti vienas kito, ir nors kartais norisi atsitraukti, paleisti kitą žmogų, padaryti pertrauką, mes įsipareigojome išlikti kartu“, – pasakoja O. Griaznova.
„Tik praktikuodami spektaklį pradedame suvokti, kas yra saikas, o ne atvirkščiai. Repeticijų metu kyla nauji klausimai ir atsiranda atsakymai, išryškėja ribos, kurias pats sau gali įvardinti. Pastebėjau, kad jei kuris nors iš mūsų ateina į repeticiją emociškai išsiderinęs, tai labai jaučiasi – sunkiau komunikuoti, sunkiau suprasti vienas kitą ir ne viskas pavyksta. Todėl šiame procese labai svarbi savirefleksija. Mūsų pasirinktas fizinis metodas tam tikra prasme ir yra atsakymų šaltinis. Tikiuosi, kad spektaklis leis žiūrovams per mus pabūti su savimi, susidėlioti jiems artimas temas ir patirti jaudulį“, – apibendrina M. Pinigis.
Šokio spektaklis „Saikas“ bus pristatytas:
Gruodžio 16 d. Ignalinos kultūros centre;
Gruodžio 17 d. Juozo Miltinio dramos teatre Panevėžyje;
Gruodžio 18 d. Menų spaustuvėje Vilniuje;
Gruodžio 20 d. Kauno kameriniame teatre.