„TechCrunch“ sužinojo, kad dvi didžiausios Afrikos B2B elektroninės prekybos platformos „Wasoko“ ir „MaxAB“ pagaliau užbaigė žemyno susijungimą, apie kurį daug kalbama. Abi bendrovės teigia, kad visų akcijų sandoris žymi „evoliuciją nuo B2B elektroninės prekybos įmonių iki daugialypės ekosistemos Afrikos 600 mlrd. USD vertės neoficialios mažmeninės prekybos sektoriuje“.
Kalbos apie Kenijoje įsikūrusios Wasoko ir Egipte įsikūrusios MaxAB susijungimą prasidėjo praėjusių metų gruodį. Šis susijungimas, pirmasis tokio masto žemyne, apėmė 16 dukterinių įmonių integravimą keliose šalyse, interviu TechCrunch sakė Daniel Yu, jungtinės įmonės generalinis direktorius. Atsižvelgiant į šį sudėtingumą, aštuonių mėnesių terminas nėra neįprastas pasaulinių susijungimų kontekste.
Abi bendrovės veikia kaip mažų „mom-and-pop“ parduotuvių platintojai visoje Afrikoje, su tam tikromis finansinėmis paslaugomis ir iš pradžių aptarnavo tradicinius mažmenininkus aštuoniose rinkose. Tačiau jie susitraukė į penkias rinkas: Egiptą, Keniją, Maroką, Ruandą ir Tanzaniją. Šis mažėjimas atspindi platesnę tendenciją tarp B2B elektroninės prekybos įmonių visoje Afrikoje, kurių daugelis sumažino savo veiklą, pasikeitė arba užsidarė dėl grynųjų pinigų trūkumo ir besikeičiančių finansavimo sąlygų.
Nepaisant iššūkių, susijungimas įmonėms kelia didesnį pyragą. Nepriklausomai, Wasoko ir MaxAB buvo dvi didžiausios B2B elektroninės prekybos įmonės, pagrįstos tokiais rodikliais kaip GMV ir prekybininkų bazė. Nors abi bendrovės atsisakė dalytis atnaujintais GMV duomenimis (pavyzdžiui, „Wasoko“ 2022 m. uždirbo 300 mln. USD GMV), naujai įkurta įmonė teigia turinti didžiausią žemyno B2B neoficialių mažmenininkų tinklą, kuriame yra daugiau nei 450 000 prekybininkų. Remiantis mano pokalbiu su Yu, šiek tiek daugiau nei 200 000 gali būti aktyvūs abiejose platformose.
„Atsižvelgiant į tai, kas svarbu, ar ne, mes atsisakysime nurodyti konkretų GMV; tačiau pabrėšiu, kad dabar gauname grynąją įmokų maržą arba grynąjį pelną vienam užsakymui, o anksčiau GMV maksimizavimo laikotarpiu to nebuvo“, – apie bendrovės pelningumo padidėjimą pažymėjo Yu.
Yu pastabos atkartoja šiandieninę tendenciją tarp pradedančiųjų įmonių: pirmenybę teikti pelningumui. „Wasoko“ ir „MaxAB“, šiuo metu kuriančios bendros įmonės prekės ženklą, tikisi pasiekti šį tikslą padidindami savo „fintech“ pasiūlymus, kurie siūlo didesnę maržą nei pagrindinė komercinė veikla, kuri iš pradžių apibrėžė abi įmones.
B2B elektroninės prekybos įmonės jau seniai įrodinėja, kad „mama ir pop“ parduotuvių aptarnavimas yra finansinių paslaugų teikimo griovys, atveriantis papildomus ir pelningesnius pajamų šaltinius. „Wasoko“ ir „MaxAB“ atskirai siūlė kai kurias iš šių paslaugų, įskaitant el. mokėjimus, kredito finansavimą ir skaitmeninių paslaugų papildymą. Susijungusiame subjekte šias paslaugas, kurias teikti įmonės gavo licencijas, valdys atskiri verslo padaliniai, teikdami jas per vieningą programėlę kartu su pagrindinėmis komercijos paslaugomis.
Egiptas yra didžiausia grupės rinka šioje vertikalėje ir šios paslaugos generuoja daugiau pardavimų nei jos elektroninės prekybos sandoriai, kurie pernai sudarė daugiau nei 180 mln. Be to, jungtinė įmonė suteikė daugiau nei 20 mln. Bendrovės prognozuoja, kad pajamos iš fintech paslaugų iki 2024 metų gruodžio išaugs daugiau nei dvigubai, palyginti su 2024 m.
Mano pokalbis su Yu, kuris vadovauja jungtinei įmonei kartu su Belal El-Megharbel iš MaxAB, išsamiai aprašo, ką susijungimas reiškia abiem bendrovėms, dėl to susidariusią naują sinergiją ir jungtinės įmonės ateities lūkesčius.
TC: Ar tai lygių šalių susijungimas, ar sandoryje yra dominuojantis žaidėjas? Prisimenu, kaip pranešiau, kad turėjo būti padalintas 55/45 – ar galite patvirtinti ar pateikti daugiau informacijos apie tai?
Danielis: Tai absoliučiai lygių asmenų susijungimas. Komercinės sąlygos, dėl kurių susitarėme, atspindi tai, nes viršutinės ribos lentelės ir akcininkų bazė buvo sujungti beveik 50/50.
TC: Supratau! Kalbant apie vertinimą, ką turėtume daryti iš abiejų bendrovių vertės, atsižvelgiant į „VNV Global“ sumažinimą, kuris yra naujausias priskyrimas, kiek kuri nors iš bendrovių šiuo metu yra verta?
Privačioms įmonėms, tokioms kaip „Wasoko“ ir „MaxAB“, nuo paskutinio 2022 m. turo nepriėmėme jokių naujų investicijų, todėl nebuvo atliktas nepriklausomas vertinimas, kuriuo būtų galima nustatyti dabartinę mūsų akcijų rinkos vertę. Pavyzdžiui, kai investuotojai koreguoja savo akcijų „Wasoko“ buhalterinę vertę, remdamiesi ne ciklo sprendimais – nepirkdami ar neparduodant akcijų – tai neturi esminės įtakos kasdieninei įmonės veiklai ar vertei. Kaip generalinis direktorius ir pagrindinis akcininkas, aš neatsisakau akcijų ar negaunu naujų lėšų, todėl šie pokyčiai man nėra svarbūs. Taip apibūdinčiau ir paaiškinčiau tą situaciją ir kaip mes praktiškai į ją žiūrime.
TC: pakankamai teisinga. Tačiau sakyčiau, kad vertinimas yra svarbus suburiant investuotojus į naują subjektą. Ar nereikėtų naudoti etalono ar atskaitos taško norint nustatyti akcijų, kurias investuotojai turės sujungtoje įmonėje, vertę?
Danielis: Praktiškai sandoryje mums svarbus apsikeitimo arba konvertavimo santykis tarp dviejų įmonių. Pavyzdžiui, jei susitarimas yra padalintas į 50/50, o viena įmonė turi 10 milijonų akcijų, o kita – 5 milijonus, procesas apima šių akcijų sujungimą, kad būtų išlyginta jų vertė naujame subjekte.
Taigi galime nuspręsti, kad dėl to susidaro nauja jungtinė bendrovė su 20 mln. akcijų, kur abiejų bendrovių akcijos dabar yra lygiavertės. Skaičiuojant neatsižvelgiama į faktinę akcijų kainą, nesvarbu, ar 70 USD, ar 100 USD. Pagrindinis dėmesys skiriamas konvertavimo koeficientui, o ne dabartinei akcijų kainai.
TC: Minėjote, kad nei viena bendrovė nesurinko pinigų nuo 2022 m. Tačiau šaltiniai man pranešė apie naujojo subjekto planus tai padaryti, o tai pasirodė sudėtinga, nes B2B elektroninė prekyba šiuo metu nėra tokia seksuali investuotojams, kaip buvo prieš dvejus metus. Spėju, kad fintech vertikalės augimas turi įrodyti diversifikaciją ir tapti patrauklesnis investuotojams.
Norėdami atsakyti į įvairias dalis, šiuo metu mes aktyviai nerenkame pinigų, tačiau planuojame pritraukti pinigų ateityje, siekdami ilgalaikio augimo ir pelningumo.
Tačiau tai, ką jūs skaitote apie „fintech“ pusę, yra teisinga. Abi įmonės savo veiklą pradėjo kaip grynai B2B elektroninės prekybos platformos, aptarnaujančios mažas mamas ir popsas parduotuves. Anksti supratome, kad tai negali būti galutinis žaidimas, nes elektroninė prekyba, nors ir didelės apimties, yra nedidelė, sudėtinga ir reikalauja didelių investicijų, kad būtų pasiektas pelningumas.
Tikroji vertė, kurią sukūrėme, yra ne tik milijonų dolerių vertės prekių, tokių kaip ryžiai, muilas ar cukrus, pardavimas. Suskaitmeninama ir į mūsų programas ir fizinį tinklą įtraukiama daugiau nei 200 000 „mom and pop“ parduotuvių, todėl galime teikti tokias paslaugas kaip nemokamas pristatymas kitą dieną ir grynųjų pinigų atsiėmimas.
Pavyzdžiui, kai kuriose mūsų rinkose mes pristatome Jumia ir Amazon vardu per logistikos tinklą. Šis vietiniuose rajonuose įterptas internetinis ir neprisijungęs tinklas yra pagrindinė mūsų sukurta vertė, ir mes tai įrodėme sėkmingai pridėdami papildomų pridėtinės vertės paslaugų.
Bent jau kitais metais mūsų pagrindinis tikslas yra išplėsti „fintech“ pasiūlymus esamose rinkose. Mūsų elektroninės prekybos operacijos jau yra pelningos daugelyje rinkų, o pelnas vienam pristatymui.
TC: Kuriose rinkose Wasoko ir MaxAB yra pelningos? Taip pat apibūdinkite šių regionų maržas ir mišrius priėmimo rodiklius.
Tikslių skaičių nepateiksiu, nes jie svyruoja kas savaitę ir kas mėnesį. Tačiau šiuo metu el. prekyba yra pelninga trijose iš penkių šalių, kuriose veikiame, o likusiose šalyse tikimės pelningumą pasiekti iki metų pabaigos.
TC: Kas pasikeitė nuo tada, kai įmonės buvo nepriklausomos veikėjos, kalbant apie jungtinės įmonės veiklą?
Turime beveik 4 000 etatinių darbuotojų, daugiausia užsiimančių vietine veikla, įskaitant sandėlio valdymą ir kitas vietoje atliekamas užduotis. Pagrindinis susijungimo poveikis buvo centrinio biuro vaidmenims dėl sutampančių funkcijų, dėl kurių buvo priimti sudėtingi sprendimai ir buvo atlikta centralizacija. Sinergijos realizavimas tokiu būdu yra gana įprastas jungiantis įmones.
Kalbant apie augimą, mes džiaugiamės naujais pajamų srautais ir galimybėmis, kurias gali atverti mūsų išplėstas visos Afrikos pėdsakas, pvz., pradėtas tarptautinių pirkimų verslas, susijęs su Afrikos vidaus prekyba ir eksportu. . Mes stengiamės įsigyti produktų tiesiogiai savo veikloje ir parduoti juos įvairiose Afrikos šalyse, naudodamiesi mūsų plataus tinklo pagalba. Puikus to pavyzdys yra arbata. Egiptas daugiau nei 90 % arbatos importuoja iš Kenijos, tačiau mūsų platforma Egipte šiuo metu ją tiekia iš importuotojų ir vietinių platintojų, nors ji kilusi iš Kenijos. Kadangi Kenijoje turime tvirtus ryšius ir vykdome veiklą, prasminga pirkti tiesiogiai iš ten.
Kitas dalykas, kuris tai papildo, yra tai, kad abi bendrovės jau turėjo gana nemažą privačių prekių ženklų veiklą, kai mes jau vykdėme dalį šios sutartinės įvairių produktų gamybos vietoje. Nors dar neišplėtėme to tarpvalstybiniu mastu, susijungimas leidžia mums ištirti šias tarptautines galimybes.
TC: Tai įdomu. Vis dar kalbama apie tarpvalstybinę sinergiją, bet iš kitos perspektyvos, kuri yra susijusi su abiejų įmonių sveikata. Iš išorės sunku įsivaizduoti, kaip du nuostolingi verslai, ypač jūsų pramonės šakoje, gali susijungti, kad atneštų pelną.
Manau, kad čia nereikėtų nuvertinti centrinės ar atgalinės sinergijos, nes abiejų verslų realybė buvo tokia, kad buvome labai arti pelningų el. prekybos operacijų atskirai.
Abi bendrovės daugiausia nuostolių patyrė dėl pridėtinių išlaidų. Susijungimas leidžia sujungti šias išlaidas, todėl iš karto sutaupome daug. Sujungę pridėtines išlaidas, mes žymiai padidinome šių fiksuotų išlaidų efektyvumą ir padidinome proporcingą pelningumą. Nors jau matome tam tikrą naudą iš didesnio pėdsako ir naujų galimybių, šis pelnas vis dar nedidelis ir prireiks laiko, kol jis bus visiškai įgyvendintas.
Žvelgiant į ateitį, ko turėtume tikėtis iš jungtinio subjekto B2B prekybos erdvėje, ypač dabar, kai nėra didelio entuziazmo?
Norėčiau atsitraukti ir pakalbėti su platesne Afrikos technologijų ekosistema, nes manau, kad tai yra labiau reprezentatyvus finansavimo sulėtėjimo ir investuotojų veiklos kontekstas.
Šiame kontekste tolesnis konsolidavimas yra labai svarbus. Remdamasis savo rinkos požiūriu, tai pagrįsčiau teoriniu pagrindu. Pasiekėme tašką, kai norėdami būti konkurencingi kaip investavimo galimybė pasaulinėje aplinkoje, turite turėti ne tik mastą, bet ir diversifikuotą siūlomo turto riziką.
Ypač esant dabartiniam klimatui, kai pasaulinio kapitalo trūksta, turite padaryti daugiau, kad išsiskirtumėte. Būdami vienoje šalyje ar vertikalėje negalite tapti investuojamu turtu arba negauti grąžos tokio masto rizikos, kurios jūs ar jūsų investuotojai galiausiai trokštate.
Norėdami išnaudoti visą Afrikos rinkų potencialą, mums reikės daugiau tokių vietinių pradedančiųjų įmonių, kurios susiburtų. Bandėme tai padaryti vieni Senegale ir Dramblio Kaulo Krante dar 2022 m., o galiausiai tai uždarėme 2023 m. ne todėl, kad nebuvo galimybės klientui ar skausmo taško, o dėl to, kad buvo atliekamos operacijos, kurių reikia norint tinkamai sukurti abi įmones. reikalavo tos gilios vietos kompetencijos ir patirties, ir mes supratome, kad tuo metu mums trūko. Tai atvėrė mums galimybę susijungti su MaxAB, kad galėtume plėsti verslą ir plėstis, kad pasiektume tikrą visos Afrikos pėdsaką.