Lietuva žengia į skaitmeninę erą – vairuotojo pažymėjimas taps elektroninis. Netrukus pradedamas naujos sistemos testavimas, kuris leis vairuotojams pamiršti apie fizinę kortelę. Vidaus reikalų ministerija (VRM) dar pernai pristatė šią ambicingą viziją ir žadėjo, kad bandymai prasidės jau šių metų pabaigoje. Dabar aiškėja, kokios funkcijos bus prieinamos ir kas pirmieji galės išbandyti e. vairuotojo pažymėjimą.
VRM dar praėjusių metų liepą informavo apie bendradarbiavimą su automobilių dalijimosi įmone „CityBee“ ir „Regitra“ kuriant šią inovaciją. Tikimasi, kad ateityje bus galima visiškai atsisakyti fizinio dokumento, o vairuotojo identifikavimas taps paprastesnis ir greitesnis.
Projekto kūrėjai teigia, kad įdiegus e. vairuotojo pažymėjimą, Europos Sąjungos (ES) piliečiams nebereikės nešiotis fizinio dokumento. Skaitmeninė sistema bus susieta su nacionalinėmis institucijomis, užtikrinant duomenų saugumą, realaus laiko perdavimą ir pripažinimą visoje Europoje.
Birželio mėnesį vykusiame forume „Regitros“ atstovas Tautvydas Paliulis pristatė skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo viziją ir tikslus. Jis pabrėžė, kad vairuotojo pažymėjimas ne visada yra po ranka, o dažnai kyla klausimų dėl jo galiojimo datos ar kategorijų. Nauja sistema leis visą informaciją turėti mobiliajame telefone, gauti priminimus ir greitai susisiekti su reikiamomis institucijomis.
Pats dokumento įdiegimas truks vos kelias sekundes, o jame bus pateikiama informacija apie dokumentą, asmenį, vairavimo kategorijas ir sveikatos duomenis. Svarbiausia funkcija – galimybė sugeneruoti QR kodą, kurį pateikus policijos pareigūnams, vairuotojas bus lengvai identifikuojamas tiek prisijungus prie interneto, tiek be jo.
VRM nacionalinės komunikacijos vadovė Miglė Angelou patvirtino, kad testavimas prasidės šių metų pabaigoje, o kitų metų pavasarį vyks ir tarpvalstybiniai bandymai. Ji pabrėžė, kad tai yra eksperimentinis projektas, skirtas sukurti ir apibrėžti europinius skaitmeninių tapatybės dokumentų standartus. Bandomojo projekto metu bus vertinami galimi teisiniai ir techniniai barjerai.
Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas yra tik dalis didesnės skaitmeninės dėklės, kurioje bus galima talpinti įvairių dokumentų skaitmenines versijas. Nors pirmieji jį išbandys „CityBee“ vartotojai, vėliau programėle galės naudotis visi piliečiai.
M. Angelou teigimu, dėkle galės naudotis visi ES gyventojai. Ji veiks kaip mobilioji programėlė, atliekanti kelias funkcijas: skaitmeninės tapatybės atpažinimo priemonė ir saugykla, kurioje bus galima laikyti asmeninius dokumentus – nuo autobuso bilieto iki vairuotojo pažymėjimo. Tai leis operatyviai pasiekti paslaugas nacionaliniu ir tarptautiniu mastu.
Vienas svarbiausių privalumų – tikslios informacijos apie vairuotoją gavimas užsienio šalyje. Netekus teisės vairuoti, apie tai turės sužinoti ir kitų šalių pareigūnai. M. Angelou patikino, kad Lietuva ir Lenkija sukurs savo dėkles, kurios galės keistis informacija ir dalintis duomenimis. Policijos pareigūnai galės nuskaityti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą tiesioginio kontakto metu ir patikrinti teisę vairuoti.
VRM nurodo, kad e. vairuotojo pažymėjimas yra ES skaitmeninės tapatybės projekto „Potential“ dalis. Tai saugus skaitmeninis dokumentas, kurį priims automobilių nuomos agentai ir policijos pareigūnai visoje Europoje.
M. Angelou teigimu, reglamento standartų ir reikalavimų įgyvendinimas numatomas 2027 m., nes iki to laiko visos ES valstybės turi pateikti savo piliečiams skaitmeninės tapatybės dėklę. Europos Komisija planuoja, kad iki 2030 m. 80 proc. ES piliečių turės galimybę naudotis e. tapatybės priemonėmis, kurios bus pripažįstamos visose ES šalyse.