Autonominės transporto priemonių technologijos ir elektrifikacijos startuoliai kažkada buvo VC ir verslo pasaulio numylėtiniai. Šios dvi technologijos pažadėjo milijardus dolerių pajamų – ir naujas būdas automobilių gamintojams užsidirbti pinigų ne tik gaminant ir parduodant automobilius.
Tos VC pinigų spausdinimo dienos jau kurį laiką baigėsi AV, išskyrus kelias išimtis, pvz., Waymo ir Wayve. Tačiau 2024 m. prasidėjus ore vis dar tvyrojo elektromobilių ūžesys, nors ir tyliau nei anksčiau.
Dabar, 2024 m. artėjant į pabaigą, galima drąsiai teigti, kad triukšmas tėra tik šnabždesys, kai keli elektromobilių startuoliai šlubuoja, o automobilių gamintojai koreguoja savo investicijų planus.
2023 m. elektromobilių paklausa pradėjo mažėti, ir nors pardavimo apimtys apskritai padidėjo, augimo tempas buvo daug mažesnis nei tikėtasi. 2024 metais automobilių gamintojai atsakė. „Ford“ pakeitė savo planus, tarp kurių buvo atsisakyta plano sukurti visiškai elektrinį trijų eilių visureigį ir vietoj to pasirinkti tas būsimas transporto priemones varyti hibridinėmis jėgos pavaromis. GM, kuri jau 2023 m. sumažino išlaidas elektromobiliams, 2024 m. padarė daugiau žingsnių, neseniai perleisdama savo akcijas beveik baigtoje Ultium Cells baterijų elementų gamykloje Lansinge, Mičigano valstijoje, savo bendros įmonės partneriui LG Energy Solution. Stellantis ir Mercedes pristabdė planus dėl elektromobilių akumuliatorių gamyklų.
Dažnai kritikuojamas „Toyota“ požiūris važiuoti elektromobiliais lėtai ir toliau teikti pirmenybę dujinėms ir hibridinėms transporto priemonėms dabar atrodo kaip protingas žingsnis.
Rezultatai nebuvo puikūs ir EV startuoliams.
Tuo tarpu prieš kelerius metus, kol atėjo realybė, AV išgyveno įspūdingą akimirką VC saulėje: pasirodo, kad automobiliai be vairuotojo yra sunkūs, verslo modelis neįrodytas, o rėmėjams gali trūkti kantrybės ilgalaikiam išankstiniam pajamų statymas.
Pirmoji konsolidacijos banga nuvilnijo per sektorių 2019 ir 2020 m. Kai kurie AV (ir EV) startuoliai susijungė su specialios paskirties įsigijimo bendrovėmis, ieškodami viešosios rinkos kapitalo, reikalingo komercializuoti savo technologijas. Kiti įstrigo garsių automobilių gamintojų rėmėjams. 2022 m. ir 2023 m. įvyko abiejų strategijų nesėkmių, paskatinusių paskutinę išlikimo kovą: sukimąsi.
AV startuoliai, kurie kadaise daugiausia dėmesio skyrė automobilių be vairuotojų galimybėms, bandė pritaikyti savo technologijas sandėliuose, kasyboje ir žemės ūkyje. Tačiau, pasirodo, tose srityse jau šoktelėjo konkurencija. Kiti laikėsi savo pradinės misijos, bet tapo dvejopo naudojimo įmonėmis, nes šiais laikais gynybos technologijos yra labai karštos.
Trumpai tariant, 2024-ieji buvo metai, kai atsisveikino silpnesni startuoliai, o įmonės atidžiai pažvelgė, kam išleidžia, ir pasakė „laikas judėti toliau“.
Apple automobilių projektas
„Apple“ ne toks slaptas automobilių projektas, mes jūsų net nežinojome. Ir vis dėlto visi jautėme netektį. Galbūt todėl, kad apie pažadą ir neaiškius planus dėl Apple elektrinio ir autonominio (galbūt) automobilio girdėjome taip ilgai – dešimtmetį nuo pirmųjų planų nutekėjimo. „Apple“ tai oficialiai paskelbė 2024 m.: automobilio projektas buvo atšauktas.
Nekantrauju sulaukti 2025 metų ir naujienų, kad šis projektas vėl vyksta.
Atvykimas
Šis elektromobilių startuolis, kuris norėjo naudoti mikrogamyklas savo komerciniams elektriniams furgonams ir autobusams gaminti, kadaise buvo įvertintas daugiau nei 13 milijardų dolerių ir jį rėmė Hyundai ir UPS. 2021 m. įmonė išėjo į biržą per SPAC, o iki 2023 m. turėjo problemų – net turėdama 300 mln. Mažiau nei po metų „Arrival“ paskelbė, kad jos JK padalinys pradeda administruoti – tai šalies bankroto versija.
Atsiskyrimo nuotrauka: sunkumų patiriantis elektromobilių startuolis „Canoo“ nusipirko dalį „Arrival“ turto po bankroto bylos iškėlimo.
Tortas
Ebikes ir elektroniniai motociklai turėjo akimirką per Covid pandemiją, tačiau tai negarantavo išlikimo. Vasarį Švedijos bendrovė „Cake“ iškėlė bankroto bylą. Bendrovė, geriausiai žinoma dėl didelio dizaino dviračių gamybos, akivaizdžiai buvo finansavimo etape. Investuotojo pasitraukimas pakreipė jo likimą neteisinga linkme. Per kitas savaites Floridos vyras, kuriam priklauso mažmeninės prekybos parduotuvė, nupirko didžiąją dalį JAV atsargų.
Tačiau pyragas gavo antrą gyvenimą. Bendrovė bankrutavo ir ją įsigijo Norvegijos automobilių pardavėjas Brages Holding AS.
Kruizinis robotaksi
Kruizas techniškai negyvas. Savarankiškai vairuojančių transporto priemonių įmonė gyvuos, teigia jos patronuojanti bendrovė GM, tačiau neaišku, kokios jos formos bus. Tačiau GM nebefinansuoja komercinės robotaksi programos, kuri buvo Cruise'o dėmesio centre. Šis sprendimas „apakino“ Kruizo darbuotojus, įskaitant aukščiausius vadovus.
Šis sprendimas dar tik pradeda sklisti per organizaciją. Tikėtis daug daugiau naujienų apie Cruise ir GM planus dėl automatinio vairavimo 2025 m.
Fisker
Nuo ko pradėti? Metai „Fisker“ prasidėjo nesėkmingai, nes elektromobilių startuolis sunkiai siekė vidinių pardavimo tikslų, o federalinės saugos reguliuotojai ištyrė jo visureigį „Ocean“ dėl skundų dėl stabdžių praradimo. Vėliau padėtis pablogėjo dėl daugiau federalinių tyrimų, atleidimo iš darbo, nušalinimo nuo Niujorko vertybinių popierių biržos ir galiausiai iki birželio bankroto. Čia yra įvykių tvarkaraštis. Būtinai perskaitykite kai kuriuos reporterio Seano O'Kane'o pranešimus, įskaitant „Inside EV“ startuolio „Fisker“ žlugimą: kaip įmonė subyrėjo po įkūrėjų užgaidų.
Vaiduoklių autonomija
Ghost Autonomy, autonominio vairavimo programinės įrangos paleidimas, uždarytas vasario mėn. Startuolis, įkurtas 2017 m. kaip „Ghost Locomotion“, išgyveno kelis posūkius. Galiausiai ji surinko 220 milijonų dolerių, kol buvo galutinai uždaryta.
Lelija
„Lilium“, elektrinis vertikalaus kilimo ir tūpimo startuolis, buvo uždarytas spalį, kai baigėsi pinigai. Štai nuostabus skaičius, kurį reikia apsvarstyti. Bendrovė iš investuotojų surinko daugiau nei 1 milijardą JAV dolerių, kol 2021 m. pasirodė biržoje Nasdaq biržoje, atvirkštiniu susijungimu su tuščių čekių bendrove SPAC Qell.
Vis dar jaučiamas susidomėjimas elektrinių lėktuvų startuoliais. Per pastaruosius kelis mėnesius Vokietijos startuolis Vaeridion, kuriantis trumpų nuotolių elektrinius orlaivius, užbaigė 14 milijonų eurų vertės A serijos raundą, Archer surinko 430 milijonų dolerių gynybos orlaiviams gaminti, o Toyota investavo 500 milijonų dolerių į Joby Aviation.
Tačiau nėra aišku, mėlyna, o 22 šiam sektoriui. Turbulencija priekyje.
Northvolt
Švedijos akumuliatorių gamintojas „Northvolt“ lapkritį paskelbė, kad JAV iškėlė bankroto bylą, o jos vienas iš įkūrėjų ir generalinis direktorius Peteris Carlsonas atsistatydino. „PitchBook“ duomenimis, bendrovė buvo investuotojų mėgstamiausia ir surinko 14,26 mlrd. USD, įskaitant 1,2 mlrd. USD 2023 m., skirtą veiklai Šiaurės Amerikoje išplėsti.
Phantom Auto
Kalifornijos startuolis, sukūręs teleoperacijos platformą, leidžiančią nuotoliniam vairuotojui, kartais esančiam už tūkstančių mylių, prireikus valdyti transporto priemonę, kovo mėn. Bendrovė iš viso surinko 95 milijonus dolerių iš įvairių rėmėjų, įskaitant angelus investuotojus ir ankstyvos stadijos rizikos kapitalo bendroves, tokias kaip Bessemer Venture Partners ir Maniv Mobility, privataus kapitalo įmonę InfraBridge ir strateginius investuotojus, tokius kaip ArcBest ir ConGlobal.