Nors Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) nuolat fiksuoja Rusijos sukeliamus trukdžius palydovinei navigacijai, „Oro navigacija” teigia, kad pilotų pranešimų apie šiuos trikdžius kovą sumažėjo, lyginant su sausiu ir vasariu.
„Oro navigacijos” duomenimis, kovą gauta 306 pilotų pranešimai apie GPS trikdžius, maždaug pusšimčiu mažiau nei vasarį, kai jų buvo 359. Įmonės atstovė Ingrida Daugirdė pažymėjo, kad realus trikdžių skaičius gali būti didesnis, nes fiksuojami tik pilotų pranešimai. Sausį užregistruoti net 440 pranešimų, dešimt kartų daugiau nei pernai tuo pačiu metu.
RRT atstovas Darius Kuliešius teigia, kad trukdžiai sklinda iš Rusijos, konkrečiai – iš Kaliningrado srities. Anot jo, Rusija sąmoningai trikdo palydovinę navigaciją visą parą, o tai paveikia orlaivius, skrendančius Baltijos jūros regione ir virš sausumos, netoli Karaliaučiaus.
Šie trukdžiai jaučiami ne tik Lietuvoje, bet ir kaimyninėse šalyse: Lenkijoje, Latvijoje, Estijoje, Suomijoje ir Norvegijoje. D. Kuliešius pabrėžia, kad tai nėra techniniai gedimai, o sąmoningi trukdžiai, kurie tiesioginės įtakos aviacijos saugumui neturi, nes naudojamos alternatyvios navigacijos sistemos.
Prieš savaitę, lėktuvas, skridęs iš Londono į Vilnių, dėl GPS trikdžių turėjo apsukti papildomą ratą prieš nusileidžiant. Tačiau I. Daugirdė patikino, kad GPS trikdžiai didelių problemų nekelia, nes pilotai gali naudotis antžeminės navigacijos įranga, kuri užtikrina tikslų ir saugų skrydį bei nusileidimą.
„Orlaivio ėjimas į antrą ratą yra įprasta procedūra, kurią gali lemti įvairios aplinkybės”, – teigė „Oro navigacijos” atstovė. Pernai įmonė fiksavo 15 atvejų, kai lėktuvai sukdavo antrą ratą dėl techninių problemų, keleivių sveikatos problemų, kliūčių aerodrome ar oro sąlygų. Iš jų, 2023 metais, 20 procentų atvejų buvo susiję su GPS trikdžiais, o 2024 metais – 40 procentų.
I. Daugirdė teigia, kad GPS trikdymas tapo kasdienybe regione ir neturi didelės įtakos skrydžių rezultatams, nes naudojamos patikimos alternatyvios sistemos.
Vasario pabaigoje, prezidento patarėjas nacionalinio saugumo klausimais Marius Česnulevičius teigė, kad GPS trikdžiai susiję su Rusijos gynybos veiksmais prieš Ukrainos atsakomuosius smūgius ir nėra specialiai nukreipti prieš Lietuvą. Tačiau, jo teigimu, šie veiksmai netiesiogiai veikia saugumą ore, todėl trikdžiai išliks.