Pastaruoju metu miestuose vis labiau populiarėjant elektrinėms transporto priemonėms, kyla naujų teisinių klausimų, ypač dėl jų klasifikavimo. Advokatų kontoros „ADVOCATERA“ advokatė Raimonda Lazauskienė paaiškina, kuo teisės požiūriu skiriasi elektrinis paspirtukas nuo mopedo.
Dažnai klaidingai manoma, kad elektriniams paspirtukams turėtų būti taikomi tokie patys reikalavimai kaip ir mopedams: civilinės atsakomybės draudimas, registracija, techninė apžiūra ir vairuotojo pažymėjimas. Už šių reikalavimų nevykdymą gali būti taikoma administracinė atsakomybė.
Pagal Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, elektrinė mikrojudumo priemonė yra vienviečiam asmeniui skirta transporto priemonė, varoma elektra, kurios galia neviršija 1 kW, o greitis – 25 km/val. Sėdynės aukštis (jei ji yra) neturi viršyti 540 mm. Tokios priemonės nėra laikomos motorinėmis transporto priemonėmis, todėl joms netaikomi registracijos ir draudimo reikalavimai, o vairuotojams nereikia turėti vairuotojo pažymėjimo.
Mopedai apibrėžiami kaip dviratės arba triratės transporto priemonės, kurių projektinis greitis yra 25–45 km/val., o elektros variklio galia siekia iki 4 kW. Jiems taikoma visa motorinėms transporto priemonėms skirta teisinė sistema. Pagrindinis skirtumas tarp mopedo ir elektrinio paspirtuko – galia ir greitis. Šie parametrai lemia, ar priemonė bus laikoma mopedu, ar mikrojudumo priemone.
Teismų praktikoje pabrėžiama, kad administracinė atsakomybė turi būti pagrįsta aiškiu ir teisėtu pagrindu. Pareigūnas, nagrinėjantis administracinio nusižengimo bylą, privalo objektyviai ir išsamiai įvertinti visas reikšmingas aplinkybes. Jei transporto priemonė klasifikuojama netiksliai arba klaidingai, laikoma, kad veika neturi administracinio nusižengimo požymių (ANK 591 str.), todėl administracinė teisena turi būti nutraukta.
Teisingas elektrinės transporto priemonės klasifikavimas yra labai svarbus. Nepagrįstas mikrojudumo priemonės priskyrimas mopedui sukelia perteklinius įpareigojimus, neteisingą atsakomybę, pažeidžia viešojo administravimo principus ir gali lemti valstybės atsakomybę už neteisėtus pareigūnų veiksmus.
Būtina, kad pareigūnai ne tik vadovautųsi įstatymų nuostatomis, bet ir tinkamai įvertintų transporto priemonės faktines savybes. Priešingu atveju kyla pavojus ne tik konkretaus asmens interesams, bet ir visuomenės pasitikėjimui teisės taikymo kokybe.
Svarbu paminėti, kad atsakomybė už netinkamą transporto priemonės naudojimą tenka ne tik ją kvalifikuojantiems pareigūnams, bet ir pačiam transporto priemonės valdytojui. Kiekvienas eismo dalyvis privalo žinoti ir laikytis Kelių eismo taisyklių bei kitų su eismo saugumu susijusių teisės aktų reikalavimų. Prieš dalyvaujant viešajame eisme su elektrine transporto priemone, asmuo turi įsitikinti, kad jo naudojama priemonė atitinka mikrojudumo priemonės kriterijus ir jai netaikomi papildomi registracijos, draudimo ar vairavimo teisės reikalavimai.