Po Seimo pritarimo greičio matuoklių įstatymo pataisoms, Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas teigia, kad miestuose esančius greičio matavimo įrenginius reikėtų išmontuoti. Tai jis pareiškė spaudos konferencijoje Seime, kurioje buvo aptariamos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos, jau sulaukusios parlamentarų pritarimo po svarstymo balandžio mėnesį.
„Besvarstant įstatymą, atsirado nuostata, kad greičio matuokliai gali būti įrengiami tik valstybinės reikšmės keliuose. Tai reiškia, kad miestų gatvėse, kur šiuo metu yra 74 matuokliai, jie nebegalės veikti ir juos reikės išmontuoti“, – aiškino J. Sabatauskas. Jis taip pat pažymėjo, kad svarstant projektą siūlė palikti galimybę matuoklius įrengti visuose keliuose, tačiau Seimo nariai šiam siūlymui nepritarė.
Politiko teigimu, pataisose aiškiai nurodoma, kad greičio matuokliai turėtų būti įrengiami tik valstybinės reikšmės keliuose. J. Sabatauskas kritikavo projektą ir dėl to, kad juo siekiama reguliuoti ne tik greičio matuoklių statymo tvarką, bet ir jų skaičių kiekviename kelyje, neatsižvelgiant į šios priemonės teigiamą poveikį policijos pareigūnų darbo organizavimui.
„Tai yra išmanioji priemonė, kuri leido atitraukti nuolat budinčius policijos pareigūnus nuo kelių ir gatvių ir panaudoti juos kitiems svarbiems uždaviniams, pavyzdžiui, užkardyti ir tirti nusikalstamas veikas“, – teigė J. Sabatauskas.
G. Paluckas anksčiau yra pareiškęs, kad greičio matuoklių Lietuvos keliuose yra per daug.
Policijos departamento atstovas Vytautas Grašys spaudos konferencijoje teigė, kad priėmus pataisas, Lietuvos keliuose neliktų apie 38 proc. vidutinio greičio matuoklių. Dėl to reikėtų skirti daugiau pareigūnų greičio kontrolei ir svarstyti apie naujų mobilių matuoklių įsigijimą.
„Matuokliai yra labai reikalingi tam, kad vairuotojai jaustų kontrolę. Dingus greičio matavimo įrenginiams, šį darbą turėtų atlikti policijos pareigūnai, vykdydami greičio kontrolę kilnojamais įrenginiais, kurių šiai dienai neturime pakankamai. Reikėtų galvoti, kaip juos įsigyti, ieškoti alternatyvų, kaip priversti vairuotojus laikytis saugaus greičio ir jo neviršyti“, – kalbėjo V. Grašys.
Pasak jo, Lenkijos kolegos, plečiantys vidutinio greičio matavimo sistemų skaičių, teigia, kad tai yra labai efektyvi priemonė kovojant su eismo įvykiais. V. Grašys nurodė, kad 2023 metais buvo nustatyta daugiau nei 680 tūkst. greičio pažeidimo atvejų, o pernai – beveik perpus mažiau (360 tūkst.). Policijos duomenimis, greičio viršijimas Lietuvoje išlieka pagrindine eismo įvykių priežastimi, sukeldamas apie 30 proc. įvykių, kuriuose sužeidžiami arba žūsta žmonės.
Teisės ir teisėtvarkos komiteto narė Agnė Širinskienė teigė, kad parlamentarų siūlomo projekto tikslas „kovoti su „Via Lietuva“ tariamais ar nustatytais piktnaudžiavimais buvo geras“, tačiau kova virto chaoso kėlimu keliuose, nepagrįstai atskiriant vietinės reikšmės ir valstybinius kelius, nustatant ribojimus nepriklausomai nuo pastarųjų ilgio.
„Kyla klausimas, kodėl tas skirtumas atsirado, įstatymo leidėjai to paaiškinti negali“, – sakė A. Širinskienė, pridūrusi, kad klausimas galėtų būti sprendžiamas Vyriausybės nutarimu, o ne Seimo leidžiamais teisės aktais.
Pataisose numatoma, kad viename kelyje galėtų būti iki trijų vidutinio greičio matavimo ruožų, kurių kiekvienas ne ilgesnis nei 10 km, o momentinių matuoklių vienoje kelio pusėje – iki penkių. Prieš visus matuoklius turėtų būti pastatyti įspėjamieji ženklai. Įstatyme taip pat siūloma įtvirtinti, kad greičio matuokliai įrengiami įvertinus kelio ar jo ruožo eismo saugumą, greičio viršijimo atvejų mastą, eismo intensyvumą, organizavimą ir kitus eismo saugumo požiūriu svarbius veiksnius ar rizikas.
Seimo nariai jau pritarė šioms pataisoms po svarstymo, o galutinis sprendimas bus priimtas, jei parlamentarai pritars dar kartą. Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis anksčiau teigė, kad greičio matuoklių plėtra šalyje nėra būtina ir svarstė, ar tokia sistema apskritai reikalinga, teigdamas, jog matuokliai turėtų būti prevencijos, o ne baudimo priemonė. Šiuo metu Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose yra įrengti 78 momentiniai greičio matuokliai ir 135 vidutinio greičio matavimo sistemos.