Kaune įvyko jaunųjų vairuotojų mitingas, kuriame jie reikalavo išsaugoti teisę vairuoti nuo 15 metų. Moksleiviai ir vairavimo mokyklų atstovai susirinko prie Jono Jablonskio gimnazijos, reikšdami savo poziciją dėl AM kategorijos transporto priemonių vairavimo amžiaus.
Mitingą organizavo Lietuvos Jaunimo vairavimo akademija, pristatydama akciją pavadinimu „Noriu vairuoti nuo 15 metų“. Akcijos metu planuojama aplankyti daugiau nei šimtą mokyklų visoje Lietuvoje ir surinkti daugiau nei 100 tūkstančių parašų peticijai. Šia peticija siekiama išlaikyti galimybę nuo penkiolikos metų gauti AM kategorijos vairuotojo pažymėjimą, kuris leidžia vairuoti motorolerius ir mažos galios keturračius.
Organizatoriai mitingo kvietime teigė, kad dar praėjusiais metais buvo inicijuotas įstatymo pakeitimas, kuriuo AM kategorijai būtų taikomas privalomas vairavimo praktikos reikalavimas. Šiuo metu jaunuoliai gali išvažiuoti į gatves neturėdami jokios patirties ar įgūdžių, taip pat be praktinio egzamino. Tačiau Seimas svarsto įstatymo pataisą, kuria siekiama panaikinti galimybę vairuoti mažus keturračius nuo 15 metų, argumentuojant tuo, kad jaunuoliai negali būti patraukti administracinėn atsakomybėn. Vis dėlto, svarstomo įstatymo pataisose nėra numatyta vairavimo praktikos reikalavimo nuo 16 metų.
Lietuvos Jaunimo vairavimo akademijos vadovas Rimantas Stapulionis, akcijos sumanytojas, teigia, kad įstatymo pakeitimas ir amžiaus cenzo pakėlimas iki 16 metų neišspręstų visų problemų. Jo nuomone, ši iniciatyva skirta ne tik pasisakyti prieš draudimus, bet ir paskatinti atsakingą požiūrį į saugų vairavimą.
Po skaudžių nelaimių vis griežtinama tvarka motorolerių ir mažųjų automobilių vairuotojams. R. Stapulionis pabrėžia, kad akcijos idėja gimė prieš metus, kai buvo aštriai iškelta problema dėl jaunimo, kuris sulaukęs 15 metų išvažiuoja į gatves be jokios praktikos. Jaunuoliai išlaiko teorijos egzaminą „Regitroje“ ir iš karto dalyvauja eisme. Anot jo, tai reiškia, kad turime didelę grupę eismo dalyvių be praktinio vairavimo mokymo. Todėl akcijos esmė – kaip įmanoma labiau išmokyti jaunimą praktinių vairavimo įgūdžių.
„Mes organizuojame įvairias stovyklas, renginius, ir dabar būtent yra diskusija Seime, kad įvesti praktinio vairavimo mokymus, kaip ir visoms kitoms kategorijoms. Atsakingi tėveliai iš tikrųjų tai daro ir patys moko, ir samdo instruktorius, nes, sutikite, kad vairavimo ypatumų ir subtilybių gali išmokyti jaunuolį tik profesionalus instruktorius“, – žurnalistams teigė R. Stapulionis. Jis pridūrė, kad viso to esmė – turėti atsakingus, pareigingus eismo dalyvius, kurie, vėliau persėdę į didesnius automobilius, turėtų atsakingumą, pagarbą vienas kitam ir būtų pilnateisiai eismo dalyviai.
Portalas „Kas vyksta Kaune“ primena, kad Seime svarstomas įstatymo projektas, galintis kardinaliai pakeisti situaciją. Po kelių skaudžių nelaimių, kai paaugliai pateko į eismo įvykius vairuodami motorolerius ar lengvuosius keturračius, kilo siūlymai ne tik griežtinti reikalavimus, bet ir visiškai panaikinti galimybę tokias transporto priemones vairuoti nuo 15 metų. Vienas pagrindinių argumentų – teisės aktai neleidžia 15-mečiams taikyti administracinės atsakomybės už Kelių eismo taisyklių pažeidimus.
Teisę vairuoti tam tikro tipo ir kategorijos motorinę transporto priemonę įgyti teorinių žinių, praktinių transporto priemonės valdymo įgūdžių ir gebėjimų patikrinimo sąlygas ir tvarką nustato Motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro įsakymu. Šio aprašo 7 punkte nustatyta, kad egzaminuojamieji, norintys įgyti ar susigrąžinti teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, laiko tik teorijos egzaminą.
Policijos departamentas 2024 m. kreipėsi į Susisiekimo ministeriją ir Vidaus reikalų ministeriją su siūlymu Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme vietoj 15 metų nustatyti 16 metų amžių AM kategorijai įgyti. Vadovaujantis Administracinių nusižengimų kodeksu, pagal jį atsako asmuo, kuriam iki administracinio nusižengimo padarymo buvo sukakę 16 metų.
„Taigi mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojams, kuriems Kelių eismo taisyklių pažeidimo metu nebuvo sukakę 16 metų, negali būti skiriamos ANK numatytos administracinės nuobaudos ar poveikio priemonės“, – pastebi J. Liutkienė.
Lietuvos Jaunimo vairavimo akademijos vadovas supranta kitų eismo dalyvių pasipiktinimą dėl mažųjų automobilių gatvėse, tačiau atkreipia dėmesį, kad tik praktika kelyje gali ugdyti atsakingą vairuotoją. Anot jo, didieji automobiliai pyksta ant mažųjų, nes šie važinėja aktyviai, kartais be posūkių, sustoja ten, kur negalima, ir tai erzina kitus eismo dalyvius. Jis vėlgi grįžta prie to, kad jaunuoliai to turi išmokti ne teorijos egzamino metu, bet praktinio vairavimo metu.
R. Stapulionis pripažįsta, kad AM kategorijos vairuotojai patenka į avarijas, tačiau, jo teigimu, jų nėra labai daug. Jis tvirtina, kad 18-25 m. vairuotojai sukelia didžiausią avarijų skaičių, o ši AM vairuotojų grupė nėra tokia rizikinga, nors avarijų pasitaiko, dažniausiai labai žioplų, kai vairuotojai neįvertina dinamikos, stabdymo kelio. Tai, anot jo, yra praktinio vairavimo ypatumai.
Administracinių nusižengimų registro duomenimis, 2023 m. mopedų vairuotojai, turintys teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, tačiau nesulaukę 16 metų, padarė 471 Kelių eismo taisyklių pažeidimą. Eismo įvykių informacinės sistemos duomenimis, mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojai, įgiję teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, bet nesulaukę 16 metų, sukėlė 19 eismo įvykių, kurių metu buvo sužeista 13 žmonių.
2024 m. dėl mopedų vairuotojų kaltės įvyko 64 eismo įvykiai, žuvo 2, sužeisti 66. Įvykiuose, kuriuose nukentėjo vaikai (iki 18 metų) mopedų vairuotojai, žuvo 2, 41 buvo sužeistas.
Kauno mitingas – tik pirmasis žingsnis. Organizatoriai žada šią žinutę nešti po visą Lietuvą ir pateikti surinktą parašų kiekį politikams kaip aiškų signalą, kad jaunoji karta nori būti girdima ir nori vairuoti atsakingai.
R. Stapulionis teigia, kad visoje Lietuvoje surinktos skrajutės su jaunimo nuomonėmis apie vairavimą nuo 15 metų nuguls dėžėse, kurios galbūt po mėnesio bus atvežtos prie Seimo.
Kaune surengtoje akcijoje dalyvavo ir vairavimo mokyklų instruktoriai bei kiti suinteresuoti asmenys, kurie pabrėžė, jog siūlomi draudimai – ne išeitis. Pasak jų, daugelyje Europos šalių, pavyzdžiui, Olandijoje, Italijoje ar Prancūzijoje, paaugliai gali važinėti keliais net nuo 14 metų, o sauga užtikrinama ne amžiaus apribojimais, o gerai veikiančia mokymo ir atsakomybės sistema.