Artėjant žiemai, vairuotojų laukia ne tik sezoniniai eismo pokyčiai, bet ir galimi Kelių eismo taisyklių (KET) atnaujinimai. Nors dalis vasarą svarstytų pakeitimų nebus įgyvendinti, o įsigaliojimo terminas nukeltas į gruodį, vairuotojams verta atidžiai sekti informaciją.
**Atstumo laikymosi reikalavimas atmestas**
Bene daugiausiai diskusijų sukėlęs siūlymas dėl privalomo atstumo laikymosi nebus įvestas. Susisiekimo ministerija, remdamasi Policijos departamento siūlymu, planavo įtvirtinti, kad važiuojant 100 km/val. greičiu, atstumas iki priekyje esančios transporto priemonės turėtų būti ne mažesnis nei pusė spidometro rodmens, paversto metrais. Pavyzdžiui, automagistralėje žiemą važiuojant 110 km/val., atstumas turėjo siekti bent 55 metrus. Vis dėlto, naujausioje projekto versijoje šio reikalavimo atsisakyta, paliekant jį rekomendacinio pobūdžio.
Nutarime teigiama: „Rekomenduojama, kad atstumas iki priekyje važiuojančios transporto priemonės būtų ne mažesnis kaip per dvi sekundes nuvažiuojamas atstumas arba ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens, paversto metrais, pavyzdžiui, kai greitis 70 km/h, atstumas turi būti ne mažesnis kaip 35 m, jeigu eismo sąlygos nereikalauja kitaip.“
Šis sprendimas priimtas nepaisant to, kad 2023 m. užfiksuoti 176 įskaitiniai eismo įvykiai, kuriuose susidūrė ta pačia kryptimi važiavusios transporto priemonės dėl nesaugaus atstumo. Šių įvykių metu žuvo 8 žmonės ir 209 buvo sužeisti.
**Privalomas atstumas lenkiant dviratininkus išlieka**
Vis dėlto, liko Lietuvos dviratininkų bendrijos ir Lietuvos dviračių sporto federacijos siūlymas dėl privalomo atstumo lenkiant dviratininkus ir kitus pažeidžiamus eismo dalyvius.
Siūloma, kad „Motorinių transporto priemonių, traktorių, savaeigių mašinų vairuotojai, apvažiuodami pėsčiuosius arba apvažiuodami ar lenkdami dviratininkus, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojus, tarp vairuojamos transporto priemonės ir nurodytų eismo dalyvių privalo palikti ne mažesnį kaip 1,0 m šoninį atstumą, kai motorinių transporto priemonių, traktorių, savaeigių mašinų važiavimo greitis ne didesnis kaip 50 km/h, ir ne mažesnį kaip 1,5 m šoninį atstumą, kai motorinių transporto priemonių greitis didesnis kaip 50 km/h. Reikalavimas dėl nurodyto šoninio atstumo laikymosi netaikomas važiuojant atskira eismo juosta.“
**Atsisakyta reikalavimo patraukti transporto priemonę per 3 valandas**
Taip pat atsisakyta idėjos įtvirtinti reikalavimą, kad priverstinai sustojusi transporto priemonė būtų patraukta per 3 valandas. Šis siūlymas buvo pateiktas po eismo įvykio, įvykusio 2024 m. balandžio 7 d. kelyje Kaunas–Marijampolė, kai į ilgiau nei parą kelkraštyje stovėjusį vilkiką atsitrenkė kitas vilkikas. Teisės grupė argumentavo, kad ginčo atveju būtų sunku įrodyti, kada tiksliai automobilis sustojo.
**Ištisinės linijos kirtimas taps legalus**
Teigiama naujiena vairuotojams – planuojama įteisinti ištisinės juostos kirtimą apvažiuojant kliūtį. Šiuo metu taisyklės nenumato išimčių, todėl kliūties apvažiavimas kertant ištisinę liniją yra KET pažeidimas, už kurį gresia bauda ar net teisės vairuoti atėmimas.
Siūloma, kad „Ištisines horizontaliojo ženklinimo linijas ir nukreipimo saleles taip pat leidžiama kirsti išskirtiniu atveju, kai tęsti važiavimo nekeičiant eismo juostos neįmanoma dėl stacionarios kliūties važiuojamojoje dalyje (nuvirtęs medis, įvykęs eismo įvykis, priverstinai sustojusi ar neleistinoje vietoje stovinti transporto priemonė ar kiti stacionarūs objektai, dėl kurių eismas neįmanomas), jeigu tai daryti saugu ir nekliudoma kitiems eismo dalyviams“.
**Atsiras nauji ženklai**
Nors kai kurių ženklų paaiškinimai nebus keičiami, planuojama įvesti naują ženklą – „Mažos taršos zona“. Savivaldybės galės nustatyti tokias zonas savo teritorijose ir informuoti vairuotojus naujais kelio ženklais Nr. 561 „Mažos taršos zona“ ir Nr. 562 „Mažos taršos zonos pabaiga“.
Taip pat bus patikslintas ženklo „Automatinė eismo kontrolė“ naudojimas. Ženklas su automobiliu ir motociklu bus naudojamas ten, kur kameros fiksuoja kitus pažeidimus, o ženklas su kamera – ten, kur fiksuojamas greičio viršijimas ir kiti pažeidimai (esant techninėms galimybėms).
Siūloma, kad šie pakeitimai įsigaliotų 2024 m. gruodžio 1 d.
**Sezoniniai pokyčiai nuo lapkričio 1 d.**
Nepamirškite, kad nuo lapkričio 1 d. iki kovo 31 d. keičiasi leistinas greitis automagistralėse ir greitkeliuose – lengviesiems automobiliams, krovininiams automobiliams (iki 3,5 t), motociklams ir triračiams leidžiama važiuoti ne didesniu kaip 110 km/val. greičiu. Kitur greitis nesikeičia.
Taip pat nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones su vasarinėmis padangomis (išskyrus mopedus, motociklus, triračius, keturračius). Dygliuotos padangos leidžiamos nuo lapkričio 1 d. iki balandžio 10 d. Padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis nei 3 mm. Už netinkamas padangas gresia bauda nuo 50 iki 100 eurų ir techninės apžiūros anuliavimas.