Po virtinės skaudžių eismo įvykių, susijusių su motorolerių ir mažųjų automobilių vairuotojais, valdžios institucijos imasi griežtesnių priemonių. Dabar planuojama sugriežtinti reikalavimus AM kategorijos transporto priemonių vairuotojams, siekiant užtikrinti didesnį saugumą keliuose. Daugelis vairuotojų šiuos jaunuolius, sėdinčius prie motorolerių vairo be tinkamos patirties, vadina potencialiais „donorais“. Dėl ilgai galiojusios Kelių eismo taisyklių (KET) „lengvatos“ AM kategorijai, po ilgų diskusijų nuspręsta ją panaikinti. Tačiau paaiškėjo, kad norint, jog nauja tvarka veiktų efektyviai, valdininkams būtina tarpusavyje suderinti veiksmus.
Kaip pasakoja kaunietis Renaldas, eismo įvykio metu jam teko susidurti su netikėtai išdygusiu motoroleriu: „Motoroleris prieš automobilį atsirado tarsi iš niekur. Išvengti smūgių buvo neįmanoma. Suprantu, kad teoriškai aš nekaltas, bet praktiškai yra kitaip, nes įvykio metu nukentėjo žmonės. Vyksta ikiteisminis tyrimas. Tokios patirties niekam nelinkėčiau“. Vyras teigia, kad kelyje nepastebėjo dviejų paauglių, kurie važiavo motoroleriu netinkamu metu, be šalmų ir skiriamųjų ženklų, o vairuotojas net neturėjo teisės vairuoti.
Remiantis KET, motorolerių ir mopedų sezonas Lietuvoje prasideda kovo 1 d. ir tęsiasi iki lapkričio pabaigos. AM kategorijai priskiriami mopedai ir lengvieji keturračiai, kurių variklio darbinis tūris neviršija 50 kubinių centimetrų, o maksimalus greitis – 45 kilometrų per valandą. Šios kategorijos transporto priemones gali vairuoti 15 metų sulaukę asmenys, išlaikę tik teorijos egzaminą. Renaldas stebisi, kad įstatymai leidžia AM kategorijos eisme dalyvauti asmenims be jokios praktinės patirties. Jis pažymi, kad būsimi automobilių vairuotojai „Regitroje“ egzaminus laiko kelis kartus, kol įgyja teisę vairuoti, o motorolerio vairuotojui pakanka tik teorinių žinių. Kaune populiarėja ir mikroautomobiliai, kurių vairuotojai kartais net nėra laikę praktinio egzamino.
AB „Regitra“ atstovė spaudai Eglė Bačionytė teigia, kad vienas iš pagrindinių „Regitros“ tikslų – užtikrinti, jog į eismą patektų tik tinkamai pasirengę vairuotojai. Todėl kiekvienas būsimas vairuotojas, norėdamas gauti vairuotojo pažymėjimą, turi pademonstruoti savo įgūdžius teorijos ir praktikos egzaminų metu. Ji pataria būsimiems vairuotojams atvykti į egzaminą tik tvirtai pasiruošus ir nepasikliauti sėkme. Taip pat rekomenduojama tobulinti praktinius įgūdžius su šeimos nariais įvairiomis oro sąlygomis, skirtingu paros metu ir renkantis skirtingus maršrutus. E. Bačionytė pažymi, kad 2024 m. bendras B kategorijos praktikos egzaminų išlaikymo procentas pirmuoju bandymu išaugo iki 24 proc. Anot jos, tai yra nuoseklaus darbo rezultatas, susijęs su atnaujintu tvarkos aprašu, bendradarbiavimu su vairavimo mokyklomis ir informacine kampanija „Tau pavyks!“. Statistikos duomenys rodo, kad apie 70 proc. būsimų vairuotojų egzaminą išlaiko per pirmuosius tris kartus. Tuo tarpu AM kategorija, kuriai reikalingas tik teorijos egzaminas, pastaraisiais metais labai išpopuliarėjo tarp jaunimo. Išlaikytų AM kategorijos teorijos egzaminų skaičius nuolat auga: 2022 m. – 2094, 2023 m. – 2947, 2024 m. – 4342.
Lietuvos policijos Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė aiškina, kad teisę vairuoti tam tikro tipo ir kategorijos motorinę transporto priemonę nustato Motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašas. Šiame apraše nustatyta, kad egzaminuojamieji, norintys įgyti ar susigrąžinti teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, laiko tik teorijos egzaminą. Policijos departamentas 2024 m. kreipėsi į Susisiekimo ministeriją ir Vidaus reikalų ministeriją siūlydamas Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatyti 16 metų amžių AM kategorijai įgyti. J. Liutkienė atkreipia dėmesį, kad pagal Administracinių nusižengimų kodeksą (ANK) atsako asmuo, kuriam iki administracinio nusižengimo padarymo buvo sukakę 16 metų. Todėl mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojams, nesulaukusiems 16 metų, negali būti skiriamos ANK numatytos nuobaudos. Administracinių nusižengimų registro duomenimis, 2023 m. mopedų vairuotojai, turintys teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, bet nesulaukę 16 metų, padarė 471 Kelių eismo taisyklių pažeidimą. Eismo įvykių informacinės sistemos duomenimis, mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojai, įgiję teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, bet nesulaukę 16 metų, sukėlė 19 eismo įvykių, kuriuose buvo sužeista 13 žmonių. 2024 m. dėl mopedų vairuotojų kaltės įvyko 64 eismo įvykiai, kuriuose žuvo 2 žmonės ir buvo sužeisti 66. Įvykiuose, kuriuose nukentėjo vaikai (iki 18 metų), žuvo 2 ir buvo sužeistas 41 mopedo vairuotojas.
Susisiekimo ministerijos Komunikacijos skyrius informavo, kad Vyriausybė pritarė įstatymo projekto siekiui, jog asmenims, norintiems įgyti teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemonę, būtų privaloma baigti teorinių žinių ir praktinių transporto priemonės valdymo gebėjimų mokymus bei išlaikyti atitinkamus egzaminus. Vyriausybė taip pat pasiūlė keisti įstatymus ir nustatyti, kad teisė vairuoti mopedus ir lengvuosius keturračius būtų suteikiama nuo 16 metų. Pagal Seimo pavasario sesijos darbų programą, su AM kategorijai keliamais reikalavimais susiję įstatymai numatyti svarstyti kovo–balandžio mėnesiais.
Vidaus reikalų ministerijos (VRM) Strateginės komunikacijos skyrius teigia, kad planuojama pakeisti egzaminavimo tvarkos aprašą ir papildyti jį praktinio egzamino kriterijais AM kategorijai. Tačiau, kad šis pakeitimas įsigaliotų, Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) turi nustatyti AM kategorijos praktinio vairavimo mokymo tvarką ir atnaujinti savo aprašą. VRM atstovai pažymi, kad šie veiksmai galėtų reikšmingai prisidėti prie eismo saugumo didinimo. Praktinio vairavimo egzamino įvedimas užtikrintų, kad jauni vairuotojai turėtų bent minimalią patirtį ir žinias, kaip saugiai valdyti motorines transporto priemones, sumažintų eismo įvykių skaičių ir padėtų sukurti atsakingesnius vairuotojus. Dėl amžiaus cenzo Vidaus reikalų ministerija tokį siūlymą teikė praėjusiais metais, tačiau Seime neįvyko balsavimas.
LTSA direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolendo teigia, kad praktinio mokymo tvarka jau yra numatyta, tačiau būsimi vairuotojai nesimoko, nes „Regitra“ nevykdo praktinio egzamino. Anot jo, jeigu VRM nustatytų, kad egzaminas yra privalomas ir prieš leidžiant į egzaminą patikrintų, ar pabaigtas mokymas, sistema veiktų. T. Kolendo teigia, kad AM kategorijoje yra keturių tipų transporto priemonės: keturračiai, automobiliai, triračiai ir dviračiai motociklai, kurių valdymas skiriasi. LTSA siūlo institucijoms susitarti, kokia transporto priemone bus vykdomas egzaminas, nes vairuotojas turėtų būti mokomas ir egzaminuojamas su ta transporto priemone, su kuria dalyvaus eisme.