Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas trečiadienį pritarė siūlymui, įpareigojančiam elektrinių paspirtukų nuomotojus pasirūpinti, kad klientai dėvėtų šalmus – savo arba nuomotojų suteiktus. Šis sprendimas sulaukė verslo atstovų kritikos, kurie teigia, kad tokia prievolė gali priversti įmones pasitraukti iš rinkos.
Komitetas priėmė galutinį sprendimą po to, kai apsvarstė socialdemokrato Juliaus Sabatausko inicijuotas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas. Šios pataisos numato, kad tiek paspirtukininkai, tiek dviratininkai turėtų dėvėti šalmus, nepriklausomai nuo amžiaus ir kelio, kuriuo važiuoja. Už šį sprendimą balsavo šeši komiteto nariai, vienas buvo prieš, o vienas susilaikė.
Liberalas Vitalijus Gailius pareiškė planuojantis teikti pataisas, siekiant išvengti prievolės verslui aprūpinti klientus šalmais: „Žmonės atsineš savo šalmą ir užsidės.“ Komiteto narys Raimondas Šukys atkreipė dėmesį, kad jei Seimas priims šias pataisas, Lietuva taps šalimi su griežčiausiu šalmų dėvėjimo reguliavimu. „Klausimas, ar tam yra pagrindo“, – teigė jis, apgailestaudamas, kad toks įpareigojimas nebus taikomas elektrinių dviračių nuomotojams.
Konservatorė Agnė Bilotaitė teigė, kad bus ieškoma būdų įpareigoti šalmus dėvėti visų mikrojudumo priemonių vairuotojus. „Reikia siekti, kad neliktų spragų, kai vienai sričiai taikomos taisyklės, o kita lieka nereglamentuota“, – sakė parlamentarė.
„Bolt“ atstovė Gabrielė Andrašiūnienė įspėjo, kad prievolė tiekti šalmus gali paralyžiuoti verslą, o kai kurios įmonės gali būti priverstos pasitraukti iš rinkos. Ji paminėjo Danijos pavyzdį, kur įvedus panašų reguliavimą, Kopenhagoje neliko nė vieno paspirtukų nuomos paslaugų teikėjo.
Transporto kompetencijų agentūros atstovas Evaldas Morkūnas informavo komitetą apie augantį nukentėjusių paspirtukų vairuotojų skaičių: pernai nukentėjo 58, o 2023 metais – 36. „Iš tų 58 atvejų tik keturi asmenys dėvėjo šalmą“, – teigė jis. Pasak E. Morkūno, į eismo įvykius patekę paspirtukų vairuotojai dažniau patiria galvos traumas nei dviratininkai – atitinkamai 47 proc. ir 29 proc. atvejų 2024 metais.
Policijos departamento atstovas Rytis Vosylius pranešė, kad 2024 metais už šalmų nedėvėjimą baudomis nuo 20 iki 40 eurų buvo nubausta 1019 paspirtukų vairuotojų.
„Bolt“ atstovas Benas Jurlovas informavo, kad pernai platformoje užfiksuoti 89 sužalojimo atvejai, iš kurių 40 atvejų buvo suteikta pirmoji pagalba dėl nubrozdinimų ar kitų traumų. Jis taip pat pažymėjo, kad pernai už važiavimą keliese buvo užblokuoti 364 klientai visoje Lietuvoje. „Jei paspirtukas užfiksuoja staigų svorio pokytį, po kelionės klientas gaus pranešimą. Tai pasikartojus, automatiškai peržiūrime ir blokuojame paskyrą“, – teigė „Bolt“ atstovas.
Seimas svarstys komiteto išvadą, o jei jai bus pritarta, pakeitimai įsigaliotų nuo liepos mėnesio.