Artėjant savaitgaliui, meteorologai įspėja apie sudėtingas oro sąlygas, kurios numatomos jau penktadienio vakarą ir tęsis visą šeštadienio naktį. Prognozuojamas smarkus vėjas, pūgos ir vietomis galimas plikledis. Vairavimo instruktoriai ragina vairuotojus būti itin atsargius ir nepervertinti savo galimybių. Vairavimo mokyklos „Amplius LT“ direktorius Artūras Pakėnas pataria gyventojams, ypač tiems, kurie jaučiasi ne itin tvirtai prie vairo, esant tokiam orui verčiau likti namuose ir atsisakyti nebūtinų kelionių.
Anot A. Pakėno, jeigu vairavimo įgūdžiai nėra pakankamai įtvirtinti, rizikuoti neverta. Blogos oro sąlygos žymiai padidina galimybę patekti į pavojingą situaciją. Tačiau, jei kelionės išvengti nepavyksta, būtina laikytis tam tikrų saugumo taisyklių.
Draudimo bendrovės „Balcia Insurance SE“ atstovas Tomas Lizūnas pabrėžia, kad žiemą, kai oro sąlygos yra neprognozuojamos, KASKO draudimas tampa ypač svarbus. Jis teigia, kad lietus ir sniegas apsunkina vairavimą, todėl reikėtų vengti skubėjimo ir važiuoti lėčiau. Norint apsisaugoti nuo galimų finansinių nuostolių, verta pasirūpinti KASKO draudimu, kurio poreikis šaltuoju sezonu pastebimai išauga.
A. Pakėnas atkreipia dėmesį, kad saugus greitis yra individualus kiekvienam vairuotojui. Pūgos metu, kai matomumas yra labai prastas, svarbu prisiminti, kad niekas neverčia važiuoti dideliu greičiu.
„Reikia važiuoti tiek lėtai, kiek jaučiatės kontroliuojantys situaciją – tiek matomumą, tiek automobilio valdymą. Jeigu nieko nematote, neprivalote magistralėje lėkti 110-120 km/val. greičiu. Saugus greitis visada yra mažesnis už leistiną ir priklauso nuo konkrečių oro sąlygų,” – aiškina A. Pakėnas.
Profesionalas pabrėžia, kad kiekvienas vairuotojas saugų greitį nustato individualiai, be to, jis gali skirtis priklausomai nuo kelio atkarpos. Jei pastebite lėtai važiuojantį nepatyrusį vairuotoją, kuris sudaro spūstį, reikėtų periodiškai sustoti saugioje vietoje ir praleisti susikaupusias transporto priemones. Tam puikiai tinka autobusų stotelės ar šalikelės.
Svarbu laikytis didesnio atstumo tarp automobilių. Atstumas turi būti toks, kad priekyje važiuojančiam automobiliui staigiai stabdant, suspėtumėte sureaguoti ir saugiai sustoti. A. Pakėnas siūlo du būdus, kaip tai padaryti. Galima laikytis minimalaus atstumo, kad niekas negalėtų į jį įsprausti, tačiau tai padidina riziką atsitrenkti. Todėl jis pataria atstumą stipriai padidinti – iki 50 metrų.
„Žinoma, pasitaiko įvairių situacijų, todėl turime tobulinti savo vairavimo kultūrą. Juk kai du žmonės kalbasi, niekas nelenda į tarpą tarp jų. Čia tas pats,” – sako jis.
Didžiausią pavojų kelia plikledis. Tai sunkiausiai kontroliuojama situacija, kai automobilio valdymas tampa itin sudėtingas. Važiuoti grynu ledu nepritaikytas joks automobilis, nebent jis specialiai paruoštas ir turi dygliuotas padangas. Jei automobilis jau slysta ant ledo, A. Pakėnas pataria tik mažinti greitį.
„Greitį reikia mažinti tam, kad kuo mažesniu greičiu į kažką atsitrenktumėte arba nulėktumėte nuo kelio. Šiuolaikiniai automobiliai turi elektroninio stabilumo sistemas, kurios padeda valdyti automobilį net ir slystant. Taigi, svarbiausia – mažinti greitį ir bandyti nukreipti automobilį ten, kur norite, nors pasekmių išvengti gali ir nepavykti,” – teigia ekspertas.
Vairuojant būtina atidžiai stebėti kelią ir bandyti atpažinti plikledį. Reikia stebėti, ar priekyje važiuojančios mašinos neslidinėja, taip pat atkreipti dėmesį į kelio dangos blizgesį. Plikledis dažniausiai susidaro ant viadukų, tiltų ir keliuose, kuriuos supa miškai. Svarbiausia – vairuojant susikoncentruoti į vairavimą, nesikalbėti telefonu ir nespręsti jokių darbinių problemų. Kuo sudėtingesnės oro sąlygos, tuo didesnis dėmesys turi būti skiriamas vairavimui.