Lietuva ruošiasi žengti didelį žingsnį į skaitmeninę erą, planuodama įdiegti skaitmeninius vairuotojo pažymėjimus. Po pilotinio projekto, kuris startavo 2023 metais, šalies institucijos prognozuoja, kad gyventojai galės naudotis šia naujove jau po trejų metų. Šis pareiškimas nuskambėjo po to, kai Europos Sąjungos (ES) institucijos pasiekė preliminarų susitarimą dėl vieningos skaitmeninių vairuotojo pažymėjimų sistemos įvedimo visose Bendrijos valstybėse.
Remiantis dar neįsigaliojusiomis Europos Parlamento (EP) ir Europos Tarybos (ET) taisyklėmis, skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas taps pagrindiniu vairuotojo dokumento formatu ES. Lietuvoje šio projekto testavimu užsiima Informacijos ir ryšių departamentas (IRD), valstybės įmonė „Regitra“ ir automobilių dalijimosi platforma „CityBee“.
„Šiuo metu testuojamas sistemos sąveikumas. Pavyzdžiui, Lietuvos pilietis pateikia skaitmeninį pažymėjimą kitos šalies pareigūnui, tarkime, policijos pareigūnui, kuris jį nuskaito naudodamasis savo programine įranga. Pareigūnas patikrina, ar visi duomenys nuskaityti teisingai, ar nėra klaidų ir ar užtikrintas sistemos veikimas tarp skirtingų šalių“, – BNS sakė IRD projekto „Potential“ vadovė Vilma Misiukonienė.
Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas bus integruotas į ES skaitmeninės tapatybės piniginę – mobiliąją programėlę, pasiekiamą išmaniajame telefone, kurioje bus teikiamos ir kitos papildomos paslaugos. Pasak V. Misiukonienės, skaitmeninis dokumentas atitiks ISO standartą ir jame bus pateikta visa vairuotojui aktuali informacija: teisės vairuoti statusas, kategorijos, galiojimo trukmė ir kita susijusi informacija.
„Potential“ vadovė taip pat paminėjo, kad ES skaitmeninės tapatybės piniginė galėtų tapti nauju komunikacijos kanalu tarp vairuotojo pažymėjimo išdavėjo ir jo turėtojo. Vairuotojai galėtų gauti pranešimus apie pažymėjimo galiojimo pabaigą, sveikatos patikrinimus ar transporto priemonės techninę apžiūrą.
Numatoma, kad skaitmeninė piniginė Lietuvos gyventojams taps prieinama iki 2028 metų. V. Misiukonienė negalėjo tiksliai atsakyti, kiek valstybei kainuos šio projekto įgyvendinimas, tačiau paminėjo, kad atliekamos įžvalgos studijos ir kitos šalys, pavyzdžiui, Suomija, jau yra investavusios į tai daugiau nei 10 milijonų eurų.
Pasiektas preliminarus susitarimas dar turės būti oficialiai patvirtintas Europos Tarybos ir Europos Parlamento. Net ir įsigaliojus naujovėms, vairuotojai turės teisę pageidauti fizinio vairuotojo pažymėjimo.
ES lygiu taip pat sutariama dėl kitų naujų taisyklių, įskaitant draudimo vairuoti sankcijų taikymą visose ES šalyse, griežtesnes bausmes pradedantiesiems vairuotojams ir naujus reikalavimus, skirtus geresniam vairuotojų paruošimui. Šiuo metu, jei vairuotojas praranda pažymėjimą už KET pažeidimus kitoje ES šalyje, sankcija dažniausiai galioja tik toje šalyje. Tačiau įsigaliojus naujoms taisyklėms, ES valstybės turės nedelsiant informuoti viena kitą apie sprendimus dėl teisės vairuoti atėmimo už sunkius pažeidimus.
Susitarime taip pat skatinama laikytis alkoholio ir narkotikų netoleravimo politikos ir paliekama galimybė šalims leisti sutrumpinti vyresnio amžiaus (65 metų ir vyresnių) vairuotojų pažymėjimų galiojimą. ES institucijos siūlo pradedantiesiems vairuotojams taikyti griežtesnes sankcijas už vairavimą neblaiviems ar neprisisegusiems saugos diržų.