Lietuvoje pirmą kartą įgyvendintas unikalus projektas – pėsčiųjų ir dviračių takas Kauno rajone, kelyje Kaunas–Žeimiai–Šėta, paženklintas specialiais fluorescenciniais dažais, kurie tamsiuoju paros metu švyti be jokio papildomo apšvietimo. Ši inovacija, kaip teigia „Via Lietuva“, ypač naudinga eismo dalyviams neapšviestuose ruožuose ir ženkliai padidina saugumą.
Šios savaitės pradžioje, palankiai susiklosčius oro sąlygoms, „Via Lietuva“ specialistai fluorescenciniu ženklinimu padengė 400 metrų dviračių tako atkarpą, esančią nuo 35,45 iki 35,85 km kelio. Iš viso buvo paženklinta apie 100 kvadratinių metrų paviršiaus. Technologinio proceso metu buvo naudojami balti ir fluorescenciniai dažai. Iš pradžių buvo padengtas baltų dažų sluoksnis, kuris geriau atspindi fluorescencinių dažų švytėjimą naktį, o vėliau – ir pats švytintis sluoksnis. Projektas įgyvendintas per dvi dienas.
Įprastas kelio ženklinimas veikia atspindžio principu – jis atspindi transporto priemonių žibintų šviesą. Tuo tarpu fluorescenciniai dažai veikia kitaip: jie dienos metu sugeria šviesos energiją ir ją skleidžia naktį, taip užtikrindami geresnį matomumą. Šiuo metodu galima efektyviai pažymėti dviračių tako vingius, šoninius kraštus ir kitus svarbius elementus.
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis pabrėžia, kad tokie inovatyvūs sprendimai visų pirma skirti eismo saugumui užtikrinti. Anot jo, net ir nedideli pokyčiai gali turėti didelį teigiamą poveikį. Šis pilotinis projektas yra svarbus žingsnis kuriant ateities kelius, kuriuose saugumas ir technologijos eina koja kojon.
„Via Lietuva“ atstovas Modestas Lukošiūnas atkreipia dėmesį, kad horizontalusis ženklinimas yra viena iš pagrindinių saugaus eismo priemonių. Įprastai naudojamos baltos arba kitos spalvos linijos, atspindinčios šviesą. Tačiau ši nauja technologija išsiskiria tuo, kad pati skleidžia šviesą. Fluorescencinės medžiagos kaupia šviesą dienos metu ir ją skleidžia naktį, užtikrindamos gerą matomumą pėstiesiems ir transporto priemonėms be ryškių šviesos šaltinių, pavyzdžiui, dviračiams ir paspirtukams.
AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus džiaugiasi, kad bendrovė gali prisidėti prie inovatyvių sprendimų įgyvendinimo, kurie didina eismo saugumą ir patogumą. Jis pabrėžia, kad nuolat siekiama atliepti akcininko „Via Lietuva“ ir visuomenės lūkesčius, būti technologiškai pažangiems ir kurti vertę valstybei. Tokie bandymai leidžia praktiškai įvertinti pažangias technologijas ir jų pritaikomumą Lietuvos keliuose.
„Via Lietuva“ jau nuo 2023 m. taiko aukštesnius horizontaliojo ženklinimo atspindimojo skaisčio reikalavimus. Moksliniai tyrimai rodo, kad padidinus šį koeficientą, galima sumažinti eismo įvykių tikimybę.
Bendrovė primena, kad horizontaliojo ženklinimo darbai paprastai pradedami balandžio 20 d. ir baigiami iki lapkričio 20 d. Kasmet paženklinama didelis plotas kelių, o tai reikalauja nemažų valstybės biudžeto lėšų.