## „Saldi kava“ užveria duris: darbuotojų atleidimai ir verslo pabaiga Vilniuje
Sausio 16 dieną Vilniuje įsikūrusi bendrovė „Saldi kava“ paskelbė apie savo veiklos nutraukimą dėl susidariusių finansinių sunkumų. Šis sprendimas reiškia ne tik įmonės pabaigą, bet ir 105 darbuotojų atleidimą.
Įmonės pranešime teigiama, kad vadovaujantis Nemokumo įstatymu, „Saldi kava“ siūlo kreditoriams sudaryti susitarimą dėl pagalbos, prašydama atsisakyti visų reikalavimų bendrovės atžvilgiu. Toks žingsnis, anot įmonės atstovų, leis likviduoti bendrovę su kuo mažesnėmis sąnaudomis, vykdant bankroto procesą ne teismo tvarka.
Šių metų vasarį „Saldi kava“ informavo Užimtumo tarnybą apie planuojamą masinį darbuotojų atleidimą. Šis atleidžiamų darbuotojų skaičius yra didžiausias, užfiksuotas Užimtumo tarnybos pranešimuose šiais metais.
### Svajonės žlugimas?
„Sugamour“ internetinėje svetainėje lankytojams paaiškinama, kad pandemija smarkiai paveikė įmonės veiklą. Akcininkų investicijos padėjo atsigauti, tačiau viltys gauti valstybės subsidiją neišsipildė, o panaikinus PVM lengvatą, situacija ėmė sparčiai blogėti.
Naujienų portalas „Kas vyksta Kaune“ primena, kad PVM lengvata maitinimo ir apgyvendinimo verslams buvo laikina priemonė, įvesta dėl pandemijos. Verslininkai turėjo žinoti, kad pasibaigus lengvatos galiojimo laikui, PVM vėl sieks 21 proc. Nors be kavos, šokolado ar desertų galima išsiversti, tačiau daržoves, mėsą, sūrius ir duoną pirkti būtina.
„Sugamour“ durys neatsidarys, mums tai – svajonės pabaiga“, – teigia UAB „Saldi kava“ atstovai.
Ši bendrovė buvo įkurta 2015 m. gegužės 13 d. Rekvizitai.vz.lt duomenimis, pagrindinė jos veikla – kavinės, klubai, barai, restoranai, taip pat maisto produktų gamyba.
„Sugamour“ valdo vienas akcininkas (juridinis asmuo). Įstatinis kapitalas siekia 2,5 tūkst. eurų, o vidutinis atlyginimas (2025 m. sausį) – 1138,97 Eur. Vis dėlto, įmonės skola „Sodrai“ vasario 25 d. pradžioje siekė 112 933,46 Eur.
Nepaisant to, kad pardavimo pajamos po pandemijos viršijo 4 mln. eurų dvejus metus iš eilės, pelnas buvo nedidelis. 2023 m. grynasis pelnas sudarė vos 8 466 eurų.
### Tuo pačiu adresu…
…Upės gatvėje Vilniuje įsikūrusi ir Gedimino Balnio vadovaujama UAB „Amber Food grupė“, veikianti nuo 2014 m. rugsėjo 19 d. Būtent G. Balnis pirmasis atkreipė dėmesį į problemas, lėmusias „Saldi kava“ veiklos pabaigą.
Pagrindinė „Amber Food grupės“ veikla – konsultavimo paslaugos. Rekvizitai.vz.lt duomenimis, bendrovėje dirba 8 darbuotojai. Įstatinis kapitalas siekia beveik 2 mln. eurų, pardavimo pajamos 2023 m. viršijo 1 mln. eurų, o grynasis pelnas – daugiau nei 630 tūkst. Eur.
„Amber Food“ priklauso 38 prekių ženklai, kurie gali būti žodiniai, grafiniai, erdviniai ar kitokio tipo. Prekės ženklas yra žymuo, naudojamas atskirti vienos įmonės paslaugas ir prekes nuo kitos įmonės paslaugų ir prekių.
Valstybinio patentų biuro duomenų bazėje užregistruoti 33 galiojantys šios bendrovės prekių ženklai, tarp jų – kauniečiams gerai pažįstami „Katpėdėlė“, „Charlie pizza“ ir kiti. Tiesa, dauguma jų yra įkeisti.
Iš pastarųjų – grafiniai ženklai, įregistruoti po pandemijos, 2022 m. balandžio 7 d. („Baltas tiltas food hale“, „Creperie“ bei „Girta vyšnia“), galiojantys iki 2032 m. pavasario.
„Viči Caterings“ ženklo, registruoto 2012 m. rugpjūčio 13 d., registracijos terminas jau pasibaigęs, tačiau jį galima pratęsti. Pats naujausias „Amber Food grupei“ priklausantis grafinis prekės ženklas – „Spirgis“, registruotas pernai balandį ir galios iki 2034 m. balandžio.
UAB „Saldi kava“ veiklos prekės ženklas „Sugarmou“ tebegalioja. Ar verslininkai, likvidavę vieną bendrovę, vietoj jos įsteigs kitą panašią, kol kas neaišku.
### Kas lemia sėkmę?
Kad maitinimo verslas yra sunkus ir ne visada pelningas, patvirtina ir buvę moksladraugiai, kurie ėmėsi savo verslų, tačiau jau ne vienerius metus keičia arba riboja veiklą. Priežasčių daug – konkurencija, nusivylimas.
Prieš žurnalistiką, studijuotą Vilniaus universitete, autorė įgijo Maisto pramonės technikumo diplomą ir dirbo duonos kepėja, žaliavų dozuotoja, technologo padėjėja. Vėliau, būdama vakarinio laikraščio korespondente, dirbo viename iš garsių Kauno restoranų reklamos vadove.
Iš to laikotarpio įsiminė Lietuvos „maistininkų“ iš Kauno „Pasimatymo“, Vilniaus „Stiklių“ ir „Geležinio vilko“ restoranų vizitas Paryžiuje, kur kelioms dienoms duris atvėrė „restoranų, vyno, alaus ir tabako salonas“. Lietuvos atstovai čia lankėsi pirmą kartą, ne kaip dalyviai, o kaip stebėtojai.
Jie aktyviai ieškojo verslo partnerių, siūlydami atidaryti prancūzišką restoraną Lietuvoje. Tačiau sužinoję, kad daugelio lietuvių atlyginimai nesiekia 100 dolerių, prancūzų verslininkai nesusidomėjo galimybe atidaryti filialą Vilniuje ar Kaune.
Duoti interviu apie „restoranų situaciją Paryžiuje“ sutiko juos jungiančios asociacijos prezidentas Diuma. Jis teigė, kad kasmet Paryžiuje bankrutuoja apie 5 tūkstančiai restoranų, bet vietoj jų atidaroma dar daugiau naujų.
Beveik visi jo atsakymai buvo puiki Paryžiaus restoranų apžvalga ir reklama. Atmintyje išliko jo pripažinimas, kad 80 procentų pardavimų sėkmės priklauso nuo pardavėjo. Jei pardavėjas to nesuvokia, pirkėjas pas jį neis.
### Vertinimai
Nuo to pokalbio Paryžiuje prabėgo daug laiko. Gyvenimas pasikeitė, verslai – taip pat. „Restoranų kultūra“ galbūt nebeturi tokios didelės reikšmės, tačiau lankytojai visada nori geros kokybės – tiek maisto, tiek aptarnavimo. Jei tik leidžia finansai, žmonės lankosi kavinėse ir restoranuose, nepaisant aukštų kainų ir didelės maisto parduotuvių pasiūlos.
Viena iš likviduojamos UAB „Saldi kava“ priklausančių didesnių maitinimo įstaigų yra Kauno „Akropolyje“. Su jos veikla susijusi kritika sudaro didelę dalį lankytojų atsiliepimų.
Iš viso 131 vertintojas bendrovės veiklą įvertino vidutiniškai 5 balais iš 10. Tad ne tik didelės kainos, bet ir prastas aptarnavimas, padavėjų abejingumas, ilgas laukimas – visa tai veikia kaip antireklama.
Rinka nėra gailestinga net ir patyrusiems verslininkams, ypač kai klientai turi pasirinkimą. Išlieka stipriausieji. Kaunas – ne Paryžius, tačiau daugelis garsių restoranų pavadinimų iš rinkos dingo. Kuriamos naujos įmonės, kurios tikisi pritraukti kuo daugiau lankytojų. Belieka palinkėti išradingumo, gebėjimų ir sėkmės.