Automobilių vagystės – opi problema, aktuali ne tik prabangių automobilių savininkams. Net ir gerai apšviestoje vietoje paliktas automobilis gali tapti nusikaltėlių taikiniu. „carVertical“ duomenys rodo, kad dažniausiai vagiami BMW, „Audi“ ir „Mercedes-Benz“ automobiliai, tačiau ilgapirščiai nesibodi ir lengvai išimamų detalių, kurias galima greitai realizuoti juodojoje rinkoje, eksportuoti ar panaudoti remontui. Kaip apsaugoti savo transporto priemonę nuo tokių nemalonumų?
„carVertical“ ekspertas Matas Buzelis teigia, kad vagys dažniausiai taikosi į naujesnių automobilių dalis, už kurias galima gauti didesnį pelną. Nusikaltėlių akiratyje – katalizatoriai, ratlankiai ir net valstybiniai numeriai. Tad, kokios yra efektyviausios prevencinės priemonės?
Šoninio vaizdo veidrodėliai ir jų stikliukai yra itin paklausūs, nes aukštesnės klasės automobilių veidrodėliai gali kainuoti kelis šimtus eurų. Jie dažnai apgadinami smulkių eismo įvykių metu, todėl paklausa antrinėje rinkoje yra didelė. Pasitaiko ir tokių atvejų, kai vairuotojai, apgadinę savo veidrodėlį, tiesiog „pasiskolina“ stikliuką nuo kito automobilio. Išimti veidrodėlio stiklą yra labai paprasta.
Apsaugoti veidrodėlius nuo vagystės galima išgraviruojant automobilio VIN numerį ant stiklo. Toks žymėjimas atbaido ilgapirščius, nes apsunkina detalės realizavimą.
Priekiniai ir galiniai žibintai taip pat traukia vagių dėmesį. Priklausomai nuo modelio, žibintų kaina gali siekti net keliasdešimt tūkstančių eurų. Dėl didelio kiekio daužtų ar iš JAV importuotų automobilių, žibintų paklausa naudotų detalių rinkoje yra labai didelė. Pavogtos detalės nebūtinai lieka Lietuvoje, dažnai jos iškeliauja į kitas šalis.
„Taupydami laiką, vagys dažnai naudoja metalo žirkles ir smarkiai apgadina automobilio sparnus, buferį, groteles ir variklio gaubtą. Tokiu atveju nuostoliai dar labiau išauga“, – teigia M. Buzelis.
Žibintus taip pat rekomenduojama pažymėti išgraviruojant VIN numerį. Tai nėra šimtaprocentinė apsauga, tačiau tikimybė, kad automobilis liks be žibintų, sumažėja. Svarbu pasidomėti, kurioje vietoje žymėti, kad nesumažėtų apšvietimas.
Valstybiniai numeriai dažnai naudojami kitiems nusikaltimams įvykdyti. Vagys juos naudoja siekdami išvengti stebėjimo kamerų ir suklaidinti policiją. Su svetimais numeriais galima vykdyti vagystes ar tiesiog pabėgti iš degalinės nesusimokėjus už degalus.
Valstybinius numerius pavogti yra lengva, todėl patartina automobilį laikyti uždarame parkinge arba gerai apšviestoje vietoje. Pastebėjus numerių vagystę, reikia nedelsiant kreiptis į „Regitrą“ ir pranešti policijai apie įvykį.
Vairas – dar viena detalių, kurią renkasi vagys. Ekonominės klasės automobilio vairas kainuoja keliasdešimt eurų, tačiau prabangaus „Porsche“ ar „Mercedes-Benz“ – ir pusantro tūkstančio eurų. Vairai yra paklausūs, nes į Lietuvą įvežama daug apgadintų automobilių.
Vienintelis būdas sumažinti riziką – palikti automobilį saugioje vietoje. Deja, net ir požeminėse aikštelėse paliktų automobilių vairai nėra saugūs.
Salono detalės vagiamos rečiau, tačiau ir jos domina ilgapirščius. Dažniausiai taikomasi į prabangesnių automobilių salonus. Pavogtos apdailos detalės ar sisteminiai blokai parduodami remontininkams arba išvežami į užsienį.
Ratlankiai – sena ir nuolat pasikartojanti vagystė. Automobilis, stovintis ant kaladžių ar plytų, – liūdna, bet dažna realybė. Ratų nuėmimas užtrunka, todėl vagys renkasi nuošalias, neapšviestas vietas.
„Gražūs ratlankiai visada ras pirkėją. Patikimiausias būdas apsisaugoti – naudoti specialius apsauginius varžtus arba veržles, kurių neįmanoma atsukti įprastais įrankiais. Taip pat svarbu automobilį statyti saugioje vietoje“, – pataria M. Buzelis.
Katalizatoriai vertinami dėl juose esančių brangiųjų metalų: platinos, paladžio ir rodžio. Už katalizatorių galima gauti kelis šimtus eurų. Ypač atidūs turėtų būti „Toyota“ ir „Lexus“ automobilių savininkai, nes šie hibridiniai automobiliai dažnai tampa vagių taikiniu.
Kai kurie vairuotojai, norėdami apsisaugoti, patys išpjauna gamyklinius katalizatorius ir įdeda pigesnius pakaitalus.