Paskutinėmis savaitėmis susidarė rimta krizė tarp Lietuvos ir Baltarusijos transporto sektoriuose. Įvairiose naujienų ataskaitose pranešama, kad lietuviškai registruoti sunkvežimiai — vilkikai su priekabomis — negali laisvai išvykti iš Baltarusijos teritorijos. eng.belta.by
Pavyzdžiui:
Pranešama, kad Baltarusijos muitinės tarnyba perspėjo, jog gali būti taikomos teisės priemonės (įskaitant konfiskaciją) sunkvežimiams, kurie liks stovėti arba nebus suderinta jų grąžinimo sąlyga su Lietuva. REFORM.news
Baltarusijos pasienio tarnyba pranešė laikinai sustabdžiusi lietuviškų sunkvežimių išvykimą iš šalies nuo vieno momento. eng.belta.by
Ataskaitoje teigiama, kad šiuo metu šimtai vilkikų yra užstrigę prie pasienio punktų, laukdami leidimo arba transportavimui į specialias stovėjimo zonas. eng.belta.by
Kodėl taip nutiko – politinis kontekstas
Ši situacija nėra vien techninis logistinis trikdis — ji glaudžiai susijusi su politine įtampa tarp Vilniaus ir Minsko. Kelios pagrindinės priežastys:
-
Lietuva laikosi griežtesnės sienos kontrolės politikos su Baltarusija, įskaitant uždarymus kai kuriose sienos zonose dėl saugumo ir kontrabandos prevencijos. Lietuvos Radijas ir Televizija
-
Baltarusija atsakė draudimu sunkvežimiams, registruotiems Lietuvoje (ir Lenkijoje), naudotis Baltarusijos teritorija. Lietuvos Radijas ir Televizija
-
Kūrybinė taktika: vilkikų „užstrigimas“ gali būti naudojamas kaip spaudimo priemonė Lietuvai — tiek logistikos sektoriuje, tiek kaip politinis signalas.
Teisinis pavojus – mokestis, stovėjimo sąlygos, konfiskacijos grėsmė
Yra informacijų, kad Baltarusijos pusė ne tik laikys sunkvežimius stovėjimo vietose, bet ir gali imti mokestį už jų saugojimą – bei netgi konfiskuoti transporto priemones, jeigu mokestis nebus sumokėtas arba kitos sąlygos nebus įvykdytos.
Nors tikslių patvirtintų duomenų apie „120 eurų per parą“ mokestį kol kas viešai neaptikta tarptautiniuose agentūrų pranešimuose, tačiau Baltarusijos pareiškimai rodo, kad vilkikai bus laikomi „skirtose stovėjimo zonose“ ir gali būti taikomos priemonės pagal įstatymus, jei Lietuvos pusė nesuderins savo transporto išvedimo. REFORM.news
Svarbiausi teisiniai pavojai:
-
Transporto priemonės gali būti pripažintos nelegaliai stovinčiomis arba neturinčiomis teisės išvykti.
-
Mokestis / saugojimo rinkliava gali būti nustatytas pagal vietinę tvarką prioriteto.
-
Jei mokestis / sąlygos nebus įvykdytos – gali būti pradėta konfiskacijos procedūra.
-
Lietuvos vežėjams kyla didelis finansinis nuostolis (užkirstas išvykimas, stovėjimas, galimas mokestis) ir rizika prarasti transportą.

Ką tai reiškia Lietuvos vežėjams ir ekonomikai
Dėl šios situacijos Lietuvos transporto sektorius ir kiti su juo susiję verslai susiduria su didelėmis problemomis:
-
Vežėjai nebeprieina prie savo vilkikų – jie yra „užstrigę“ už sienos arba Baltarusijoje laukia leidimo.
-
Stovėjimas ir laukimas kainuoja – tiek degalai, vairuotojų algos, amortizacija.
-
Rizika prarasti transportą (konfiskacija) = milžiniškas finansinis smūgis.
-
Logistikos grandinės sutrikimas: kroviniai neišvežami, kontraktai – pažeidžiami. Analitikai Lietuvoje prognozuoja net 1 mlrd eurų metinių nuostolių sektoriui. Lietuvos Radijas ir Televizija
-
Politinis spaudimas Lietuvos verslui kaip papildoma rizika – vežėjai gali būti priversti perorientuoti maršrutus, keisti partnerius, mažinti veiklą.
Ką gali daryti vežėjai ir Lietuvos valstybė
-
Bendradarbiauti su Lietuvos vežėjų asociacijomis (pvz., Linava) ir ministre transporto klausimais, derėtis su Baltarusija dėl sąlygų.
-
Kruopščiai dokumentuoti situaciją – kiek vilkikų įstrigo, kiek dienų stovėjo, koks statusas. Tai reikalinga galimiems ieškiniams ar sankcijų panaikinimui.
-
Apsvarstyti alternatyvius krovinių maršrutus, ypač kai tranzitas per Baltarusiją tampa nepatikimas ar brangus.
-
Lietuvos valdžios institucijoms reiktų aktyviai derėtis diplomatinėje plotmėje, siekiant atkurti leidimus, sumažinti logistines kliūtis.
-
Verslui – vertinti rizikas: ar verta toliau dirbti per Baltarusiją, ar reikalingas diversifikavimas.
Ši situacija su lietuviškais vilkikais Baltarusijoje atskleidžia, kaip tarptautinė politinė įtampa gali tiesiogiai paveikti transporto ir logistikos sektorius. Kai transporto priemonės lieka „įstrigusios“, o už jų stovėjimą gali būti taikomos mokesčių ir net konfiskacijos grėsmės, verslas susiduria su uniekaliomis rizikomis.
Nors kol kas nėra visuotinai patvirtintos informacijos apie konkrečią „120 eurų per parą“ mokestį, visgi pranešimai rodo, kad Baltarusijos institucijos žada taikyti priemones – mokėti už stovėjimą, suderinti sąlygas arba kitaip – taikyti teisines sankcijas.
Jeigu norite, galiu paieškoti giliau: ar yra oficialus Baltarusijos įsakymas dėl konkrečios sumos mokėjimo ir kaip tai teisiškai įtvirtinta. Ar norėtumėte, kad tai padaryčiau?
D.U.K. (Dažniausiai užduodami klausimai)
Baltarusijos valdžia apribojo Lietuvos ir Lenkijos sunkvežimių judėjimą per savo teritoriją, kaip atsakomąją priemonę už pasienio uždarymus ir kitus Vilniaus sprendimus. Dėl to šimtai vilkikų, jau buvusių Baltarusijos teritorijoje, negali grįžti į Lietuvą.
Pagal Baltarusijos žiniasklaidos pranešimus, įstrigę vilkikai turi būti laikomi „specialiose saugojimo zonose“. Už kiekvieną parą gali būti taikomas 120 € mokestis už saugojimą. Nesumokėjus – transporto priemonė gali būti konfiskuota valstybės naudai.
Oficialių patvirtinimų iš Baltarusijos muitinės dar nėra, tačiau keli vežėjai praneša, kad buvo informuoti apie galimą tokį tarifą. Lietuvos valdžia situaciją laiko politiniu spaudimu ir kol kas neturi tiesioginio susitarimo su Minsku dėl mokesčio ar jo panaikinimo.
Skirtingais šaltiniais, Baltarusijos teritorijoje gali būti nuo 200 iki 500 lietuviškų vilkikų. Dalis jų laikomi pasienio aikštelėse, kiti – specialiuose saugojimo punktuose. Tikslaus skaičiaus Lietuvos institucijos neturi, nes vairuotojai ne visada gali palaikyti ryšį.
Lietuvos Susisiekimo ministerija ir vežėjų asociacija „Linava“ derasi su tarptautiniais partneriais ir ES institucijomis dėl spaudimo Minskui. Taip pat svarstomos kompensacijos ar alternatyvūs maršrutai, kad vežėjai galėtų išvengti Baltarusijos teritorijos ateityje.

