Prognozės rodo, kad iki 2030 m. Lietuvoje gali prireikti pakeisti apie trečdalį pedagogų. Tai kelia tiesioginę grėsmę švietimo sistemos stabilumui, ypač regionuose, kur mokytojų kaita ir pritraukimas – itin sudėtingas procesas. Be to, mokytojams būtinai nuolat stiprinti gebėjimus, kurti bei pritaikyti pažangių ugdymo mokymams, tačiau galimybės tobulinti kompetencijas – užtikrinamos nepakankamai.
Siekdami išspręsti šias problemas ir mokymo prie sistemos kokybės ir inovatyvumo stiprinimo Kauno technologijos universitetas (KTU) kartu su partneriais – Mykolo Romerio universitetu (MRU), Lietuvos sporto universitetu (LSU) ir Vilniaus kolegija (VIKO) – pradeda projektą „Pedagogų rengimo infrastruktūra su pilotine mokykla, taikant universalaus dizaino universitetas“.
Projektu siekiama sustiprinti jau metus vykdomo konsoliduoto Pedagogų rengimo centro studijų ir tyrimų infrastruktūrą.
„Kartu su partneriais siekiame sukurti tyrimus pagrįstą pedagogų rengimo bazę su sujungta gimnazija, kur būtų ruošiami pedagogikos teorijos išmanantys, jomis praktinę veiklą grindžiantys pedagogai, taip pat tobulinimo pedagogų kompetencijos“, – teigia KTU studijų prorektorė doc. dr. Kristina Ukvalbergienė.
Projekto įgyvendinimui skirta daugiau kaip 5 mln. eurų iš 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Centras stengiamasi tuo, kad teoriją kuo labiau pritaikyti praktikoje, todėl bendradarbiaujama ir su KTU – kuriama STEM eksperimentinės klasės.
Bus sukurta visapusiška, universalaus dizaino principais paremta pedagogų rengimo ir edukologijos doktorantūros studijų vykdymo infrastruktūra, kuri leis stiprinti teorijos ir praktikos dermę, užtikrinti kokybiškas studijas bei skatinti tarpdisciplininius ir tarptautinius mokslinius tyrimus. Taip tasiekiama prie bendro švietimo sistemos inovatyvumo ir kokybės augimo.
Pedagogams – moderni, įtrauki, tarpdisciplininė aplinka
Pedagogų centras orientuojasi į trūkstamų sričių pedagogų rengimą, siekia praktinio mokymo, edukacinių tyrimų ir inovatyvių sprendimų integracijos į būsimų pedagogų studijų procesą.
„Pedagogų rengimo centras, vykdomas projektas, vystys pedagogų rengimo infrastruktūrą su pilotine mokykla, taikant universalaus dizaino principus, sieks kurti modernią, įtraukimą ir tarpdisciplininę sąveiką pagrindžiančią ugdymo aplinką. ir Pedagogų rengimo veiklų vystymo vadovė, KTU profesorė dr. Eglė Staniškienė.
Pasak K. Ukvalbergienės, centro taikys ir integravimo naujausios mokymo metodikos, technologijos ir inovacijos ugdymo priemonės.
Visa infrastruktūra orientuota į įtraukųjį ugdymą, inovatyvių mokymo(si) metodų kūrimą ir testavimą realiomis sąlygomis, įtraukiant studentus, dėstytojus bei tyrėjus iš visų partnerių institucijų.
Susiduria su įvairialypėmis problemomis
Pedagogų rengimo centro nuspręsta steigti įvertinus Lietuvoje kylančius iššūkius – pedagogų trūkumą, amžėjančią mokytojų bendruomenę, profesijos nepatrauklumą jaunimui, mokytojų rengimo programų ir infrastruktūros fragmentaciją bei atotrūkį tarp teorinio rengimo ir realios ugdymo praktikos.
Remiantis 2024–2025 mokslo metų statistika, iš daugiau nei 27 tūkst. bendrojo ugdymo mokyklos dirbančių mokytojų net 61 proc. buvo vyresni nei 50 metų ir tik apie 5 proc. sudarė jaunimas iki 29 metų. Be to, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, šiuo metu 8,7 proc. mokytojų jau yra sulaukę pensinio amžiaus (65 metai ir vyresni), o kita reikšminga dalis – vyresni nei 60-ties metų.
Minėtas pedagogų trūkumas – tik viena problema, su kuria Lietuvos švietimo sistema. Sparčiai vystantis įvairioms technologijoms, vis labiau plėtojantis dirbtiniam intelektui mokytojai taip pat privalo nuolat tobulinti kompetenciją ir tam, kad ugdymo procesas atlieptų šiuolaikines aktualijas.
Visgi mokytojai dažnai neturi galimybės kelti kvalifikaciją pagal individualius poreikius. Trūksta ne tik moksliniais tyrimais pagrįstų mokymosi išteklių, bet ir jų sutelkimo vienoje platformoje.
Be to, šiuo metu labai aktuali STEM mokytojų kvalifikacija, tad Pedagogų centras tam bus skiriamas didelis dėmesys. Centre kuriamos ir diegiamos dalykų mokymo(si) metodikos ir ugdymo(si) priemonės, atliepiančios įvairios mokinių personalizuotus poreikius, užtikrinant švietimo įtraukimą ir prieinamumą.
„Šiandien ypač aktualus STEM sričių mokytojų kvalifikacijos stiprinimas. Kuriame pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programas, kurios orientuotos į gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos dalykus“, – tikina K. Ukvalbergienė.
Teoriją taikys realiomis sąlygomis
Pedagogų rengimo centras sprendžiamas problemas holistiniu būdu, telkiant ir sinergizuojant turizmo resursus. Kuriama multilokacinė, technologijomis pagrįsta infrastruktūra, kuri ne tik leis rengti pedagogus ir pagalbos mokiniui specialistus, bet ir užtikrins praktinio mokymo, edukacinių tyrimų ir inovatyvių sprendimų integraciją į būsimų pedagogų studijų procesą.
„Centre numatytai modernios laboratorijos – neuroedukacijos, dirbtinio intelekto, STEM, mokymosi analitikos, edukacinių technologijų ir kitos, kurios bus aprūpintos inovatyvia technologine įranga. Laboratorijų veikla bus orientuota į švietimo iššūkių tyrimus ir sprendimų sprendimus“, – sako K. Ukvalbergienė.
E. Staniškienė atkreipia dėmesį, kad centras įsteigtos laboratorijos sukurs galimybes mokslininkams vykdyti inovatyvius tyrimus bendradarbiaujant su mokytojais.
„Pedagogų rengimas bus grindžiamas ne tik moksliniais tyrimais, bet ir tarpdisciplininiu bendradarbiavimu, inovatyviai skaitmeninės didaktikos metodais ir universalaus dizaino principais“, – ji teigia.
Universalaus mokymosi prieiga jungia edukologijos, psichologijos, neuromokslų ir technologijų mokslo įžvalgas, taip pat sąlygas visapusiškai atliepti tinkamą dizaino besimokančiųjų poreikius.
Pedagogų rengimo centras veiks kartu su KTU gimnazija, kuri bus tarsi „gyva“ laboratorija.
KTU prorektorės teigimu, tai didelis privalumas ir išskirtinumas, nes mokykloje studentai ir mokslininkai galės testuoti ugdymo metodus realiomis sąlygomis, atlikti mokslinius tyrimus, reflektuoti, analizuoti poveikį, o svarbiausia – diegti pokyčius.
Skirta visiems šalies pedagogams
Tuo pačiu partneriai kuria ir jungtinės edukologijos doktorantūros programa. Veikla apima tiek studijų turinio rengimą, tiek mokslinių tyrimų projektų vykdymą, bendrų seminarų, dirbtuvių ir tarptautinių mainų organizavimą.
Pedagogų rengimo centras sudaromos sąlygos ne tik partnerių institucijų, bet ir visos šalies pedagogų kompetencijų kėlimui, mokytojų profesinės lyderystės stiprinimo ir švietimo pagalbos specialistų įtraukimui į ugdymo procesus.
Nacionalinis pedagogų rengimo centro statusas KTU, MRU, LSU ir VIKO suteiktas praėjusių metų lapkritį. Jį šešeriems metams suteikė Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
Projektas „Pedagogų rengimo infrastruktūra su pilotine mokykla, taikant universalaus dizaino principus“ Nr. 10-071-P-0001 finansuojamas 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.
„BNS Spaudos centras“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų pranešimą atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.
