Nepaisant grasinimų, kai kurios oro linijos ir toliau planuoja skrydžius per Irano, Irako ir Jemeno oro erdves – regionus, turinčius didelę raketų ugnies ir teroristinių išpuolių riziką.
Nemažai oro linijų bendrovių toliau veikia per Iraną, Iraką ir Jemeną, a Maariv Tyrimo metu paaiškėjo, kad dauguma Vakarų ir Šiaurės Amerikos oro linijų nuolat vengia skraidymo šiuose regionuose dėl baimės, kad bus nukreiptos į orlaivius.
Oro linijos iš Vidurinių Rytų, Rusijos ir net Azijos bei Europos dalys vis dar eina reguliariais maršrutais. Kai kurie tai daro naudodamiesi vadinamaisiais „didelio aukščio skrydžiais“, ty skrendant virš 32 000 pėdų, tikėdamasi, kad tai sumažins riziką, kad bus nukentėjęs nuo raketų.
Viena iš pagrindinių priežasčių, tokių kaip Izraelis, JAV, Vokietija ir JK draudimas skraidyti virš Irano, yra ne tik tiesioginė raketų streiko grėsmė, bet ir platesnė strateginė saugumo eskalavimo rizika regione. Irano branduolinė programa ir padidėjusios įtampos galimybė, sukelianti karinius veiksmus ar Irano kerštą, daro Irano oro erdvę ypač nepastovią.
Pagal tokį scenarijų per Irano oro erdvę skraidantis civilinis orlaivis galėjo atsidurti aktyvioje konfliktų zonoje arba būti klaidingai nukreiptas į raketų sistemas. Be to, bet koks skubus nusileidimas Irane – dėl medicininės problemos ar techninio gedimo – gali atskleisti orlaivį, įgulą, ypač Izraelio, Amerikos ar Europos keleivius, įskaitant rimtą riziką, įskaitant areštą, tardymą ar net politinį turto prievartavimą.
Pastaraisiais metais keli incidentai parodė, kaip avarinis nusileidimas priešiškose šalyse gali sukelti krizes. Ryškus pavyzdys buvo „Ryanair“ lėktuvas, priverstas nusileisti Baltarusijoje, kurį režimas panaudojo kaip įrankį. Pačiame Irane užsienio piliečiai anksčiau buvo laikomi derybų žetonais. Tokiais atvejais grėsmė yra ne tik veikianti, bet ir politinė. Vienas vėsus izraeliečių pavyzdys yra serijos atidarymo epizodas Teheranaskur du izraeliečiai yra priversti į avarinį nusileidimą Teheranas ir vėliau tardomi grasinimai ir kankinimai.
Serijos atidarymas Teheranas. (Kreditas: Kan 11)
Kas skraido virš Irano?
Irano oro erdvė, žinoma kaip Teherano eglė (informacijos apie skrydį regioną), buvo laikoma ypač pavojinga nuo tada, kai 2020 m. Sausio mėn. Irano raketa žemyn Ukrainos keleivių lėktuve.
Nepaisant to, kelios oro linijos iš Vidurinių Rytų, Azijos ir net Rytų Europa ir toliau kasdien skraido per Iraną. Emyratai ir Flydubajus vykdo tiesioginius skrydžius į Teheraną iš pietų. „Qatar Airways“ atnaujino maršruto skrydžius per Iraką ir Iraną, įskaitant skrydžius į Katmandu, Delį ir Kvala Lumpūrą.
Iraną kertantys skrydžiai pirmiausia keliauja iš Vakarų Europos ir Pietų Azijos ar Tolimųjų Rytų. Žymi maršrutai apima:
B411 maršrutas – kerta Iraną iš šiaurės vakarų (besiribojanti su Turkija) į pietryčius, per Teheraną, Yazdą ir Kermaną.
L124 maršrutas – kerta centrinį Iraną Zahedano rajone, toliau į Pakistaną, Omaną ar Indiją.
Šie maršrutai yra žymiai trumpesni nei apvažiuoti per Persijos įlanką, Kaukazą ar Saudo Arabiją.
Kurios oro linijos naudoja Irano oro erdvę?
Emyratai
FlyDUBAI
„Qatar Airways“
„Turkish Airlines“
„Pegasus Airlines“
„Aeroflot“
„Uzbekistan Airways“
Oro Serbija
„Jazeera Airways“
Oro Arabija
„Kam Air“ (Afganistanas)
Mahano oras (Iranas)
Sirijos oras
Kurios oro linijos visiškai vengia Irano?
„Lufthansa“, Šveicarijos, Austrijos oro linijos
Britanijos kvėpavimo takai
KLM
Oro Prancūzija
Iberija
Finnair
„Skandinavian Airlines“ (SAS)
Mergelė Atlanto vandenynas
„American Airlines“
„United Airlines“
„Delta“ oro linijos
Izraelio oro linijos (El Al, Israir, Arkia, Haifa Air) – taip pat neskraidykite per Iraną, Iraką ar Jemeną
Jemenas: aiški raudona linija
Daugelis tarptautinių aviacijos institucijų Jemeno oro erdvę apibūdina kaip visiškai neribotus. JAV federalinė aviacijos administracija (FAA), pagal „SFAR 115“ reguliavimą, nustato bendrą draudimą skraidyti virš Jemeno. Europos šalys, tokios kaip JK, Vokietija ir Prancūzija, taip pat reikalauja visiško vengimo.
Jemenas yra karinio konflikto viduryje, o „Houthi“ teroristinė organizacija ir toliau pradeda pažangias raketas, įskaitant Izraelio link. Praktiškai jokios komercinės oro linijos skraido virš Jemeno, išskyrus retais maršrutus toli nuo Raudonosios jūros.
Kai kuriais atvejais reguliavimo institucijos leidžia skrydžius per Iraką ar net Iraną, tačiau tik labai dideliame aukštyje, paprastai virš FL320 (32 000 pėdų). Tai laikoma nepasiekiama raketų ir pagrindinių oro gynybos sistemų. Tačiau tai neapsaugo nuo balistinių raketų ar pažangių oro gynybos sistemų, kaip parodė praeities incidentai.
Kaip ir tikėtasi, Izraelio oro linijos – El, Israir, Arkia ir Haifa Air – neskraido per priešiškas šalis. Net skrydžiais į Tolimuosius Rytus jie važiuoja per Kiprą, Turkiją, Gruziją ar Azerbaidžaną, visiškai apeinančius Iraną ir Iraką. Kadangi jiems neleidžiama nusileisti priešo valstijose, dėl jokios techninės nesėkmės rizikos reikia visiškai išvengti tų sričių.
Esmė: dauguma pagrindinių pasaulinių oro linijų, kaip pažymėta, vengia skraidyti per Iraną, Jemeną ir Iraką. Tai pasakius, jei esate susirūpinę, verta patikrinti oro linijų svetainę, kad prieš užsakydami skrydį būtų galima peržiūrėti planuojamą maršrutą.