Šiemet Lietuvos naujų automobilių rinka augo išskirtiniu tempu – per 9 šių metų mėnesius šalyje įregistruota 42 proc. daugiau lengvųjų automobilių nei prieš metus. Tai – didžiausias fiksuotas augimas Europos Sąjungoje. Ekspertai pažymi, kad nors vidaus paklausa išlieka tvirta, rinkos dinamika šiemet stebina ir rodo, kad augimo priežastys – daugialypės.
Lietuvoje – elektromobilių skaičiaus šuolis
Remiantis Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, per 9 šių metų mėnesius naujų automobilių registracijų skaičius Europos Sąjungoje padidėjo vos 0,9 proc. Šioje statistikoje išskiria itin spartus Lietuvos naujų automobilių rinkos augimas.
„Regitros“ statistinės analizės duomenimis, per tris šių metų ketvirčius registruota 34,7 tūkst. naujų automobilių – 42 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai.Vien trečiąjį ketvirtį Lietuvoje jų skaičius augo daugiausiai nuo metų pradžios (46 proc.) ir siekė 11,6 tūkst., palyginti su 8 tūkst. naujų automobilių praeitų metų trečiąjį ketvirtį.
Didžiausias augimas buvo stebimas elektromobilių segmente. Grynųjų elektromobilių registracijų skaičius per metus paaugo 67 proc., įkraunamų hibridų šoktelėjo net 170 proc., o hibridinių automobilių – 48 proc. Tokia dinamika rodo, kad Lietuva sparčiai artėja prie Europos Sąjungos vidurkio ir, pasak „Citadele Leasing“ Lietuvos filialo vadovo Vaidoto Gursko, signalizuoja apie aiškų struktūrinį pokytį vidaus rinkoje.
„Naujų automobilių rinka augo dėl aktyvesnio įmonių ir viešojo sektoriaus transporto atnaujinimo, taip pat dėl sparčiai didėjančios nuomos ir dalijimosi automobiliais paklausos. Šios tendencijos lėmė ir spartų elektromobilių segmento augimą. Vis daugiau gyventojų elektromobilius rinkosi dėl patogesnių įkrovimo sprendimų namuose ir aiškiai juntamos finansinės naudos, palyginti su vidaus degimo varikliais“, – teigia jis.
Lietuvoje nuo 2025 m. pradžios dyzelinu varomų automobilių registracijos padidėjo 57 proc., o benzininių automobilių registracijos mažėjo 3 proc.
Latvijoje elektromobilių registracijų augimas nuo 2025 m. pradžios siekė 35 proc., įkraunamų hibridų – 364 proc., benzinu varomų automobilių registracijos padidėjo 33 proc., o dyzelinių mažėjo 6 proc. Tuo metu Estijoje fiksuotas kritimas beveik visose kategorijose, išskyrus įkraunamus hibridus (+39 proc.): elektromobilių -33 proc., hibridinių -32 proc., benzinu varomų -55 proc., dyzelinių -64 proc.
Populiariausia „Toyota“, premium segmente – netikėti pokyčiai
Per 2025 metų devynis mėnesius populiariausios markės Lietuvoje išliko „Toyota“ (32 proc.), „Volkswagen“ (15 proc.) ir „Škoda“ (13 proc.). Tarp sparčiau populiarėjančių – „Kia“ ir „Nissan“, o premium segmente toliau dominuoja „Audi“.
Įdomus pokytis – „Tesla“ per pirmuosius oficialios veiklos metus Lietuvoje jau lenkia kai kuriuos tradicinius premium ženklus, tokius kaip „Lexus“. Anot V. Gursko, tai rodo, kad Lietuvos klientai laukė „Tesla“ atėjimo į regioną.
Europos automobilių rinka pasiekė „lūžio tašką“
ACEA duomenys rodo, kad per 9 šių metų mėnesius naujų automobilių registracijų skaičius ES padidėjo vos 0,9 proc., tačiau tai – jau trečias iš eilės mėnuo, kai fiksuojamas augimas. Rugsėjis buvo ypač aktyvus – dėl naujų modelių pristatymų registracijų skaičius šoktelėjo 10 proc.
Rinkos struktūra Europoje toliau kinta ir vis labiau dominuoja elektrifikuoti automobiliai: hibridai išlieka populiariausi ir sudaro 34,7 proc. registracijų, grynųjų elektromobilių dalis pasiekė 16,1 proc., o įkraunami hibridai – 9 proc. Tuo pat metu benzinu ir dyzelinu varomų automobilių dalis sumažėjo nuo beveik 47 proc. 2024 m. iki 37 proc.
„Automobilių rinka Europoje iš esmės keičia pusiausvyrą tarp vidaus degimo ir elektrifikuotų modelių. Šį procesą lemia keli veiksniai – griežtėjantys emisijų standartai, technologinis gamintojų pasirengimas bei finansinės paskatos pirkėjams. Tačiau augimo tempas, ypač elektromobilių segmente, dar nėra toks, kuris užtikrintų spartų perėjimą prie nulinės emisijos transporto iki 2030-ųjų“, – komentuoja „Citadele Leasing“ Lietuvos filialo vadovas V. Gurskas.
Pasak jo, dabartinė padėtis rodo, kad Europos automobilių rinka pasiekė „lūžio tašką“ – vartotojai tampa labiau linkę rinktis elektrifikuotus modelius, tačiau jų sprendimus vis dar riboja kainų skirtumai, nepakankamai išvystyta įkrovimo infrastruktūra ir lėtai auganti pasiūla vidutiniame segmente.
„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.
