Siūlomas spūsčių mokestis didmiesčiuose
Vilniaus gatvėse nuolat susidarančios spūstys kelia vis didesnį galvosūkį. Sprendžiant šią problemą, Susisiekimo ministerijai pateiktas siūlymas įvesti vadinamąjį spūsčių mokestį. Tokia praktika jau taikoma kai kuriuose Europos miestuose, tačiau Lietuvoje idėja sulaukė nemažai kritikos.
Europos direktyvos nuostatos
Pagal Europos Sąjungos direktyvas, toks mokestis pagrindiniuose keliuose galėtų siekti iki 61 euro cento už kilometrą. Savivaldybių asociacijos prezidentas Audrius Klišonis pabrėžė, kad ši idėja kilo iš europinės praktikos, tačiau ar ji tinkama Lietuvai – klausimas atviras.
„Galbūt žmogus nuspręstų kelionę atidėti ar rinktis kitą laiką, bet tai ne visiems priimtina“, – sakė jis.
Gyventojų reakcija
Ne visi vairuotojai tiki, kad papildomi mokesčiai pakeistų įpročius. Viena pašnekovė akcentavo, jog daugelis gyvena užmiestyje, o dirba centre, todėl automobilis yra būtinybė. „Tai nėra tik vairuotojo kaltė. Darbo grafikai verčia naudotis automobiliu“, – sakė ji.
Ministro pozicija
Laikinasis susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis kategoriškai nepritarė tokiam siūlymui. Anot jo, spūsčių problemą reikia spręsti investuojant į viešąjį transportą ir infrastruktūrą. „Vien apkrauti mokesčiais žmones už stovėjimą spūstyse, kurios kyla ne dėl jų kaltės, yra neteisinga“, – pabrėžė jis.
Ekspertų nuomonės
VILNIUS TECH profesorius Vidas Žuraulis taip pat skeptiškai vertina idėją. Jo nuomone, apmokestinimas neatneštų realios naudos. „Reikia rimtų projektų – tramvajaus, metro. Tik tokie sprendimai ilgainiui mažina spūstis“, – aiškino jis.
Pasak profesoriaus, finansiniai įrankiai, tokie kaip brangstantis parkavimas ar viešasis transportas, ne visuomet pasiekia norimą rezultatą.
Vilniaus planai
Sostinės savivaldybės atstovas Arūnas Visockas informavo, kad Vilnius investuoja į eismo valdymo modernizaciją. Kitąmet planuojama atnaujinti 25 sankryžas, o tai, tikimasi, pagreitins eismo srautus 15 procentų. Miestas taip pat plečia A juostas, dviračių takus bei viešojo transporto parką.
Ar spūsčių mokestis reikalingas Lietuvai?
Ekspertai vieningai sutaria, kad tokia priemonė gali būti naudinga tik išvysčius alternatyvas. Kol infrastruktūra nėra pritaikyta didesniems srautams ir patogiam judėjimui be automobilio, spūsčių mokestis galėtų tapti tik papildoma finansine našta.
DUK
Ar Lietuvoje jau nuspręsta įvesti spūsčių mokestį?
Ne, šiuo metu tai tik pasiūlymas, kurį svarsto Susisiekimo ministerija.
Kiek galėtų kainuoti toks mokestis?
Pagal ES direktyvą – iki 61 euro cento už kilometrą pagrindiniuose keliuose.
Ar mokestis tikrai sumažintų spūstis?
Ekspertai abejoja. Jie teigia, kad reikia investuoti į tramvajų, metro ar viešąjį transportą.
Kokias alternatyvas siūlo Vilniaus savivaldybė?
Mieste modernizuojamos sankryžos, plečiamos A juostos, kuriami nauji dviračių takai.
Ar tokia praktika taikoma Europoje?
Taip, kai kurie Europos miestai jau įvedė spūsčių mokestį.