Komentaro autorė Sigita Strockytė-Varnė, SEB banko asmeninių finansų ekspertė
Jau netrukus prasidės intensyviausias išpardavimų laikotarpis – nuo Vienišių dienos iki Juodojo penktadienio ir Kibernetinio pirmadienio. Šiuo laikotarpiu pirkėjų aktyvumas kasmet auga: vien per 2024 m. Vienišių dienos išpardavimą SEB banko klientai atliko 16 proc. daugiau užsakymų internetu nei metais anksčiau. Dalis gyventojų išpardavimus išnaudoja šventiniam apsipirkimui, tačiau rizika išleisti daugiau, nei planuota, šiuo laikotarpiu išlieka itin didelė.
Pirkėjų dėmesys nuolaidoms kasmet auga
Artėjant švenčių sezonui, pirkėjų akiratyje vis dažniau atsiduria ne dovanų idėjos, o nuolaidų kalendorius. Jau lapkritį pirkėjus vilios Vienišių dienos, Juodojo penktadienio, Kibernetinio pirmadienio ir didžiųjų Lietuvos prekybos centrų organizuojami specialūs išpardavimų savaitgaliai. Prekybininkai pasitelkia įvairias rinkodaros priemones, siekdami paskatinti pirkimus, todėl gyventojams tampa vis sunkiau atsispirti pagundoms įsigyti daugiau nei iš tiesų reikia.
Skaičiuojama, kad didžiosiose pasaulio rinkose išpardavimų dienomis internetu per parą parduodama kelis kartus daugiau prekių nei per visą spalio mėnesį. Vien SEB banko klientai Vienišių dienos metu pernai atliko 16 proc. daugiau užsakymų internetu nei 2023-iaisiais. Tokios apimtys didina riziką pirkėjams prarasti racionalumą – sunku atskirti, kurie pasiūlymai iš tiesų naudingi, jei išpardavimui nebuvo pasirengta iš anksto.
Kai kurie išpardavimuose apsiperka šventėms
Dalis pirkėjų išpardavimus išnaudoja šventiniam apsipirkimui. Šiemet Jungtinėse Amerikos Valstijose atliktas tyrimas parodė, kad 21 proc. amerikiečių Kalėdoms apsiperka Juodojo penktadienio metu. Ypač jaunuoliai, Z kartos atstovai, buvo linkę išpardavimus išnaudoti biudžetui optimizuoti – iš anksto numatyti, kokias dovanas pirks artimiesiems ir išpardavimų metu ieškoti geresnių jų kainų.
Tuo metu Lietuvoje išpardavimus šventiniam apsipirkimui pernai naudojo apie 13 proc. gyventojų, rodė 2024 m. SEB banko užsakymu atliktas tyrimas. Šiuo atžvilgiu ir mūsų šalyje aktyvesni buvo jaunuoliai – išpardavimuose šventėms ruošėsi apie 25 proc. 18-29 m. amžiaus gyventojų.
Ankstyvas planavimas – geriausia apsauga nuo spontaniškų pirkinių
Tam, kad išpardavimų metu pavyktų neišleisti daugiau pinigų nei planuota, jiems reikia ruoštis iš anksto. Jei dar iki išpardavimų pradžios sudarysite konkretų reikiamų prekių sąrašą ir jo laikysitės – akcijų metu geriau kontroliuosite, kurie poreikiai išties būtini, o kurie – tik impulsyvios pagundos.
Verta išmokti galvoti apie prekių kainą, o ne jų nuolaidą. Psichologiškai tai nėra taip jau lengva, nes esame pripratę prie nuolaidų ekonomikos – dažniau pastebime ne galutines kainas, o lyginame prekėms taikomos nuolaidos dydį. Nusiteikite išpardavimų metu elgtis tikslingai – įsigyti konkrečias prekes, kurias išsirinkote, tose parduotuvėse, kurias sekate, už tokį kainos rėžį, kokį nutarsite esant tinkamą jūsų finansinei situacijai. 
Sudarę savo biudžetą ir pasirinkę konkrečias prekes, kurias planuojate įsigyti, palyginkite jų kainas skirtingose prekybos vietose. Geriausia, jei dar iki išpardavimų pasižymėsite, kiek šiuo metu kainuoja jums reikalingos prekės. Palyginkite jų galutinę kainą, o ne nuolaidą, taip pat nepamirškite į bendrą kainą įtraukti ir prekių siuntimo, kitų papildomų kaštų, jeigu jie taikomi.
Išpardavimus organizuoja ir finansiniai sukčiai
Planuodami, kaip šiemet elgsitės išpardavimų metu, būtinai apgalvokite ir saugumą elektroninėje erdvėje. Nuolaidų maratonus intensyviai išnaudoja finansiniai sukčiai – jie kuria netikras elektronines parduotuves, patys reklamuoja netikrus prekių skelbimus socialiniuose tinkluose.
Geriausia iš anksto numatyti, kokiose prekybos vietose planuojate apsipirkti. Jei tai elektroninės parduotuvės, pasidomėkite, kiek laiko jos veikia, ar galite internete rasti išsamią įmonės informaciją ir rekvizitus, ar randate šioje parduotuvėje jau apsipirkusių gyventojų atsiliepimų. Naudokitės tik tų elektroninių parduotuvių paslaugomis, kurias puikiai pažįstate patys ar žinote, kad jose jau sėkmingai apsipirko jūsų artimieji.
Išpardavimų metu taip pat būkite kritiški ir el. paštu, trumposiomis SMS žinutėmis ar soc. tinklais gaunamai informacijai. Nusikaltėliai vis dažniau atakoms pasitelkia dirbtinį intelektą ir gali siųsti melagingas žinutes ar istorijas, susisiekti skambučiu. Prisiminkite, kad niekam negalima suteikti informacijos apie savo banko sąskaitą ar prisijungimą prie interneto banko. Jokiu būdu netvirtinkite mokėjimų, kurių patikimumu nesate tikri.
„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.
 
		
 
									 
					