Pacientų pavėžėjimo paslauga Lietuvoje perkopė 50 tūkst. naudojimų ribą. Kas gali ja pasinaudoti?
Šių metų gegužę buvo užregistruotas jubiliejinis, 50 000-asis pacientų pavėžėjimas, kurį koordinuoja Greitosios medicinos pagalbos tarnybos Karštoji linija 1808. Nacionaliniu mastu startavusi 2023 metų liepą, ši paslauga sparčiai populiarėja tiek tarp gyventojų, tiek tarp sveikatos priežiūros specialistų, kurie vis dažniau registruojasi ir naudojasi galimybe nemokamai pasiekti gydymo įstaigas ar grįžti į namus. Pasak Greitosios medicinos pagalbos tarnybos, ši iniciatyva buvo įdiegta siekiant spręsti pacientų sveikatos, socialines ir susisiekimo problemas.
Ona iš Radviliškio, kuri pasinaudojo jubiliejiniu pervežimu, teigia, jog šia paslauga naudojasi jau ne pirmą kartą, o apie ją sužinojo iš artimųjų, susidūrus su sveikatos problemomis.
„Esu silpnaregė ir nevairuoju, o mano artimieji gyvena kituose miestuose. Todėl neturėjau jokios kitos galimybės nuvykti į gydymo įstaigą, tik užsisakyti pavėžėjimą. Jau kelis kartus tai dariau: iš Šiaulių ligoninės vykdavau į Varėną, iš namų – į Kauno klinikas. Visada likdavau labai patenkinta. Mano nuomone, tai puiki, ilgai laukta ir labai reikalinga paslauga, ypač vyresnio amžiaus žmonėms, kurie neturi artimųjų“, – pasakojo moteris.
Rasos Atkočiūnienės, Greitosios medicinos pagalbos tarnybos Karštosios linijos 1808 vadovės, teigimu, kiekvieną mėnesį fiksuojami nauji pavėžėjimų rekordai, o tai rodo, kad pacientai atrado šią paslaugą ir vertina ją itin palankiai.
„Aktyvus Karštosios linijos darbas šviečiant visuomenę ir gydymo įstaigas apie paslaugos svarbą ir užsakymo galimybes duoda akivaizdžių rezultatų – beveik kiekvieną mėnesį registruojame naujus rekordus. Nuo pat paslaugos starto jos populiarumas augo eksponentiškai. Nepaisant tokios spartos, mums pavyko išlaikyti aukštą kokybę – net 99,6 proc. apklaustų pacientų paslaugą įvertino aukščiausiu balu“, – pažymėjo R. Atkočiūnienė.
Praėjusių metų liepą, paslaugos starto mėnesį, būdavo pervežama po kelis tūkstančius pacientų, o 2024–2025 m. sandūroje mėnesinis pavėžėjimų skaičius pasiekė penkis tūkstančius. Remiantis gaunamais užsakymais, Karštoji linija prognozuoja, kad šių metų gegužę paslauga pasinaudos apie 7000 pacientų ir jų artimųjų.
Ši paslauga finansuojama iš valstybės biudžeto, o šiemet jai skirta 8,7 mln. eurų.
Dažniausiai vyksta pas specialistus konsultacijų
Pacientų pavėžėjimo paslauga teikiama kelionėms į ir iš gydymo įstaigų bei namų. Ji skirstoma į dvi kategorijas: nespecializuotą ir specializuotą. Specializuoto pavėžėjimo metu dalyvauja medicinos specialistas, o tai reiškia, kad pervežimas atliekamas greitosios medicinos pagalbos automobiliu, kuriame stebima paciento būklė. Nespecializuoto pavėžėjimo atveju medicinos darbuotojas paciento nelydi, o didžioji dalis šių paslaugų perkama iš privačių tiekėjų.
Populiariausia priežastis, dėl kurios pacientai naudojasi šia paslauga – nuvykimas į gydymo įstaigas gauti specializuotų ambulatorinių paslaugų. Taip pat pacientai aktyviai naudojasi galimybe grįžti iš gydymo įstaigos, vyksta į chemoterapijos procedūras. Šiek tiek mažiau populiarūs yra parvykimai iš skubios pagalbos skyriaus, ambulatorinės reabilitacijos ir sveikatos dienos paslaugų.
Karštosios linijos 1808 vadovė Rasa Atkočiūnienė atkreipia dėmesį, kad transporto užimtumas turi įtakos pervežimų vykdymui, tačiau kai kurios priežastys yra prioritetinės, atsižvelgiant į tai, kad pacientai negali laukti. Visų pirma, tai transplantacijos – visi šie užsakymai iki šiol buvo įvykdyti.
Specializuoti pervežimai, reikalaujantys medicininės pagalbos, sudaro nedidelę dalį visų pervežimų ir yra vykdomi greitosios medicinos pagalbos ekipažų.
Kam skirta pavėžėjimo paslauga?
Ši paslauga padeda spręsti medicinines, socialines ir susisiekimo problemas. Ji skirta gyventojams, kuriems:
* nustatytas 55 proc. ar mažesnis darbingumo lygis ir kurie turi teisę į kompensuojamųjų vaistų priemokas dėl mažų pajamų;
* nustatytas neįgalumo lygis ir kurie turi teisę į kompensuojamųjų vaistų priemokas dėl mažų pajamų;
* yra 75 metų ir vyresni asmenys, turintys teisę į kompensuojamųjų vaistų priemokas dėl mažų pajamų;
* asmenims, kuriems pavėžėjimo paslauga reikalinga dėl sveikatos būklės.
Kaip užsisakyti paslaugą
Norint užsisakyti pavėžėjimo paslaugą, reikia skambinti į Karštąją liniją trumpuoju numeriu 1808. Daugiau informacijos rasite interneto svetainėje.
Linijos operatorius, patikrinęs, ar pacientas turi teisę į paslaugą, paskiria jo poreikius atitinkančią transporto priemonę ir suderina laiką. Ši paslauga yra planinė, todėl rekomenduojama ją užsakyti ne anksčiau kaip prieš mėnesį ir ne vėliau kaip prieš dvi darbo dienas. Svarbu atsižvelgti į tai, kad galimybes vykdyti paslaugą lemia tuo metu turimas laisvas transportas.
Paslaugą gali užsakyti ne tik pats pacientas, bet ir jį lydintis asmuo, socialinis darbuotojas, šeimos narys, sveikatos priežiūros specialistas ar kitas asmuo. Kartu su pacientu gali vykti lydintis asmuo arba šuo vedlys.
Pacientų pavėžėjimo paslauga buvo testuojama 20 šalies savivaldybių nuo 2023 m. rugpjūčio 1 d., o nuo 2024 m. liepos 1 d. pradėta teikti nacionaliniu mastu. Jos administravimą perėmė Greitosios medicinos pagalbos tarnyba, o įgyvendina Tarnyboje veikianti Karštoji linija 1808.
Nacionalinė GMP tarnyba buvo įkurta 2023 m. liepos 1 d. sujungus 16 GMP stočių, 30 pirminės sveikatos priežiūros centrų padalinių ir 2 privačias GMP įstaigas, kurios anksčiau veikė savarankiškai.