Lietuvos vartotojų instituto ir Bulgarijos nacionalinės vartotojų asociacijos „aktyvūs vartotojai“ atliktas tyrimas parodė, kad vartotojai retai kreipiasi į teismus, norėdami susigrąžinti pinigus, sumokėtus už prastos kokybės produktą ar užsienyje įsigytą produktą ar paslaugą, arba už nepristatytą produktą, kurį jie užsakė ir sumokėjo internetu. Daugelis vartotojų mano, kad problemos, su kuriomis susiduria ieškant teisminės žalos atlyginimo savo valstybėje, kelis kartus padidės, jei jiems reiktų ieškoti teisingumo užsienyje. Žinių trūkumas, nepakankamas pasitikėjimas procedūromis, kalbų kliūtimi ir procedūrų kaina buvo viena iš svarbiausių kliūčių.
Tyrimas, kurio tikslas – išanalizuoti procedūrų, nustatytų dviem teisiniais veiksmais: Europos mokėjimo tvarka ir Europos mažų pretenzijų procedūra, Lietuvoje ir Bulgarijoje, ir nustatant, kad tiriant antrinius duomenis, galimas kliūtis, leidžiančias veiksmingai naudoti tokias procedūras.
Galimybės įgyvendinti savo teises supaprastintoje procedūroje
Tyrimas parodė, kad Europos mokėjimo įsakymas ir Europos mažų pretenzijų procedūra suteikia galimybę vartotojams lengviau, greičiau ir pigiau išspręsti savo piniginius ginčus su prekybininkais kitose ES valstybėse narėse. Pagrindinis abiejų procedūrų pranašumas vartotojams yra tas, kad advokato įsitraukimas nereikalauja; Vartotojai gali naudoti standartizuotas formas ir tiesiogiai kreiptis į Nacionalinį teismą ar prekybininko valstybės teismą dėl sprendimo tarpvalstybiniame ginče. Teismo priimti sprendimai gali būti nedelsiant pateikti vykdymui antstoliui ar bet kuriam kitam lygiaverčiam pareigūnui visos Europos Sąjungos (išskyrus Daniją) teritoriją.
Apie kliūtis, su kuriomis susiduria vartotojai
Nepriklausomai nuo aukščiau nurodytų šių procedūrų pranašumų, yra tam tikrų apribojimų, pavyzdžiui: vartotojas gali naudoti Europos užsakymą mokėjimo procedūrai tik tada, kai jo/jos pinigų reikalavimas yra aiškus, o kita šalis (pardavėjas ar paslaugų teikėjas) jo neginčijama, o Europos mažų ieškinių procedūra riboja 2 000 EUR reikalavimo sumą, nesuteikiami palūkanos, išlaidos. Tokie reikalavimai riboja vartotojus, susijusius su teismais tarpvalstybiniuose ginčuose pagal supaprastintą procedūrą.
Nors vartotojų ginčų tvarkymo su prekybininkais, įsteigtomis kitose ES valstybėse narėse, tvarkymo procedūros yra standartizuotos, remiantis Lietuvos ir Bulgarijos praktika atskleidė tyrimus, kad vis dar yra tam tikrų procedūrinių skirtumų, tokių kaip ribų, kompetentingų teismų ir kt.
Apie tyrimą
Tyrimai yra viena iš projekto „Lietuvos vartotojų instituto ir Bulgarijos nacionalinės vartotojų asociacijos„ aktyvių vartotojų “vykdomo projekto„ Sąmoningumo apie teisingumą prieigą prie teisingumo “veiklos. Projektas finansuojamas pagal 2007–2013 m. Konkrečią Europos Komisijos „Civilinį teisingumą“, Lietuvos vartotojų institutą, Bulgarijos nacionalinę vartotojų asociaciją „aktyvūs vartotojai“.
Daugiau informacijos apie projektą ir tyrimus galima rasti projekto svetainėje http://www.vartottojai.lt/en/civil-justice.
Susisiekite su asmeniu:
Zita Čeponytė
Prezidentas
Lietuvos vartotojų institutas
Tel.: +370 5 2310711
Jei šiame pranešime spaudai turite klausimų dėl informacijos, susisiekite su šioje laidoje išvardytoje įmonėje. BNS atsisako bet kokio turinio, esančio šiame pranešime spaudai.