Šį savaitgalį Jungtinėje Karalystėje prasideda 48-asis Huddersfieldo šiuolaikinės muzikos festivalis, kuriame – ketvirtus metus trunkančio ypatingo Lietuvos muzikos scenos prisistatymo programa su svarbiais sugrįžimais ir ilgai lauktais debiutais.
Mažiausiai iki 2027 m. truksiančią partnerystę su tarptautine profesionalų tinklaveikos platforma tapusiu festivaliu, sutrumpintai vadinamu „hcmf//“, įgyvendina Lietuvos kultūros institutas (LKI), kultūros atašė Jungtinėje Karalystėje Ūla Tornau ir Lietuvos muzikos informacijos centras.
Pasak LKI direktorės Julijos Reklaitės, šių metų programa festivalyje liudija, kad partnerystė iš tiesų gilėja: „Tęsdami bendradarbiavimą su šiuo išskirtiniu renginiu, siekėme, kad jis atneštų daugiau Lietuvos šiuolaikinės muzikos kūrėjų ir atlikėjų matomumo tarptautinėje meno arenoje, kad įgalintume daugiau koprodukcijų, viršijančių vieno festivalio ar regiono ribas. Džiaugiamės matydami, kad šie tikslai įgyvendinami“, – teigia LKI vadovė.
Lietuvos muzikos informacijos centro direktorė Radvilė Buivydienė pastebi, kad ketvirtais šios partnerystės metais jau įprasta matyti, kad Lietuvos pristatyme kartu žengia solidūs ir nacionalinėmis premijomis įvertinti kompozitoriai bei eksperimentinės, improvizacinės muzikos ir garso meno atstovai. „Taip pat džiugu stebėti vis stiprėjančius ryšius tarp skirtingų šalių atstovų, kuomet Lietuvos kompozitoriai turi galimybę bendradarbiauti su vienais ryškiausių pasaulio šiuolaikinės muzikos atlikėjų, o Baltijos ir Šiaurės šalių kūrėjai vis dažniau pristato vieningas regiono muzikos programas“, – teigia R. Buivydienė.
Lietuviška programa festivalyje
Lapkričio 21 dieną festivalį atidarys į „hcmf//“ sugrįžtanti kompozitoriaus Ryčio Mažulio muzika – britų „Explore Ensemble“ atliks prieš 25 metus parašyto kūrinio „Canon Mensurabilis“ naują versiją. Pasak kompozitoriaus, šis sudėtingos konstrukcijos kūrinys skamba paprastai ir skaidriai, tad klausytojai nustemba ir kartais pasigenda tipinio mažuliško kanono, kuriame gausu sudėtingų struktūrinių procesų.
Į festivalį sugrįžta ir Niujorke gyvenančios kompozitorės Žibuoklės Martinaitytės kūryba – šį savaitgalį nuskambės net dvi britiškosios premjeros. Lapkričio 22 dieną Baltijos ir Šiaurės šalių repertuarą plačiai propaguojantis vokalinis ansamblis „The Carice Singers“ atliks 2022 metais parašyto kūrinį „Aletheia“, kurį inspiravo Ukrainoje prasidėjęs karas. Autorė teigia, kad „vienintelis instrumentas, kurį žmonės turi net griūties, karo akivaizdoje, yra jų balsas.“
Lapkričio 23 dieną Huddersfieldo rotušėje „London Sinfonietta“ atliks Ž. Martinaitytės 2020 metais parašytą nostalgišką kūrinį „Solastalgia“.
Festivalyje dar sykį skambės ir publikos itin laukiamos kompozitorės Justės Janulytės muzika – dar vienoje Baltijos ir Šiaurės šalių kūrinių programoje lapkričio 28 dieną jos kūrinį „Endings for Saxophone Quartet“ atliks suomių ansamblis „Saxtronauts“. Šiam opusui pristatyti kompozitorė pasitelkė ir vaizdingą prancūzų kompozitoriaus François-Bernard Mâche citatą: „Abstrakcija, be abejo, yra veikiau muzikos pabaiga nei pradžia“.
Vienu drąsiausių ir nuožmiausių JAV naujosios muzikos ansambliu pristatomas „The Mivos Quartet“ lapkričio 22 dieną festivalyje atliks ypač ilgai lauktą kompozitorės Ramintos Šerkšnytės britiškąją kūrinio „Rytų elegija“ premjerą. Prieš daugiau nei 20 metų parašytame ir to paties pavadinimo Aleksandro Sokurovo filmo inspiruotame kūrinyje gausu gamtos garsų poetiškumo – vandens virpėjimo, vėjo šnaresio, lapų šiurenimo, o klausytojai gali pasinerti į meditatyvią šviesos kontempliacijos būseną.
Šių metų festivalyje tradiciškai bus pristatoma ir lietuviškos eksperimentinės, improvizacinės muzikos bei garso meno programa. Lapkričio 24 dieną savo albumą „Queen of the Night „hcmf//“ gyvai atliks trijų kompozitorių ir atlikėjų grupė „Edgy Palates“, kurią sudaro Jūra Elena Šedytė, Ieva Parnarauskaitė ir Dainora Aleksaitė. Šiame albume jos iš naujo įsivaizduoja gerai žinomus klasikinius vokalinius ir instrumentinius kūrinius – W. A. Mozarto „Nakties karalienę“, G. Bizet „Habanerą“, F. Schuberto „Die Forelle“ – per ryškią šiuolaikinę prizmę, transformuojant šiuos kūrinius pasitelkiant šiuolaikinius ritmus, tembrus ir vokalines technikas, pasiskolintus iš kitų žanrų.
Edinburge gimęs ir prieš daugiau nei aštuonerius metus vilniečiu tapęs garso menininkas, įvairių eksperimentinės muzikos renginių organizatorius bei festivalio „Jauna muzika“ meno vadovas Sholto Dobie lapkričio 25 dieną festivalyje atliks savo kūrinį „cascades“. Jame naudodamas koncertinas, savo paties sukonstruotą vargoninį instrumentą bei balsą jis kurs įvairius tylius, pasikartojančius ir ilgai išlaikomus garsus, į kūrinio atlikimą įtraukdamas publiką bei pačią erdvę, jos rezonansus ir virpesius.
Projektą finansuoja Lietuvos kultūros institutas, LR kultūros ministerija, Lietuvos kultūros taryba ir LR ambasada Jungtinėje Karalystėje.
Pranešimą paskelbė: Vlada Kalpokaitė-Kručkauskienė, Lietuvos kultūros institutas
„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.
