## Lietuva žengia į skaitmeninę erą: vairuotojo pažymėjimai išmaniuosiuose telefonuose
Lietuva ruošiasi reikšmingam žingsniui – vairuotojo pažymėjimų perkėlimui į skaitmeninę erdvę. Šis pokytis taps realybe po to, kai Europos Parlamento Transporto komitetas (TRAN) pritarė atnaujintoms Europos Sąjungos (ES) vairuotojo pažymėjimų taisyklėms. Naujosios taisyklės numato galimybę turėti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą, kuris būtų integruotas į ES mastu veikiančią skaitmeninę piniginę.
Preliminarus susitarimas numato, kad skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas galės būti naudojamas išmaniajame telefone ir taps pagrindine dokumento forma visoje Europos Sąjungoje. Tačiau, atsižvelgiant į vairuotojų poreikius, išliks galimybė turėti ir fizinę vairuotojo pažymėjimo kortelę.
Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) patvirtino, kad Lietuva jau pradėjo pasirengimo darbus, siekdama įgyvendinti vairuotojų pažymėjimų skaitmeninimą. Ministerija tikisi, kad šalies vairuotojai entuziastingai priims šią naujovę.
„Planuojame sudaryti galimybę piliečiams išduoti skaitmeninius vairuotojo pažymėjimus per skaitmeninę tapatybės dėklę. Šiuo metu Lietuvos institucijos dalyvauja įvairiose iniciatyvose. Lietuvos atstovai aktyviai dalyvauja Europos Komisijos darbo grupėse, kuriose aptariami eIDAS 2.0 reglamento įgyvendinimo aktai ir technologijos, kurios nulems tikslias infrastruktūros specifikacijas. Esame įsitikinę, kad Lietuvos piliečiai palankiai įvertins ir aktyviai naudosis šia naujove“, – teigia EIMIN atstovai.
Ministerija teigia, kad ankstesnių skaitmenizacijos projektų sėkmė leidžia daryti prielaidą, jog ir vairuotojai teigiamai priims skaitmeninius pažymėjimus.
„Didelė dalis kasdienių paslaugų Lietuvoje jau yra prieinamos skaitmeniniu būdu, ir Lietuvos piliečiai jomis aktyviai naudojasi. Europos skaitmeninė tapatybės dėklė leis patogiai ir saugiai pateikti savo dokumentus tiek Lietuvoje, tiek visoje ES“, – pabrėžia EIMIN atstovai.
Nors projektas reikalauja laiko ir investicijų, ministerija tikisi, kad ilgalaikėje perspektyvoje jis atsipirks.
„Dokumentų skaitmeninimas žymiai sumažins administracinę naštą ir padės sutaupyti lėšų tiek šalies viduje, tiek vykdant tarptautinius sandorius. Tai yra svarbus žingsnis link kasdienių operacijų skaitmenizavimo“, – įsitikinę ministerijos specialistai.
## Veiksmingumas priklauso nuo įgyvendinimo
Lietuvos vežėjų asociacijos LINAVA prezidentas Erlandas Mikėnas teigiamai vertina bet kokias iniciatyvas, palengvinančias vairuotojų darbą. Jis mano, kad skaitmeninimas gali atnešti realią naudą pervežimų sektoriui, tačiau pabrėžia praktinio pritaikymo svarbą.
„Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas galėtų supaprastinti tarptautinius pervežimus vykdantiems vilkikų vairuotojams darbą, sumažinant patikras pasienyje ir fizinių dokumentų poreikį“, – teigia E. Mikėnas.
„Tačiau būtina užtikrinti, kad sistema būtų suderinta visose ES šalyse, veiktų patikimai ir nekeltų papildomos administracinės naštos. Taip pat svarbu išspręsti techninės prieigos klausimus – ne visi vairuotojai turi išmaniuosius telefonus ar stabilų interneto ryšį kelyje“, – pridūrė jis.
## Kitų šalių patirtis
Airija taip pat ruošiasi naujam etapui ir planuoja įdiegti galimybę turėti vairuotojo pažymėjimą telefone dar šiais metais. Tačiau, kaip pastebi „The Journal Investigates“ žurnalistė Maria Delaney, projektas susidūrė su sunkumais ir vėluoja.
„Perkėlimas turėjo būti baigtas iki 2024 m. pabaigos, tačiau bandomojo projekto metu paaiškėjo, kad žmonėms, turintiems specialiųjų poreikių, kyla tam tikrų iššūkių“, – teigia žurnalistė.
Airijos Viešųjų išlaidų departamento duomenimis, šiuo metu bendradarbiaujama su partneriais Europoje, siekiant užtikrinti kuriamos aplikacijos saugumą. Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas Airijoje veiks kartu su „Gyvenimo įvykių portalu“ – vieno langelio principu veikiančia sistema viešosioms paslaugoms, susijusioms su įvairiais gyvenimo įvykiais.
Ispanija ir Austrija jau yra pasiekusios didesnę pažangą vairuotojų pažymėjimų skaitmeninimo srityje.
Ispanijos Eismo generalinė direkcija (DGT) dar 2020 m. pristatė programėlę miDGT, leidžiančią piliečiams turėti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą telefone. Programėlė taip pat suteikia galimybę matyti taškų likutį, transporto priemonių duomenis, baudas ir kitą svarbią informaciją.
Šios programėlės atsiradimą paspartino COVID-19 pandemija, siekiant sumažinti kontaktų skaičių paslaugas teikiančiose institucijose. Šis skaitmeninis pažymėjimas Ispanijoje turi visišką teisinę galią.
Tačiau, kadangi šis skaitmeninis pažymėjimas dar neatitinka būsimojo Europos skaitmeninio formato reikalavimų, Ispanija ruošiasi pritaikyti savo sistemą prie bendrų ES standartų. Šalyje daugiausia diskutuojama apie sąveiką, duomenų apsaugą, skaitmeninio pažymėjimo veikimą be interneto ryšio ir galimybę pasirinkti fizinį pažymėjimą.
Austrijoje skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo kūrimas vyksta nuo 2019 m., o nuo 2022 m. spalio mėnesio jį jau galima turėti išmaniajame telefone.
Tam būtina įdiegti „ID Austria“ – skaitmeninės tapatybės autentifikavimo priemonę ir dvi programėles: „Digitales Amt“ bei „eAusweise“. Per pastarąją ilgainiui bus galima turėti visus asmens dokumentus skaitmeniniu formatu. Šiuo metu skaitmeninis pažymėjimas, kaip ir Ispanijoje, galioja tik Austrijos ribose.
Pasak „Der Standard“ žurnalistų, kuriant skaitmeninį pažymėjimą, kilo klausimų dėl telefono vagystės atvejo ir svarstymai, kaip policija galės atimti skaitmeninį pažymėjimą įvykus pažeidimui. Tačiau šios problemos buvo išspręstos įdiegus papildomą funkcionalumą su galimybe pažymėti vairuotojo pažymėjimą negaliojančiu.
2024 m. vasarį Austrijoje taip pat įvestas skaitmeninis automobilio registracijos pažymėjimas, todėl eismo patikros metu pakanka turėti tik telefoną.
ELTA primena, kad Europos Parlamentas jau yra pritaręs skaitmeninės tapatybės piniginei, kuri veiks visoje ES ir leis gyventojams saugiai prisijungti prie viešųjų paslaugų internete, gauti dokumentus ar pasirašyti juos elektroniniu parašu.
Į šią piniginę numatyta integruoti ir naujuosius vairuotojų pažymėjimus.
Šios piniginės naudojimas bus savanoriškas ir nemokamas, o duomenų apsauga bus užtikrinta. Europos Parlamento nariai teigia, kad tai yra žingsnis į saugesnę ir patogesnę skaitmeninę erdvę be privačių tarpininkų.