Prasta kelių būklė Lietuvoje kelia ne tik nepatogumų vairuotojams, bet ir atspindi gilesnes visuomenės problemas. Naujausias tyrimas atskleidė, kad beveik pusė šalies gyventojų jaučia regioninę atskirtį dėl susisiekimo infrastruktūros trūkumų. Net 61 proc. lietuvių mano, kad šalies saugumas priklauso nuo kelių kokybės, o didžiausia kliūtis gerinant infrastruktūrą yra nepakankamas finansavimas, teigia Susisiekimo ministerija.
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis teigia, kad tyrimo rezultatai rodo neigiamą gyventojų požiūrį į kelių būklę, kuri siejama su regionine atskirtimi. Prastas susisiekimas su didmiesčiais riboja galimybes dirbti, mokytis ar naudotis svarbiais paslaugomis. Ministras pabrėžia, kad geri keliai yra būtini ne tik patogiam keliavimui, bet ir žmonių gyvenimo kokybei, regionų ekonomikai bei šalies saugumui.
Net 45 proc. apklaustųjų mano, kad kelių būklė lemia regioninę atskirtį ir daro didelę įtaką ekonominei plėtrai savivaldybėse. Mykolo Romerio universiteto Viešojo administravimo instituto direktorius prof. dr. Andrius Stasiukynas, analizuojantis regioninės atskirties priežastis, pritaria, kad keliai turi didelę įtaką gyvenimo kokybei.
Profesorius A. Stasiukynas teigia, kad toliau nuo regionų centrų įsikūrę gyventojai tampa įkaitais, nes dėl prastos kelių būklės jiems sunkiau pasiekti viešąsias paslaugas, o talentingiems vaikams – būrelius ar mokyklas. Ligoniams sunkiau patekti į gydymo įstaigas, todėl krenta gyvenimo kokybė ir didėja socialinė atskirtis.
Apklausos duomenimis, 38 proc. gyventojų blogai vertina kelių infrastruktūrą savo savivaldybėje. Dar blogiau vertinama tiltų būklė valstybinės reikšmės keliuose – 44 proc. apklaustųjų ją įvertino neigiamai.
Pagrindinėmis kliūtimis tobulinant valstybinės reikšmės kelių infrastruktūrą respondentai nurodė finansavimo trūkumą ir tvaraus finansinio modelio nebuvimą (po 32 proc.).
Ministras E. Sabutis teigia, kad būtina skirti daugiau dėmesio ir lėšų keliams, ypač jungiant atokesnius regionus, siekiant mažinti regioninę atskirtį ir kurti stipresnę, saugesnę bei labiau sujungtą Lietuvą.
Nuo kitų metų Lietuvoje turėtų pradėti veikti Valstybinis kelių fondas, skirtas spręsti nepakankamo finansavimo problemą ir gerinti sparčiai blogėjančią kelių, tiltų bei viadukų būklę. Fondo lėšos padės mažinti kelių degradaciją ir užtikrins susisiekimo infrastruktūros saugą. Planuojama, kad kitąmet finansavimas keliams, įskaitant fondo lėšas, sieks beveik 1 milijardą eurų.
„Spinter tyrimai“ Susisiekimo ministerijos užsakymu atliko apklausą šių metų kovo 18–28 dienomis, apklausdami daugiau nei 1000 Lietuvos gyventojų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.