Baltarusijos trąšų gamintoja „Belaruskalij“ pateikė ieškinį Lietuvai tarptautiniam arbitražui dar 2023 metų gruodžio 2 dieną. Šiuo metu įmonė reikalauja beveik 12 milijardų eurų (11,82 mlrd. eurų) kompensacijos už patirtus nuostolius dėl sustabdyto trąšų tranzito per Lietuvos teritoriją.
Nuolatinio arbitražo teismo (PCA) pranešime spaudai teigiama, kad „Belaruskalij“ ieškinyje reikalauja iš Lietuvos Respublikos išieškoti 12 090 167 971 JAV dolerių žalą, skaičiuojant 2024 metų lapkričio 27 dienos kursu.
„Belaruskalij“ inicijavo investicinį arbitražą prieš Lietuvą 2023 metų spalį, reaguodama į Vyriausybės sprendimą 2022 metų sausį pripažinti negaliojančia „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį dėl krovinių gabenimo. Dėl šio sprendimo nuo 2022 metų vasario 1 dienos kalio trąšų tranzitas per Lietuvą buvo nutrauktas.
Baltarusijos įmonė tvirtina, kad sutartis buvo nutraukta neteisėtai ir galimai pažeidžiant 1999 metais pasirašytą dvišalį Lietuvos ir Baltarusijos susitarimą dėl investicijų skatinimo ir apsaugos. Dėl šios priežasties reikalaujama atlyginti padarytą žalą.
Susisiekimo ministerija, reaguodama į „Belaruskalij“ ieškinį, praėjusių metų gruodžio pradžioje pareiškė nesutinkanti su visais pateiktais kaltinimais ir teigė, kad savo argumentus pateiks arbitražui.
Ministerijos teigimu, vien ieškinio pareiškimas savaime nereiškia pretenzijų pagrįstumo. Lietuva yra įsitikinusi savo sprendimų teisėtumu ir pagrįstumu.
Pabrėžiama, kad sankcijas „Belaruskalij“ įvedė Europos Sąjunga, o Lietuva tik įgyvendina šias sankcijas, kurios šiuo metu galioja ir turi poveikį.
ES Bendrasis Teismas jau atmetė „Belaruskalij“ ieškinį, kuriame buvo ginčijamos sankcijos. Lietuvos teismai taip pat atmetė „Belaruskalij“ skundus, patvirtindami, kad šalies institucijų sprendimai buvo teisėti.
Arbitražo būstinė yra Ženevoje, Šveicarijoje. Arbitražui vadovauja Gabrielle Kaufmann-Kohler iš Šveicarijos, o jo nariai yra Azzedine’as Kettani iš Maroko (paskirtas „Belaruskalij“) ir Zachary’is Douglas iš Jungtinės Karalystės (paskirtas Lietuvos).
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą vyko ilgiau nei dešimtmetį ir turėjo tęstis iki 2023 metų pabaigos, tačiau buvo nutrauktas 2022 metų vasario 1 dieną, kai Vyriausybė nusprendė, kad sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka šalies saugumo interesų.
„Belaruskalij“ trąšas Klaipėdos uoste krovė Birių krovinių terminalas, kurį kontroliuoja verslininkas Igoris Udovickis ir „Belaruskalij“ (pastarajai priklauso 30 proc. akcijų).
„LTG Cargo“ per metus perveždavo apie 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trąšų.