„Via Lietuva“ kartu su partneriais įgyvendino bandomąjį projektą automagistralėje A1, kuriame pirmą kartą Baltijos šalyse išbandyta inovacija – kelio atitvarų ženklinimas atspindinčiais dažais su stiklo rutuliukais. Sprendimas skirtas pagerinti matomumą tamsiu paros metu, lyjant, sningant ar esant rūkui, ypač tose vietose, kur kelio vingiai yra sudėtingesni ir tradicinis ženklinimas matomas prasčiau.
Transporto kompetencijų agentūros duomenimis, vairavimo metu matomumo iššūkiai tiesiogiai susiję su eismo saugumu: 2023 m. net 31 % TEN-T kelių tinklo eismo įvykių įvyko tamsiuoju paros metu ar esant sutemoms, prieblandai. Tai patvirtina poreikį ieškoti veiksmingų būdų, kaip pagerinti vairuotojų orientavimąsi kelyje.
„Sudėtingos oro sąlygos ir prastas matomumas kelyje akimirksniu gali tapti pavojingu išbandymu, o klaidos – kainuoti gyvybę. Vairuotojai turi jaustis saugiai bet kokiomis sąlygomis, todėl diegiame inovatyvius sprendimus, kurie sustiprina vairuotojų orientavimąsi pavojinguose ruožuose, sumažina avarijų riziką ir padeda kiekvienam saugiai pasiekti kelionės tikslą“, – sako susisiekimo ministras Juras Taminskas.
„Mūsų tikslas – kad ir sudėtingiausiose kelio vietose matomumas būtų pakankamas saugiai pasirinkti trajektoriją. Paprasti, bet efektyvūs ir inovatyvūs sprendimai prisideda prie eismo saugos. Šis pilotinis projektas padės įvertinti, ar tokia inovacija galėtų būti taikoma plačiau“, – sako Martynas Gedaminskas, „Via Lietuva“ generalinis direktorius.
Rugsėjo mėnesį įgyvendintam bandomajam projektui pasirinkti du autostrados A1 ruožai ties Gynios tiltu ir Babtų viadukukuriuose dėl kelio geometrijos ir oro sąlygų vairuotojai dažnai susiduria su prastesniu matomumu. Ties Gynios tiltu atspindinčia danga padengti viduriniai ir dešinieji atitvarai 121,117–120,861 km ruože (iš viso 508 m), kur matomumą blogina siaurėjantis tilto segmentas, nuolydžiai ir drėgnomis sąlygomis prastėjantis atšvaitų veiksmingumas. Už Babtų viaduko danga padengtas vidurinis atitvaras 120,10–118,805 km ruože (iš viso 1295 m) – šiame neapšviestame posūkyje eismo įvykiai dažnai siejami su tamsiuoju paros metu sumažėjusiu kelio kontūrų matomumu.
Inovacijai įgyvendinti panaudota prancūzų įmonės „Solosar“ sukurta medžiaga – specialūs šviesą atspindintys dažai su stiklo mikrorutuliukais. Ši danga automobilių žibintų šviesą nukreipia atgal į vairuotojo matymo lauką, todėl kelio kontūrai tampa aiškesni net esant lietui, rūkui ar blogam apšvietimui. Technologija skirta sustiprinti vizualinius orientyrus tose vietose, kur tradiciniai atšvaitai ar ženklinimas praranda efektyvumą – vingiuose, siaurėjančiuose ruožuose ar ties tiltais.
Dažant atitvarus buvo naudojami specialūs „Solosar“ įmonės darbuotojų iš Prancūzijos atgabenti įrenginiai, dažymo darbus Lietuvoje atliko prancūzų įmonės darbuotojai, darbo vietų sauga pasirūpino vietos partneriai UAB „Gatas“.
„Džiaugiamės galėdami prisidėti prie sprendimo, kuris realiai pagerina matomumą sudėtinguose ruožuose. Tai priemonė, leidžianti vairuotojams aiškiau matyti kelią ten, kur įprastas ženklinimas praranda efektyvumą“, – sako UAB „Gatas“ Horizontalaus ženklinimo padalinio vadovas Šarūnas Sartanavičius.
Prancūzijos įmonės sukurta atspindinti danga naudojama daugiau nei 15-oje šalių, įskaitant Prancūziją, Belgiją ir Šveicariją, taip pat kai kuriuose Artimųjų Rytų regionuose, pavyzdžiui, Jungtiniuose Arabų Emyratuose ir Bahreine. Šiose vietose danga taikoma panašiuose ruožuose kaip ir Lietuvoje – vingiuose, tiltuose, siaurėjančiuose segmentuose ar kitose prastą matomumą turinčiose vietose. Užsienio praktika rodo, kad tokie sprendimai padeda vairuotojams geriau atpažinti kelio trajektoriją, ypač naktį ar esant sudėtingoms oro sąlygoms.
Inovacija jau įdiegta A1 automagistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda, todėl vairuotojai yra kviečiami užpildyti apklausą ir pasidalinti savo pastebėjimais apie šių ruožų matomumo pokyčius bei kelio trajektorijos aiškumą. Gauti duomenys bus naudojami dangos efektyvumui vertinti realiomis sąlygomis.
„Via Lietuva“ rūpinasi daugiau nei 21 000 km valstybinės reikšmės kelių, daugiau nei 1 500 tiltų, viadukų, tunelių ir daugiau nei 2 000 km pėsčiųjų ir dviračių takų.
„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.
