Idėja įteisinti „nulinį promilių“ įstatymą Lietuvoje įžiebė aršias diskusijas. Vairuotojų ir motociklininkų atstovai pasisako už galimybę vairuoti esant nedideliam alkoholio kiekiui kraujyje, o policijos pareigūnai šią iniciatyvą palaiko.
Prieš kelias dienas Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė Lina Šukytė-Korsakė iškėlė klausimą dėl nulinio alkoholio kiekio kraujyje reikalavimo įvedimo lengvųjų automobilių vairuotojams. Šis siūlymas sukėlė platų atgarsį visuomenėje. Nors policija šiam sprendimui pritaria, kai kurie ekspertai vertina jį skeptiškai.
L. Šukytė-Korsakė teigia, kad šį klausimą inicijavo remdamasi savo patirtimi dirbant skubios pagalbos skyriuje, kur ji matė daugybę sužalotų žmonių, atvežtų po girtų vairuotojų sukeltų avarijų. Politikės nuomone, keista, jog darbe, kur rizika sužaloti kitus yra minimali, privaloma būti blaiviam, o vairuojant – leidžiama išgerti šiek tiek alkoholio.
„Žmogui, sėdinčiam už stalo, dirbančiam, gali būti 0,2 promilės, o vairuotojui – 0,4 promilės. Kur čia logika? Žmogus, išvažiavęs į gatvę, vairuojantis automobilį, gali būti labiau išgėręs nei tas, kuris dirba kabinete. Tai yra diskusija. Niekas nesako, kad iš karto bus teikiamas įstatymo pakeitimas dėl nulinės tolerancijos. Tai yra didžiulė diskusija ir mes turime apie tai kalbėti. Tai negali būti pamiršta“, – teigė L. Šukytė-Korsakė „Žinių radijui“.
Kasmet pareigūnai sulaiko apie 10 000 neblaivių vairuotojų. Pernai dėl neblaivių vairuotojų kaltės žuvo 7 žmonės, o daugiau nei 100 buvo sužaloti. Pareigūnų teigimu, net ir vienas žuvęs yra per daug.
Policija palaiko nulinio promilių įstatymo įvedimą, nes tai, jų nuomone, paskatintų griežtesnę vairuotojų savikontrolę. Šiuo metu nemažai vairuotojų, viršijančių leistiną ribą, teisinasi, kad išgėrė labai nedaug ir nesitikėjo, jog tai turės pasekmių. Įvedus šią taisyklę, galbūt ir aplinkiniai nustotų siūlyti vairuotojams „tik“ taurelę ar bokalą alkoholio.
„Policija jau kurį laiką laikosi tos pačios pozicijos ir kartas nuo karto kyla diskusijos dėl nulinio promilių. Mes visada pasisakome už tai, kad alkoholio vartojimas, nepriklausomai nuo jo kiekio, neturi būti derinamas su transporto priemonės vairavimu. Argumentai turbūt tokie – kuomet policija nustato vairuojančius asmenis, kurie įpučia 0,43–0,44 promiles, jie teisinasi, jog puikiai jautėsi, išgėrė bokalą alaus ar taurę vyno ir galvojo, kad viskas bus gerai. Toks asmuo pripažįstamas neblaiviu ir susilaukia atitinkamų pasekmių – administracinės atsakomybės ir teisės vairuoti praradimo.
Policija tokį asmenį pašalina iš eismo dar neįvykus eismo įvykiui, nieko neužmušus ar nesužalojus. Manau, kad taisyklė, jog joks alkoholio kiekis nesuderinamas su automobilio vairavimu, palengvintų asmenims susitaikyti su tuo ir nerizikuoti“, – teigė Policijos viešosios tvarkos biuro vadovas Vytautas Grašys.
Europoje ir pasaulyje leistina alkoholio koncentracija vairuotojų kraujyje skiriasi. Kai kuriose šalyse jau dabar galioja visiškas blaivumo reikalavimas, o kitose leidžiama ir 0,8 promilės – dvigubai daugiau nei Lietuvoje.
„Lietuvoje turime puikų pavyzdį, kuomet motociklų, autobusų ir krovininių automobilių vairuotojams turi būti nulis promilių. Tam tikrą laikotarpį turėjome priekaištų ir nusiskundimų, kad diskriminuojama tam tikra vairuotojų grupė, tačiau šiai dienai didelių problemų su tuo neturime“, – sakė V. Grašys.
Jis pridūrė, kad šiuo atveju būtų sąžininga, jei visiems vairuotojams būtų taikoma vienoda riba – visi turėtų būti blaivūs. Tačiau motociklininkų klubo prezidentas Virginijus Aučyna teigia, kad prie tokio reikalavimo įprato, tačiau tolerancija turi būti.
„Manau, kad vis dėlto turėtų būti palikta kažkokia tolerancija ir apie tuos nulius nenorėčiau kalbėti. Suprantu, jeigu yra leistinos kažkokios normos, kaip ir kalbama, yra kažkokia pagunda – išgersiu ir nieko nebus, bet aš su tuo nesutinku. Yra kitų gėrimų, ta pati gira, vaistai gali turėti įtakos. Kefyro išgėrus dvi stiklines, ko gero, irgi nulio neparodys“, – savo poziciją išsakė V. Aučyna.
Vilniaus universiteto profesorė, advokatė Liudvika Meškauskaitė teigia, kad visiems pokyčiams reikia svarių argumentų. Anot jos, reikia daugiau analizės, ar toks pakeitimas iš tikrųjų reikšmingai prisidėtų prie eismo saugumo.
„Vadovaujuosi tokiu principu, kad keisti reikia tada, kai tikrai reikia keisti, kai yra neginčijami argumentai. Jeigu viskas daugiau mažiau veikia ir skubių pakeitimų poreikio nėra, tai esu linkusi konservatyviai žiūrėti į teisės keitimą, nes mes įstatymus keičiame, bet kažkaip nuo to geriau nesidaro. Turėtų būti kažkokie pagrįsti tyrimai, kad, tarkime, vairuotojai su 0,1–0,2 promilės sukelia daugiau autoįvykių. Taip pat reikėtų gilesnės analizės, kaip yra kitose šalyse. Yra nemažai valstybių, ta pati Ispanija, kur 0,8 promilės yra leistina.
Mano nuomone, trūksta svarių argumentų, ar tikrai būtina keisti, tuo labiau, kad dabar pas mus ne visiems leidžiama 0,4 promilės. Yra tam tikra kategorija vairuotojų, kuriems jau dabar taikome nulinę toleranciją alkoholiui“, – teigė L. Meškauskaitė, pridurdama, jog tokį siūlymą vertina skeptiškai ir laukia analizės.
Vairuotojų sąjungos prezidentas pritarė advokatės mintims ir jas papildė tyrimais. Esą jau prieš daugelį metų buvo ištirta, jog minimali alkoholio koncentracija kraujyje neturi jokios įtakos vairavimui.
„Analizių padaryta milijonai. Ne veltui pasaulyje norma buvo ir daugelis šalių ją išlaikė – 0,8 promilės. Moksliniuose tyrimuose buvo nustatyta, ir Lietuvoje buvo daryti tyrimai – iki 0,5 promilės neapčiuopiama jokios įtakos, o iki 0,8 promilės įtaka neturi reikšmės automobilio valdymui. Pasaulio sveikatos organizacija, kuri labai jau norėdavo ribą žeminti, užsakydavo išsamius tyrimus ir jie patirdavo nepasitenkinimą, nes nepasiekė to dalyko“, – tyrimų rezultatus apžvelgė V. Sadauskas.
„Norėdami kažką nuveikti gero toje srityje, dažnai neišmanydami puola griežtinti. Nereikia studijų, nereikia tų tyrimų daryti, jų yra – pasiskaitykite. Lietuvos vairuotojų sąjunga dar 2002 metais atliko tyrimą uždaroje aikštelėje. Kuomet žmogus pasiekdavo 0,9 promilės, pasidarydavo reakcijos klaidų, sulėtėdavo reakcija. Iš dvidešimties tyrime dalyvavusių dalyvių tai buvo tiktai tie, kurie nebuvo profesionalūs vairuotojai, neturintys C, D kategorijų“, – pridūrė jis.
Pirmadienį naujienų agentūra ELTA pranešė, jog Seimo pirmininkas Saulius Skvernelis 0 promilių idėją vertina kritiškai. Jo teigimu, neblaivūs vairuotojai nėra didžiausia grėsmė, todėl keisti esamos tvarkos nėra reikalo.