## Kaunas neskuba grąžinti naktinius autobusus: prioritetas – keleivių srautai ir tramvajaus vizija
Po karantino, įvesto dėl koronaviruso pandemijos, Kauno savivaldybė neplanuoja atnaujinti naktinių autobusų maršrutų, skirtingai nei Vilnius, kuris juos atgaivino dar 2022 metais. Kauno valdžia teigia, kad naktiniai autobusai nebuvo paklausūs, todėl jų grąžinimas nėra prioritetas. Vietoj to, miestas žvelgia į ateitį su ambicingais darnaus judumo projektais, įskaitant tramvajaus linijos įrengimą.
Primename, kad naktinių autobusų maršrutai Kaune buvo nutraukti 2020 metų pavasarį. Tuomet „Kauno autobusai“ paskelbė apie esminius tvarkaraščių pakeitimus ir kai kurių maršrutų, įskaitant naktinius (13N, 14N, 37N), atšaukimą. Taip pat buvo pakoreguoti ir kitų autobusų (3, 6, 29G, 33, 34G, 37, 54, 57G, 68) bei troleibusų (išskyrus 2, 4, 8, 10 maršrutus) tvarkaraščiai, sumažinant reisų skaičių darbo dienomis.
Analogišką sprendimą tuo metu priėmė ir Vilniaus savivaldybė, argumentuodama tai sudėtingomis keleivių vežimo sąlygomis karantino metu. Tačiau sostinė jau 2022 m. liepos 29 d. atnaujino naktinių autobusų eismą penkiais skirtingais maršrutais, apimančiais didžiąją dalį miesto gyvenamųjų rajonų. Kaip teigė portalas madeinvilnius.lt, sprendimas buvo priimtas atsižvelgiant į iš atostogų grįžtančių gyventojų srautus ir suaktyvėjusį naktinį gyvenimą.
Vis dėlto, Kaunas neskuba sekti Vilniaus pavyzdžiu. Portalo „Kas vyksta Kaune“ užklausos tiek 2024 m. vasarį, tiek 2025 m. sausį dėl naktinių maršrutų atnaujinimo sulaukė neigiamo atsakymo. Savivaldybė neatsakė į klausimą apie naktinių maršrutų poreikio vertinimą, tačiau aiškiai pareiškė savo poziciją.
„Naktinių maršrutų sugrąžinti neplanuojame, nes jais buvo pervežama labai mažai keleivių“, – teigė Kauno miesto savivaldybės administracijos Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.
Tiesa, vienintelė išimtis buvo padaryta 2024 m. Naujųjų metų išvakarėse, kai specialūs autobusai ir troleibusai kursavo iš stotelių „Studentų skveras“ ir „Nacionalinis Kauno dramos teatras“ iki maždaug 1 valandos nakties.
Viešojo transporto kainų pokyčių artimiausiu metu taip pat nenumatoma. Nors įvairūs politikai, įskaitant buvusį kandidatą į merus Aurelijų Verygą, siūlė įvesti nemokamą viešąjį transportą, Kauno savivaldybė kol kas šios idėjos nesvarsto.
Nemokamas viešasis transportas jau veikia daugelyje mažesnių Lietuvos savivaldybių, tokių kaip Skuodas, Joniškis, Akmenė, Lazdijai, Mažeikiai ir kitos. Užsienyje pavyzdžių taip pat netrūksta: Taline viešasis transportas yra nemokamas šalies piliečiams, o Belgrade – visiems gyventojams.
„Nemokamo viešojo transporto idėjos kol kas nesvarstome. Keleivius siekiame pritraukti paslaugų kokybe. Taip pat šiuo metu taikomos lengvatos moksleiviams, studentams, neįgaliems asmenims, 70 metų ir vyresniems asmenims, vaikams“, – aiškino M. Matusevičius.
Tačiau savivaldybė taip pat nemato poreikio kelti bilietų kainų. „Bilietų kainos paskutinį kartą buvo keistos 2018 m. Nuo to laiko minimalus atlyginimas padidėjo 2,7 karto, energetinių išteklių kainos didėjo. Vertinsime šiuos faktorius, tačiau artimiausiu metu pakeitimų neplanuojame“, – teigė M. Matusevičius.
UAB „Kauno autobusai“ atstovai pritaria, kad bilietų kainas būtų logiška peržiūrėti, atsižvelgiant į augančius atlyginimus ir energetinių išteklių kainas. Jų teigimu, didesnės pajamos leistų gerinti viešojo transporto paslaugų kokybę. Vis dėlto, sprendimą dėl bilietų kainų didinimo priima Kauno miesto savivaldybė.
Kol kas kauniečiai negali tikėtis nei nemokamo viešojo transporto, nei naktinių autobusų sugrįžimo. Tačiau miestas deda dideles viltis į tramvajaus projektą, kuris, savivaldybės teigimu, galėtų sumažinti automobilių skaičių gatvėse. Galimybių studija parodė, jog Kaunui tramvajus būtų tinkamiausias sprendimas, ir jau yra sudaryta preliminari tramvajaus linija.
Kauno miesto meras Visvaldas Matijošaitis mano, kad tramvajus būtų puikus sprendimas Kaunui, remdamasis kitų Europos miestų patirtimi. Tačiau jis pabrėžia, kad tramvajus Kaune būtų įmanomas tik gavus finansavimą iš valstybės arba Europos Sąjungos.
„Žinau, kad tramvajaus infrastruktūros įrengimas nėra pigus. Kaunas galimybę įsirengti tramvajų svarstys, jeigu bus užtikrintas finansavimas iš valstybės lėšų arba sulaukta Europos sąjungos paramos – taip, kaip daroma visoje Europoje. Su šia Vyriausybe tikimės konstruktyvaus darbo“, – teigia V. Matijošaitis.