Švietimo sistemos pokyčiai: Lietuvoje įsteigtas Pedagogų rengimo centras
Keturioms Lietuvos aukštosioms mokykloms – Kauno technologijos universitetui (KTU), Lietuvos sporto universitetui (LSU), Mykolo Romerio universitetui (MRU) ir Vilniaus kolegijai (VIKO) – suteiktas Pedagogų rengimo centro statusas. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos sprendimu, šis statusas galios šešerius metus.
Sprendimas įsteigti tokį centrą priimtas atsižvelgiant į pedagogų rengimo svarbą visuomenei, būtinybę spręsti nuolat jaučiamą pedagogų trūkumą, šalies švietimo sistemos poreikius ir švietimo politikos strateginius prioritetus. Apie tai skelbiama KTU pranešime žiniasklaidai.
Pagrindinis naujojo Pedagogų rengimo centro dėmesys bus sutelktas į trūkstamų sričių pedagogų rengimą. Be to, centras aktyviai dalyvaus rengiant ir vystant pedagogų rengimo studijų programas, siūlys aktualius studijų modulius ir sudarys sąlygas lanksčioms studijoms visų konsorciumą sudarančių aukštųjų mokyklų studentams. Taip pat bus diegiamos ir integruojamos naujausios mokymo metodikos, technologijos ir inovatyvios ugdymo priemonės.
Šis konsoliduotas centras veiks pasidalintos lyderystės principu, remiantis jungtinės veiklos sutartimi, kuri aiškiai apibrėžia kiekvienos šalies įsipareigojimus, indėlį, valdymo, administravimo, finansavimo ir kitus svarbius aspektus.
KTU rektorius prof. Eugenijus Valatka teigia, kad šią iniciatyvą paskatino dabartinės aplinkybės.
„Pedagogų trūkumas yra opi problema mūsų šalyje, o nuo jos sprendimo priklauso ne tik aukštojo mokslo, bet ir visos Lietuvos visuomenės ateitis. Svarbu, kad mokytojai būtų tinkamai pasirengę ne tik ugdyti jaunąją kartą, bet ir gebėtų prisitaikyti prie nuolat kintančių technologinių bei sociokultūrinių aplinkybių. Tai yra neatsiejama pedagogų kompetencijos dalis. Tikiu, kad naujasis centras reikšmingai prisidės prie jaunųjų pedagogų ugdymo, motyvavimo ir visos Lietuvos švietimo sistemos gerinimo“, – pabrėžia KTU rektorius.
Centras sieks stiprinti ir plėtoti pedagogų gebėjimus taikyti inovatyvius, į mokinių aktyvų įsitraukimą orientuotus, STEM principais paremtus metodus, kurie remiasi naujausiais mokslinių tyrimų rezultatais.
Taip pat planuojama sukurti edukacinių inovacijų ekosistemą, kuri tarnaus ne tik kaip geriausių metodikų ir priemonių pritaikymo Lietuvai inkubatorius, bet ir kaip edukacinių inovacijų kūrimo katalizatorius.
LSU studijų prorektorė Jūratė Požėrienė teigia, kad sutelkus edukologijos mokslininkų potencialą, centras rengs pedagogus, ypatingą dėmesį skirdamas didaktikai, kaip teorijos ir praktikos jungčiai.
„Prie centro prisijungę mokslininkai vertins atnaujinamų programų poveikį ugdymo procesui, mokinių gerovei, pasiekimams, pažangai ir šalies socialiniam bei ekonominiam augimui. Viena iš svarbių centro vertybių yra tyrėjų ir praktikų bendruomenės susitelkimas bei jaunųjų tyrėjų įtraukimas į mokslinius tyrimus.
Tikimės, kad centras taps profesinės karjeros centru, kuriame būsimieji formaliojo ar neformaliojo ugdymo, profesijos mokytojai ir pagalbos mokiniui specialistai įgis naujų kompetencijų“, – sakė J. Požėrienė.
MRU rektorė prof. dr. Inga Žalėnienė pritaria kolegei ir teigia:
„Pedagogų rengimo centre sutelksime geriausią jame dalyvaujančių aukštųjų mokyklų patirtį ir mokslinį potencialą. Ekspertinių kompetencijų konsolidavimas yra labai svarbus, siekiant, kad Lietuvos švietimo sistemoje įvyktų pokyčiai, kurie atitiktų visuomenės lūkesčius ir geriausią tarptautinę praktiką.“
Pasak MRU rektorės, tarpdisciplininis požiūris į mokymo ir mokymosi proceso organizavimą, MRU turima patirtis edukacinių technologijų valdymo organizavimo srityje, apimanti ir lyderystę, gebėjimus taikyti inovatyvius metodus pedagoginėje ir mokyklų vadybos srityje, bus reikšmingas indėlis į centro veiklą.
„Sieksime, kad centro veikla atlieptų ir regionų poreikius, pasinaudodami gilias mokytojų rengimo tradicijas turinčios MRU Sūduvos akademijos patirtimi“, – sakė I. Žalėnienė.
VIKO direktorė dr. Žymantė Jankauskienė pabrėžė, kad naujas centras – tai keturių partnerių įsipareigojimas Lietuvai mokytojų rengime.
„Šis centras ne tik prisidės prie pedagogų rengimo stiprinimo, bet ir prie būsimųjų mokytojų bendruomenės, grįstos bendryste, dalijimusi ir atvirumu, kūrimo. Didžiuojamės mūsų Pedagogikos fakulteto bendruomenės įdirbiu pedagogikos srityje. Dėkojame visiems, kurie siekė šio centro atsiradimo Lietuvoje“, – sakė Ž. Jankauskienė.
Centras sieks formuoti naują pedagoginę paradigmą, kurioje mokytojas yra kūrėjas, gebantis kurti naujas ugdymo metodikas, priemones ir modeliuoti ugdymo turinį. Bus skatinama pedagogus įsitraukti į mokslinius projektus ir veiklos tyrimus, orientuotus į didaktikos plėtrą bei naujų ugdymo metodikų vertinimą.