Lietuvos irkluotojo A. Mockaus dramatiška kelionė Ramiajame vandenyne baigėsi sėkmingai – jis išgelbėtas iš ciklonų siaubiamo Koralų jūros regiono. Apie tai pranešė jo komanda ir oficialūs šaltiniai. Štai kaip klostėsi įvykiai, sulaukę didelio susidomėjimo Lietuvoje ir Australijoje.
**Gelbėjimo operacija – sėkminga**
Aurimas Mockus, naktį iš vasario 28 į kovo 1 dieną aktyvavęs pagalbos signalą, sulaukė Australijos karinio laivo pagalbos. Lietuvos laiku vėlų sekmadienio vakarą keliautojas buvo sėkmingai išgelbėtas. Jo komanda informavo žiniasklaidą, kad kovo 2 d. 23 val. Lietuvos laiku kranto komandos vadovas gavo patvirtinimą iš Australijos jūrų saugumo tarnybos (AMSA) apie sėkmingą operaciją. A. Mockus buvo perkeltas į karinį laivą, kur jį apžiūrėjo medikai. Pirminiais duomenimis, keliautojas rimtų sužeidimų nepatyrė. Valties likimas kol kas nežinomas.
Planuojama, kad karinis laivas nugabens A. Mockų į Australijos krantus maždaug per pusantros paros. Kranto komanda dėkoja Australijos tarnyboms už operatyvų reagavimą ir Lietuvos Respublikos ambasadai Australijoje už pagalbą koordinuojant šią sudėtingą operaciją.
Lietuvos ambasadorius Australijoje Darius Degutis patvirtino, kad A. Mockus yra saugus laive ir jo būklė stabili.
**Australijos tarnybų pasididžiavimas**
AMSA ankstų pirmadienio rytą pasidalijo žinia socialiniuose tinkluose, išreikšdama pasididžiavimą bendromis pastangomis išgelbėti A. Mockų iš pavojingos situacijos Koralų jūroje. Tarnyba pabrėžė, kad avarinis švyturėlis buvo gyvybiškai svarbus, nes būtent jo signalas leido tarnyboms greitai nustatyti buvimo vietą ir pradėti gelbėjimo operaciją. AMSA taip pat paviešino vaizdo įrašą, kuriame užfiksuoti gelbėjimo veiksmai.
Joint Operations Command (JOC) taip pat džiaugėsi sėkminga gelbėjimo operacija ir pranešė, kad laivas jau plaukia atgal į krantą. Tarnyba pasidalijo nuotraukomis, kuriose matomas išgelbėtas A. Mockus.
**Laukimas ir nerimas**
Sekmadienį, apie 19 val. Lietuvos laiku, A. Mockaus komanda patvirtino, kad keliautoją pasiekė Australijos kariuomenės laivas. Tačiau dėl tamsos gelbėjimo operacija prasidėjo tik po kelių valandų, prašvitus. Komandos atstovė teigė, kad A. Mockaus psichologinė būklė, atsižvelgiant į aplinkybes, yra gera. Naujų žinių apie jo fizinę sveikatą nuo ryto nebuvo.
Socialiniuose tinkluose buvo pasidalinta informacija apie bangas, per kurias turėjo plaukti Australijos kariuomenės laivas, vykęs į pagalbą A. Mockui.
**Ryšys su keliautoju**
Kovo 2 d. Australijos jūrų saugumo tarnybos gelbėjimo lėktuvui pavyko užmegzti radijo ryšį su A. Mockumi. Keliautojas pranešė, kad nepatyrė rimtų sužalojimų, tačiau semia į valtį patekusį vandenį ir prašo skubios pagalbos. Ciklonas „Alfredas“ toliau slenka į pietus nuo A. Mockaus buvimo vietos, tačiau jo veikimo zonoje vis dar siaučia 5–6 metrų aukščio bangos, kurios itin apsunkina gelbėjimo operaciją.
Valtyje esantys akumuliatoriai, būtini įrangai palaikyti, yra išsikrovę. Dėl cikloninių oro sąlygų Koralų jūroje jų įkrauti nepavyko, todėl iki išgelbėjimo keliautojas neturėjo jokios komunikacijos su išoriniu pasauliu, išskyrus rankinę radijo ryšio stotelę, naudojamą bendravimui su gelbėtojais.
Kranto komanda patikino, kad situacija yra stabili ir kontroliuojama, nuolat palaikomas tiesioginis ryšys su gelbėtojais. A. Mockus visą įvykių eigą ir detales pakomentuos, kai tik bus tam pasiruošęs.
**Pagalbos prašymas**
„Delfi“ primena, kad ankstyvą sekmadienio rytą AMSA detalizavo, kaip viskas vyko: „Vėlų penktadienio vakarą gavome avarinio švyturio signalą iš irkluotojo, kuris bandė irkluoti iš San Diego į Australiją ir pateko į ciklono „Alfredas“ kelią netoli Kvynslando pakrantės.“
Irkluotojas yra Lietuvos pilietis Aurimas Mockus, irkluojantis laivu „Kuršis“. Sąlygos šioje vietovėje buvo itin sudėtingos – vėjas siekė 100 km/h, o jūra buvo audringa. Į paiešką buvo pasitelkti AMSA Kernso ir Essendono bazėje esantys paieškos ir gelbėjimo lėktuvai „Challenger“ ir #AusAirForce P8-A „Poseidon“ jūrų patruliavimo lėktuvas, kurie užmezgė radijo ryšį su irkluotoju. Taip pat buvo pasitelktas @royalaustraliannavy laivas HMAS Choules, kuris į įvykio vietą atvyko iš Brisbano.
**Žiniasklaidos dėmesys**
Australijos naujienų portalas „The Guardian“ pranešė, kad A. Mockus pagalbos mygtuką aktyvavo būdamas vos už 90 km į vakarus nuo tropinio ciklono. AMSA atstovas spaudai teigė, kad su A. Mockumi buvo bendrauta ir jis pranešė, kad didesnių sužalojimų nepatyrė.
Šeštadienį „Challenger“ nepastebėjo A. Mockaus valties, tačiau pavyko su juo susisiekti. Jis sakė, kad yra pavargęs. AMSA teigimu, laivas Aurimą turėjo pasiekti iki pirmadienio ryto, Lietuvos laiku tai buvo sekmadienio vakaras arba naktis.
Sekmadienio popietę AMSA pranešė, kad oro sąlygos šiek tiek sušvelnėjo, tačiau vietovė tebėra tropinio ciklono „Alfredas“ įtakos zonoje, kur pučia iki 100 km/h vėjas, o bangos siekia 5–7 metrus. Laivas, plaukęs iš Brisbano į Koralų jūrą padėti Aurimui, buvo 16 000 tonų sveriantis karinio jūrų laivyno desantinis laivas „HMAS Choules“.
Australijos lietuvių bendruomenė socialiniuose tinkluose rašė, kad iš ambasadoriaus Dariaus Degučio turi informacijos, jog situacija kontroliuojama.
**Lemiamas etapas**
„Delfi“ primena, kad pastarosiomis dienomis Aurimas kovojo su netoliese besisukančiu taifūnu, kuris, likus visai nedaug iki finišo, sukėlė didelių problemų. Anksčiau „7news“ pranešė, kad į cikloną „Alfredas“ patekęs lietuvis gelbėjamas. Portale teigiama, kad Aurimas pagalbos mygtuką aktyvavo naktį iš penktadienio į šeštadienį Australijos laiku, o rytą su juo buvo susisiekta. Minima, jog keliautojas, buvęs maždaug 700 kilometrų atstumu nuo Makajaus, buvo išsekęs.
Keliautojo komanda šeštadienį nurodė neturinti jokių žinių iš Aurimo ir išsamesnių komentarų neteikė.
**Prieš kelionę**
Dar vasario pabaigoje A. Mockus pasakojo, kad šios dienos yra lemiamos. Tiesa, Aurimas netoliese esančio taifūno pernelyg nesibaimino ir sakė, jog tikisi iš jo gauti naudos ir gerokai pasistūmėti į priekį. „Gausiu didžiausią galią nuo šalia praeinančio taifūno. Irkluoti tikrai nereikia, reikia išgyventi dvi paras ir toliau bus geriau“, – socialiniuose tinkluose rašė jis.
Vėliau Aurimas trumpame vaizdo įraše pasidalijo, kad turėjo „smagią“ naktelę: „Pirmą kartą su diržais, nes buvo gerų pavertimų. Pilnų persivertimų nebuvo, ačiū Dievui, bet daiktai jau skraidė po kabiną. Turėjau net iki 9 mazgų dreifą – įsivaizduokite, koks vėjas, 4 metrai banga. Pačiu įdomiausiu momentu, kai apiplaukinėju rifus, bet, ačiū Dievui, pagrindą vieną apiplaukiau, šiaurinę pusę, dabar dar liko apiplaukti vakarinį rifo kampą, tačiau jį jau apiplauksiu tikrai gražiai. Bandysiu tada leistis į pietvakarius. Tokių naktų nebesinorėtų, bet „Kuršis“ atlaikė, ir diržai pasitarnavo“, – kalbėjo A. Mockus.
**Istorinė kelionė**
„Delfi“ primena, kad, perplaukęs Ramųjį vandenyną nuo San Diego iki Brisbano, A. Mockus būtų tapęs istorijos dalimi – pirmuoju žmogumi pasaulyje, valtimi vandenyną įveikusiu šiuo maršrutu. Kelionė turėjo trukti 6–8 mėnesius. „Tik pradėjus kelionę, laukia itin sunkios pirmos 3–5 paros vandenyne su mažai miego, kol nusiirsiu nuo kranto bent jau 25 jūrmyles, o praėjus šiam etapui, laukia kitas – sunkus darbas stengiantis kuo greičiau ištrūkti iš Kalifornijos srovės, kuri eina nuo Kanados iki Meksikos. Tai, optimistiniu skaičiavimu, gali užtrukti nuo 6 parų iki 2 savaičių – viskas priklausys nuo to, kaip pavyks laikyti tempą, kaip srovė stipriai mane neš ir t. t. Nesėkmės atveju yra rizika būti srovės nuneštam į Meksikos teritoriją, o šito jau nesinori. Ištrūkus iš Kalifornijos srovės, bus galima lengviau atsipūsti. Tikiuosi, kad tada jau pavyks pasigauti palankesnį vėją ir Šiaurės pusiaujo srovę“, – apie pirmųjų dienų iššūkius atvirame vandenyne pasakojo A. Mockus.
Jis tęsė, kad įspūdžiais apie tolimesnius įvykius ir įsimintinais kelionės momentais jis reguliariai dalinsis savo socialinių tinklų (FB, IG) paskyrose. Kelionės startą jis ankstų rytą transliavo tiesiogiai savo „YouTube“ kanale (Aurimas Mockus) – nespėję šio istorinio įvykio pamatyti gyvai, gali peržiūrėti įrašą.
Po kelių valandų irklavimo Aurimas socialiniuose tinkluose pasidalino pirmu trumpu vaizdo įrašu, kuriame patikino, kad jam viskas gerai. „Planas su kaupu įvykdytas, ganėtinai gerai sekasi irtis nuo kranto. Laukia įdomi kelionė“, – sakė A. Mockus.
**Didelis nuotykis**
Prieš kiek daugiau nei metus Aurimas garsiai pasidalino didžiuoju savo planu, kurį kurpė pakankamai ilgai – jis irkline valtimi ketina perplaukti Ramųjį vandenyną. „Negaliu net užmigti. Mes, keliautojai, turbūt turime kažkokį sindromą. Kai išvažiuoji iš namų, jų pasiilgsti, bet, kai grįžti, traukia nauji potyriai, – tuo metu juokdamasis pasakojo A. Mockus. – Aurimą Valujavičių stebėjau nuo pat jo kelionės pradžios. Buvau įsitikinęs, kad jis tą padarys, nors buvo tokių, kurie žegnojo. Buvo įdomu jį sekti, labai sudomino Aurimo valtis – nebuvau anksčiau tokių matęs. Su laiku pradėjau galvoti, ką jis darys toliau – irkluos per Ramųjį ar ne? Ėmiau domėtis, žiūrinėti valtis. Žinoma, tokiu pačiu maršrutu negali plaukti, turi būti kas nors įdomesnio. Supratau, kad nežinau lietuvių, kurie valtimi būtų perplaukę Ramųjį. Galvoju, reikia išdrįsti tai padaryti ir padėti ant to tašką.“