Jaunų lietuvių piniginės tuštėja: apklausa atskleidė didžiausius rūpesčius
Augančios kainos ir pragyvenimo išlaidos kelia didžiausią nerimą Lietuvos ir visos Europos Sąjungos (ES) jaunimui. Tai paaiškėjo iš naujausios „Eurobarometro“ apklausos, kurioje net keturi iš dešimties apklaustųjų įvardijo šią problemą kaip svarbiausią.
Europos Parlamento Pirmininkė Roberta Metsola pabrėžė, kad būtina atsižvelgti į jaunų žmonių nuomonę ir rūpesčius. Jos teigimu, kainų kilimas, klimato kaita, saugumas ir galimybės įsidarbinti yra pagrindiniai klausimai, kuriuos politikai turi įtraukti į savo sprendimus, siekiant išvengti nusivylusios kartos susiformavimo.
Apklausoje, kurią užsakė Europos Parlamentas, dalyvavo 16–30 metų amžiaus ES piliečiai. Tyrimo duomenys parodė, kad 33 proc. respondentų mano, jog ES ateinančius penkerius metus daugiausia dėmesio turėtų skirti aplinkosaugai ir klimato kaitai, o 31 proc. prioritetą teikia ekonomikos situacijai ir darbo vietų kūrimui.
Lietuvoje, be didėjančių kainų, jaunimui svarbūs ir darbo vietų kūrimas (33 proc.), socialinė apsauga, gerovė bei galimybė naudotis sveikatos priežiūros paslaugomis (taip pat 33 proc.).
Gynyba ir saugumas bei migracija kaip ES politiniai prioritetai svarbūs atitinkamai 21 proc. ir 19 proc. ES jaunimo. Lietuvoje saugumo ir gynybos situaciją kaip prioritetą išskyrė didesnė jaunimo dalis (29 proc.), o migracija ir prieglobsčio politika nerimą kelia 15 proc. jaunuolių.
Apklausa atskleidė, kad 16–30 metų ES piliečiai informaciją dažniausiai gauna iš socialinių tinklų ir žino apie dezinformacijos pavojus. Socialiniai tinklai yra pagrindinis informacijos šaltinis politikos ir visuomenės temomis 42 proc. jaunimo, o televizija išlieka antra pagal svarbą (39 proc.).
Lietuvoje socialinės žiniasklaidos platformos kaip svarbiausias naujienų šaltinis dominuoja tarp 37 proc. jaunuolių. Televiziją žiūri mažiau – 29 proc., o 30 proc. informaciją gauna iš internetinių naujienų portalų.
Populiariausios socialinės žiniasklaidos priemonės tarp Lietuvos jaunimo yra „Facebook“ (56 proc.), „YouTube“ (42 proc.) ir „TikTok“ (30 proc.). ES mastu pirmauja „Instagram“ (47 proc.) ir „TikTok“ (39 proc.).
Apklausa taip pat parodė, kad 76 proc. ES jaunimo teigia susidūrę su dezinformacija ir melagienomis, o 70 proc. teigia galintys ją atpažinti. Lietuvoje šie skaičiai panašūs – atitinkamai 71 proc. ir 73 procentai.
„Eurobarometro“ jaunimo apklausą visose 27 ES šalyse atliko įmonė „Ipsos“ rugsėjo 25 – spalio 3 dienomis. Iš viso apklausti 25 863 žmonės, Lietuvoje – 1013, nuo 16 iki 30 metų.