Kauno vairuotojų košmaras: parkavimo programėlės, paslėpti mokesčiai ir painios instrukcijos
Rugsėjį įsigaliojusi Sumažintos taršos zona (STZ) ir keturios skirtingos programėlės, skirtos apmokėti už parkavimą, pavertė Kauno parkavimo procesą tikru galvos skausmu. Biudžetinė įstaiga „Parkavimas Kaune“, atsakinga už rinkliavos surinkimą, sukėlė sumaištį tarp vairuotojų.
BĮ „Parkavimas Kaune“, įkurta 1997 m. ir pavaldi savivaldybei, savo interneto svetainėje teigia esanti ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, vykdantis „savivaldybės funkcijas“ ir finansuojamas „iš savivaldybės biudžeto asignavimų“. Vienas iš pagrindinių įmonės tikslų yra tobulinti rinkliavos mokėjimo procesą ir diegti naujoves.
Tačiau viena iš pastarųjų „naujovių“ nepradžiugino kauniečių. Nuo šių metų sausio 1 d. mieste nebeveikia programėlė „m. Parking“, kuri veikė nuo 2019 m. balandžio mėnesio ir buvo populiari tarp daugelio vairuotojų. JUDU pardavimų vadybininkas Aurelijus Mičiulis portalui „Kas vyksta Kaune“ teigė, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. iki metų pabaigos, naudojantis šia programėle, Kauno zonose parkavosi 52 tūkst. unikalių vartotojų ir 67,5 tūkst. skirtingų transporto priemonių.
Kauno miesto savivaldybė 2024 m. gruodžio 30 d. pranešė, kad „nuo 2025 m. sausio 1 d. vairuotojai galės apmokėti už automobilio stovėjimą Kaune naudodamiesi „CarOne“, „Unipark“ ar „Parkman“ programėlėmis, taip pat SMS žinutėmis ir parkomatuose“. Šis sprendimas buvo priimtas „pasibaigus sutarčiai ir paslaugų teikėjui atsisakius pasirašyti naują, tomis pačiomis sąlygomis“.
IT ir kibernetikos ekspertas Marius Pereščius portalui teigė, kad „m. Parking“ pasiūlyti komisiniai mokesčiai greičiausiai buvo per dideli. „Kažkada buvo paleistas „m. Parking“, jie pasirašė sutartį ir naudojo. Tada „Unipark“ įrengė daug savo aikštelių, pradėjo jį papildomai naudoti, gal net buvo viešas pirkimas. O dabar išjungė todėl, kad, kaip suprantu, komisinis mokestis netenkina. Jokių kitų priežasčių nematau“, – sakė M. Pereščius.
Nors „m. Parking“ nebeveikia, kauniečiai vis dar gali rinktis iš kelių skirtingų, bet funkcionaliai panašių parkavimo programėlių.
Norėdami sužinoti, kur mieste galima pastatyti automobilį, kauniečiai gali atsisiųsti BĮ „Parkavimas Kaune“ programėlę „Parkavimas Kaune“. Tačiau, be galimybės matyti, kur yra laisvų vietų, daugiau naudos iš šios programėlės nesitikėkite. Norint apmokėti už parkavimą, teks atsisiųsti vieną iš trijų kitų programėlių – „CarOne“, „Unipark“ ar „Parkman“. Išbandžius programėlę, paaiškėjo, kad ji veikia ne itin gerai, nes daugelis įrengtų daviklių, fiksuojančių automobilius, yra apsnigti.
Kyla klausimas, kodėl parkavimo mokesčio negalima mokėti per savivaldybei pavaldžios įmonės programėlę? Matyt, ne be reikalo, nes kiekvienoje minėtoje programėlėje teks sumokėti papildomą paslaugos mokestį.
„Unipark“ rinkodaros vadovas Laurynas Globys portalui „Kas vyksta Kaune“ teigė, kad šis mokestis siekia 0,15 Eur už kiekvieną transakciją, nepriklausomai nuo sumos.
„Parkman“ atstovas Rytis Bagdonavičius teigė, kad programėlės paslaugos mokestis yra 10 proc. nuo bendros parkavimo sumos ir 0,10 Eur vienkartinis parkavimo mokestis (Rinkliava + 10 proc. + 0,10 Eur).
„CarOne“ taikomas papildomas mokestis skiriasi priklausomai nuo miesto, tačiau Kaune taikomas 0,15 Eur papildomas mokestis.
Ar turės mokėti baudą, nors vykdė instrukcijas?
Portalas „Kas vyksta Kaune“ gavo skaitytojo laišką apie neįprastą problemą. Anonimu norėjęs likti skaitytojas pasakojo, kad vairuoja L6 kategorijos mikroautomobilį.
Šie automobiliai yra populiarūs tarp moksleivių, nes norint juos vairuoti, užtenka išlaikyti tik teorinę egzamino dalį, o vairuoti tokius automobilius gali net penkiolikmečiai.
Teisės aktuose šie automobiliai apibūdinami kaip „keturratė transporto priemonė, kurios nepakrautos transporto priemonės masė (be baterijų, jei tai elektromobilis) ne didesnė kaip 350 kg, didžiausias konstrukcinis greitis ne didesnis kaip 45 km/h ir priverstinio uždegimo variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 arba didžiausias vidaus degimo variklio ar elektros variklio galingumas ne didesnis kaip 4 kW.“
Grįžtant prie esmės, skaitytojas pasidalino nuotrauka iš „UniPark“ programėlės, kurią paprastai naudoja parkavimo mokesčiams sumokėti.
Programėlė aiškiai nurodo, kad transporto priemonei, turinčiai šį valstybinį numerį, STZ mokestis nėra taikomas.
Tačiau tai nėra tiesa. Mikroautomobiliams netaikomos jokios lengvatos. Lengvatos STZ taikomos nekilnojamojo turto objektus turintiems fiziniams ir juridiniams asmenims, elektromobilių savininkams, specialioms tarnyboms ir neįgaliesiems.
Taigi, mikroautomobilių savininkai turi mokėti įprastą 2 eurų tarifą, važiuodami gatvėmis, patenkančiomis į STZ.
Galima teigti, kad programėlė suklaidino skaitytoją, o pradėjus aiškintis situaciją, tiek vairuotojas, tiek žurnalistai buvo siuntinėjami iš vienos įstaigos į kitą.
Nepaisant to, skaitytojas buvo pripažintas padaręs administracinį nusižengimą pagal ANK 419 str. 1 d., už kurį skiriama bauda nuo 20 iki 40 eurų. Kadangi nusižengimas padarytas pirmą kartą, paskirta pusė minimalios baudos sumos – 10 eurų bauda.
Skaitytojas susisiekė su Kauno savivaldybės viešosios tvarkos skyriumi ir specialistu, išrašiusiu baudą. Atsakymas pribloškė – buvo pasakyta, kad yra kitos programėlės, per kurias galima susimokėti už parkavimą.
Tačiau, kaip pastebi skaitytojas, savivaldybės darbuotojas nesuprato klausimo esmės.
„Ar kažkas bandytų siųstis dar kitą krūvą programėlių, perskaitę tokį „UniPark“ pranešimą? Situacija tikrai kurioziška, kai savivaldybė nesusitvarko problemos su programėlių įmonėmis, o pirmiausia skuba išrašinėti baudas. Apgailėtina“, – rašė skaitytojas laiške, pridurdamas, kad baudą visgi sumokės, tačiau yra nepatenkintas esama situacija.
„UniPark“ komentaras
Portalas „Kas vyksta Kaune“ kreipėsi į įmonę „UniPark“ dėl platesnio komentaro, kodėl programėlė galėjo nurodyti, kad STZ mokesčio mokėti papildomai nereikia.
Įmonės rinkodaros vadovas Laurynas Globys portalui „Kas vyksta Kaune“ teigė, kad informaciją apie STZ apmokėjimą „UniPark“ gauna iš biudžetinės įstaigos „Parkavimas Kaune“, todėl pasiūlė kreiptis į šią įstaigą.
„UniPark“ vairuotojams pateikia informaciją apie tai, ar konkrečiam valstybiniam numeriui yra sugeneruotas taršos mokestis, ar ne, suteikiant galimybę jį apmokėti programėle. Šią informaciją gauname iš BĮ „Parkavimas Kaune“ sistemos ir jos niekaip negeneruojame patys. Tokios pačios sąlygos egzistuoja visoms programėlėms.
Rekomenduojame susisiekti su BĮ „Parkavimas Kaune“ – jie jums pateiks išsamesnį atsakymą, kodėl jūsų minimas vairuotojas susidūrė su tokia situacija“, – sakė L. Globys.
Norėjo sumokėti pavėluotai?
BĮ „Parkavimas Kaune“ direktorius Justas Limanauskas teigė, kad L6 kategorijos transporto priemonėms jokios lengvatos netaikomos. Šiuo atveju, programėlė praneša, kad gyventojas nebeturi galimybės sumokėti STZ mokesčio, nes jau pavėlavo.
„Prisegtoje nuotraukoje matome, kad „UniPark“ programėlė (kaip ir kitos) praneša, jog transporto priemonei su tokiais registracijos numeriais įvažiavimo į senamiestį mokesčio sumokėti nebėra galimybės, nes yra praleisti teisės akte numatyti terminai (buvo – 7 kalendorinės dienos, nuo 2024-11-13 – 30 kalendorinių dienų, skaičiuojant nuo sumažintos taršos zonos pravažiavimo dienos)“, – atsakydamas į portalo pateiktus klausimus nurodo J. Limanauskas.
Skaitytojo perduotame administracinio nusižengimo protokole matoma, kad pažeidimas buvo užfiksuotas spalio mėn. 2 d. Taigi, 30 dienų laikotarpis jau yra praėjęs.
BĮ „Parkavimas Kaune“ direktorius teigia, kad „nei viena programėlė neturi ir negali turėti funkcionalumo pagal valstybinį numerį informuoti, jog transporto priemonė yra atleista nuo rinkliavos“ – programėlės tik suteikia galimybę sumokėti rinkliavą.
Vėliau BĮ „Parkavimas Kaune“ informavus, kad skaitytojo užfiksuota nuotrauka tikrai nebuvo padaryta praėjus 7 kalendorinėms dienoms, o dar net neįvažiavus į STZ teritoriją, biudžetinė įstaiga papildė atsakymą ir nurodė, kad neturi galimybių informuoti vairuotojus apie gresiančius mokesčius.
„Sistema neturi jokios galimybės informuoti vairuotoją, kiek reikės mokėti ateityje, jei vairuotojas ateityje galbūt kirs sumažintos taršos zoną. Nėra galimybės nustatyti/nuspėti ar vairuotojas kirs zoną, ar mokės už parkavimą (nes tuo atveju rinkliavos už įvažiavimą nereikia mokėti) ir kiek kartų per 7 dienas (dabar 30 dienų) kirs zoną. Todėl sistema ir rašo, kad „nėra priskirta mokėtina suma šiam numeriui“.
Programėlėse galima pasitikrinti tik faktinę mokėjimo sumą (priklausančią nuo STZ kirtimų skaičiaus ir nepraleistų terminų) ir apmokėti tik išvažiavus iš STZ zonos, nes tik tada sistema turi galimybę pasitikrinti ar buvo sumokėta už parkavimą ir kiek kartų per 7 ar 30 dienų buvo kirsta zona“, – teigiama atsakyme.