Kauno mero sūnaus įmonė „Autovici“ įtraukta į nepatikimų tiekėjų sąrašą, tačiau Matijošaičiai viešuosius pirkimus toliau laimi per kitą įmonę.
Žiniasklaida pranešė, kad Šarūno Matijošaičio valdoma automobilių prekybos bendrovė „Autovici“ buvo įtraukta į nepatikimų tiekėjų sąrašą Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) sprendimu. Vis dėlto, šis apribojimas nepaveiks kitų įmonių, priklausančių Š. Matijošaičiui, kurios toliau sėkmingai dalyvauja viešuosiuose pirkimuose ir juos laimi.
Apie „Autovici“ įtraukimą į nepatikimų tiekėjų sąrašą pranešė naujienų agentūra BNS. Sprendimas priimtas po to, kai Energijos skirstymo operatorius (ESO) kreipėsi į VPT dėl netinkamų degalų sąnaudų, nurodytų „Autovici“ pasiūlymuose dalyvaujant konkurse. Šis kriterijus buvo vienas svarbiausių renkant laimėtoją.
„Tiekėjas pateikė transporto priemonę, kuri neatitiko sutarties techninėje specifikacijoje ir ekonominio naudingumo balų skaičiuoklėje deklaruotų kuro sąnaudų. Buvo deklaruota 6 litrai 100 kilometrų, tačiau COC sertifikate nurodytos sąnaudos siekė 6,6 litro 100 kilometrų“, – BNS komentavo ESO atstovė Rasa Juodkienė.
Tačiau portalo „Kas vyksta Kaune“ skaitytojai atkreipė dėmesį, kad Š. Matijošaitis valdo ir kitą įmonę – „Stelauto“, kuri taip pat prekiauja naujais ir naudotais automobiliais.
„Rekvizitai.lt“ duomenimis, „Stelauto“ šiuo metu turi 93 darbuotojus ir pernai uždirbo 72,5 tūkst. eurų grynojo pelno. Šios įmonės pavadinimas jau buvo figūravęs žiniasklaidoje, kai 2024 m. kovą paaiškėjo, kad didžioji dalis „Autovici“ darbuotojų perėjo dirbti į „Stelauto“.
„Rekvizitai.lt“ duomenys rodo, kad 2024 m. sausio 23 d. „Autovici“ turėjo 97 darbuotojus, o vasario 2 d. jų liko tik 16. Tuo pat metu, sausio 3 d. „Stelauto“ turėjo 10 darbuotojų, o vasario 2 d. – 95. Apie šiuos darbuotojų judėjimo pokyčius pirmasis pranešė žurnalistas Šarūnas Černiauskas.
Kadangi darbuotojai jau kartą migravo iš „Autovici“ į „Stelauto“, „Kas vyksta Kaune“ žurnalistai pasidomėjo, ar Š. Matijošaitis ateityje viešuosiuose pirkimuose dalyvaus tik su „Stelauto“?
Tokia praktika yra įmanoma, nes apribojimas taikomas tik konkrečiai įmonei, kuri turėjo įvykdyti sutarties sąlygas.
„Sankcija taikoma konkrečiai įmonei, kuri yra įtraukta į Nepatikimų tiekėjų sąrašą. Ji įtraukta už tai, kad padarė esminį pažeidimą arba netinkamai vykdė sutartį. Kitoms įmonėms, kurios nedalyvavo vykdant sutartį, jokia atsakomybė neatsiranda“, – portalui „Kas vyksta Kaune“ komentavo Viešųjų pirkimų tarnybos vyresnioji patarėja Evelina Butkutė-Lazdauskienė.
Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos duomenys rodo, kad Š. Matijošaitis veikiausiai taip ir darys, nes „Stelauto“ šiais metais laimėjo daugiau viešųjų pirkimų nei „Autovici“.
Šiais metais „Autovici“ laimėjo tik du viešuosius pirkimus, o pernai – keturis. Paskutinė sudaryta sutartis yra ta pati automobilių tiekimo sutartis su ESO. Anksčiau „Autovici“ yra laimėjusi ne tik ESO, bet ir Vilniaus miesto savivaldybės, Valstybinės mokesčių inspekcijos, policijos bei įvairių kariuomenės padalinių viešuosius pirkimus.
Palyginimui, „Stelauto“ šiais metais laimėjo dvidešimt vieną viešąjį pirkimą, o pernai – net 168. Tiesa, ne visi šie viešieji pirkimai buvo didelės vertės – daugelis jų buvo smulkios remonto paslaugos.
Vis dėlto, yra ir išimčių. Štai šių metų sausio 30 d. „Stelauto“ laimėjo viešąjį pirkimą, pagal kurį AB „Kelių priežiūra“ įsigys 7 N1 ir N2 klasės „Fiat“ markės krovininius automobilius. Šie automobiliai kartu su aptarnavimu kainuos beveik 336,4 tūkst. eurų.
ESO atstovė teigė, kad pernai lapkritį „Autovici“ pranešė, jog negalės pateikti automobilių, kurių kuro sąnaudos atitiktų konkurso reikalavimus.
„Tiekėjui („Autovici“ – BNS) neištaisius prekių trūkumų per 60 dienų terminą, sutartis buvo vienašališkai nutraukta. Tiekėjui skirta 5 proc. nuo nesumokėtos sutarties vertės bauda ir tiekėjas sausio 29 dieną įtrauktas į nepatikimų tiekėjų sąrašą“, – sakė R. Juodkienė.
ESO ir „Autovici“ sutartį pasirašė 2023 metų lapkritį, pagal ją įmonė turėjo pristatyti 112 „Peugeot“ automobilių už 4,5 mln. eurų.
Lietuvos apeliacinis teismas pernai lapkritį nusprendė, kad „Autovici“ pagrįstai pašalinta iš dinaminės pirkimų sistemos Centrinei perkančiajai organizacijai (CPO LT) perkant lengvuosius automobilius.
Apeliacinio teismo teisėjų kolegija nustatė, kad CPO LT turėjo teisinį pagrindą atmesti „Autovici“ paraišką, nes iš Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos gavo išvadą, kad bendrovė turi arba turėjo grėsmę keliančių ryšių su užsienio valstybių institucijomis ar fiziniais arba juridiniais asmenimis.
Š. Matijošaitis taip pat vadovauja „Vičiūnų grupei“, kurios 50 proc. akcijų priklauso jo tėvui, Kauno merui Visvaldui Matijošaičiui.
Rusijai 2022-aisiais pradėjus plataus masto invaziją Ukrainoje, grupė sulaukė kritikos dėl delsimo pasitraukti iš Rusijos rinkos. Pernai balandį „Vičiūnų grupė“ pardavė krabų lazdelių fabriką Kaliningrado srityje ir logistikos bei prekybos įmones dar septyniose Rytų valstybėse.
„Autovici“ yra oficiali automobilių „Opel“ ir „Peugeot“ atstovė Vilniuje ir Kaune. Registrų centro duomenimis, jos pajamos 2023 metais augo 19 proc. iki 52,46 mln. eurų, o grynasis pelnas smuko 21 proc. iki 1,74 mln. eurų.