Naktimis žemiau nulio nukrentantis temperatūros stulpelis, dalyje šalies regionų iškritęs sniegas ir rytinis plikledis primena vairuotojams, kad vėlyvą rudenį kelio danga gali būti labai apgaulinga. Kiekvienais metais, oro temperatūrai svyruoja ties nulio riba, keliuose padaugėja eismo įvykių ir nenumatytų nuostolių. Ekspertai atkreipia dėmesį, kad būtent šiuo laikotarpiu itin svarbu prisiminti vairavimo žiemos sąlygomis įgūdžius ir pasirūpinti automobilio technine būkle.
Pirmasis plikledis užklumpa netikėtai
„Vadinamasis juodasis ledas – plika akimi beveik nematomas, tačiau ypač pavojingas vairuojant automobilį. Jis formuojasi, kai oro temperatūra svyruoja apie nulį, o kelio danga dar drėgna. Dažniausiai tokie plotai susidaro šešėliuotose vietose, ant tiltų ir viadukų, kur paviršius atvėsta greičiau nei aplinkoje“, – sako vairavimo instruktorius Giedrius Pivoriūnas.
Didžiausia problema, pasak jo, yra ta, kad kai ledo plika akimi nematyti – vairuotojai jo nesitiki ir kelyje elgiasi įprastu būdu, nežinodami, kad padangų sukibimas su keliu jau kitoks. Eismo dalyviai važiuoja įprastu greičiu, nepadidina atstumo iki priekyje esančios transporto priemonės. Toks neapdairumas tampa viena dažniausių eismo įvykių priežasčių pereinamuoju metų laikotarpiu.
„Dažnai juokaujama, kad žiema kelininkus užklumpa netikėtai, tačiau realybėje mus pačius dažnai netikėtai užklumpa plikledis. Lietuvoje oro sąlygos labai permainingos – per parą gali ne kartą atšilti ir atšalti. Todėl, kai prognozuojama oro temperatūra svyruoja tarp -2 ir +2 laipsnių, būtina ypač atidžiai stebėti kelio dangos būklę“, – įspėja G. Pivoriūnas.
Jis atkreipia dėmesį, jog svarbu nepamiršti ir padangų būklės. „Daugelis vairuotojų keičia jas paskutinę minutę laukdami žiemiškų orų, ir tai yra klaida. Kai vidutinė paros temperatūra nukrenta iki maždaug +7 laipsnių, vasarinės padangos jau praranda efektyvumą, nes jų guma sukietėja. Tokiu metu žieminės padangos yra saugesnės ir veiksmingesnės“, – sako instruktorius.
Trečdalis yra patyrę avariją dėl oro sąlygų
Pirmosios plikšalos ir iškritęs sniegas gatvėse ir keliuose visuomet atneša sumaišties, eismo įvykių ir nuostolių vairuotojams. „Lietuvos draudimo“ šių metų spalį atliktas tyrimas atskleidė, kad kas trečias vairuojantysis yra bent kartą patyręs autoįvykį dėl slidžios kelio dangos ar vairavimui nepalankių oro sąlygų.
„Kaip jau yra tapę įprasta pastaraisiais metais, ruduo šiemet buvo šiltas, todėl vairuotojai gali būti kiek praradę budrumą. Visgi žiema jau čia pat – jos metu vėl teks susidurti su apšalusiais langais, slidžiais kelio ruožais ir prastu matomumu. Lapkričio tamsa ir dažni krituliai tik padidina riziką, tad budrumo kelyje dabar reikia labiau nei bet kada“, – sako „Lietuvos draudimo“ transporto žalų skyriaus vadovas Giedrius Petrikas.
Ekspertas pabrėžia − šiuo metu vairuotojams būtina koreguoti savo vairavimo įpročius ruošiantis vairavimui žiemos sąlygomis, taip pat reikia pasirūpinti tinkama automobilio technine būkle.
„Netgi judėdami tame pačiame mieste vairuotojai gali patirti skirtingas vairavimo sąlygas. Kai pagrindinės miestų arterijos ryto valandomis jau būna pabarstytos druskos mišiniu ir pravažinėtos, kitokia situacija būna danga kiemuose, stovėjimo aikštelėse – čia danga gali būti padengta plikledžiu, ir tik vairuotojo budrumas lemia, ar rytinė kelionė baigiasi be nuotykių ir rimtesnių incidentų“, − komentuoja G. Petrikas.
Kaip vairuoti esant plikledžiui
„Dažnai avarijos slidžiame kelyje įvyksta dėl to, kad išvydę kliūtį vairuotojai, staigiai ir stipriai spaudžia stabdį. Tokioje situacijoje automobilis pradeda slysti ir neišvengiamai trenkiasi į kliūtį. Bandydami to išvengti, kartais vairuotojai staigiai pasuka vairą, o tai tik pablogina situaciją – automobilį užmeta, ir vietoj vieno smūgio į vieną automobilį, atsitrenkiama į kelis“, – vaizdžiu pavyzdžiu dalinasi instruktorius G. Pivoriūnas ir pataria, kaip elgtis slidžiame kelyje.
· Pagrindinė taisyklė paprasta – slidžiame kelyje derėtų vengti staigių manevrų: staigaus stabdymo, greičio pokyčių, vairo sukinėjimo. Tik ramiai ir tolygiai valdant automobilį galima išlaikyti kontrolę ir saugumą.
· Šiuo sezonu kiekvieną dieną reikia nusiteikti, jog gali būti slidu ir atitinkamai elgtis: važiuoti lėčiau, laikytis didesnio atstumo nuo kitų transporto priemonių.
· Ypatingai atsargiai vairuoti reikėtų ant tiltų, viadukų, miškingų kelio dalių, kurių neapšviečia saulė – čia ledas susidaro greičiausiai.
· Automobiliui pradėjus slysti – svarbiausia vengti staigių judesių. Pirmiausia reikia atleisti akseleratorių, leisti automobiliui šiek tiek sulėtėti. Jei galinė automobilio dalis ima slysti į šoną, vairą reikia pasukti į tą pačią pusę, kad automobilis išsilygintų.
· Dauguma šiuolaikinių automobilių turi ABS sistemas, todėl pedalą galima spausti tolygiai – sistema pati pulsuoja stabdžius. Jos veikimas pasižymi trūkčiojimu pedale.
· Šaltuoju sezonu reikėtų nuolat išlaikyti budrumą – net ir tada, kai atrodo, kad sąlygos geros. Dėmesio išlaikymas kelyje – geriausia prevencija nuo nelaimių.
· Verta investuoti į praktinių įgūdžių tobulinimą, pavyzdžiui, lankyti ekstremalaus vairavimo pamokas ar treniruotis autodromuose. Tai leidžia suprasti, kaip automobilis elgiasi ribinėse situacijose.
„Mūsų keliuose vis rečiau pasitaiko avarijų, kuriose dalyvauja tik du automobiliai. Ypač greitesnio eismo keliuose vis dažniau matome grandinines avarijas, kur susiduria trys, keturi, penki automobiliai, o kartais ir sunkvežimis ar kita sunkiasvorė transporto priemonė. Tokiais atvejais visa sankryža ar kelio ruožas būna užblokuotas. Todėl ypač dabar, kai temperatūra ima kristi žemiau nulio, labai svarbu atkreipti dėmesį į automobilio paruošimą ir paklausti savęs – ar tikrai būtina taip skubėti“, – sako G. Pivoriūnas.
„BNS Spaudos centre“ skelbiami įvairių organizacijų pranešimai žiniasklaidai. Už pranešimų turinį atsako juos paskelbę asmenys bei jų atstovaujamos organizacijos.
